Odráža útoky a opravuje bugy. Matúšova práca Linux administrátora je šťavnatá aj vďaka jej rôznorodosti.

O Linuxe sa naučil, keď nastupoval do Websupportu. Matúša Vlčeka vôbec nebaví home office ale miluje svoj 34″ super monitor. Ako Linux administrátor zapája hardvér v datacentrách, opravuje bugy, vytvára skripty a odráža DDOS útoky. Práca ho baví až tak, že sa ocitol vo facebook skupine Stále pracujem. Čo ho inšpiruje a prečo odporúča Websupport ako zamestnávateľa prezradil v rozhovore.

Čo robíš vo Websupporte? Čo to znamená byť Linux administrátor?

Je to vtipné, ale toto bola jedna z otázok na pohovore, keď som ako absolvent nastupoval do Websupportu, čo trochu vypovedá o rôznorodej práci. U nás sa skôr označujeme ako OPSáci (Operations admini), teda operatíva, kde hlavnou prácou je správa IT infraštruktúry.

Zapojenie hardware-u v datacentrách, fixovanie bugov (oprava chýb), vytváranie skriptíkov, odrážanie DDOSov (útokov), aktualizácia systémov a brainstorming, ako to všetko zautomatizovať. Alebo prísť s úplne novou ideou, ako spravovať veci inak ako doteraz.

To však nie je všetko. Aby naša práca bola šťavnatejšia, tak sú tu dohľady, kde sa striedame viacerí, aby sme si boli istí, že systémy fungujú 24/7. Dohľad niekedy býva akčnejší a vtedy on-duty kolega (človek, ktorý má službu) primárne rieši hlásenia z nášho monitoringu a komunikuje s helpdeskom a ostatnými tímami, ak sa objavia problémy.

Ako vyzerá tvoj pracovný deň? Ako pracuješ? Aké technológie a tooly používaš v práci?

Musím povedať, že ma vôbec nebaví byť doma na home office, každý deň chodím do kancelárie. Môj deň začína rannou kávičkou a postupne sa presúvam k môjmu desku, napojím sa na môj super 34″ monitor a začínam pracovať.

Napríklad teraz pracujem na optimalizácii systému na zbieranie logov a to je vlastne aj prvý tool, čo používam – Elasticsearch.

Keď mám dohľad, vtedy posúvam svoje úlohy bokom a venujem sa plne monitoringu. Na mobile mi zazvoní každý závažnejší problém. Raz za čas treba skočiť aj do datacentra. Zväčša ide o zapojenie nového HW (hardvéru), nedostupnosti sú zriedkavé.

Ďalej z toolov je to klasika: Jira, Slack, VS Code, určite musím spomenúť Joplin na poznámky a snažím sa integrovať Trello na organizáciu času a samozrejme Spotify. 🙂 Avšak hlavný tool je stále Linux, terminál a ssh, v ňom trávim drvivú väčšinu času.

Čo ťa na tvojej práci vôbec nebaví?

Toto ja nepoznám :D, mňa práca baví. Dokonca som sa raz ocitol na internete v skupine Stále pracujem, tak to asi bude aj pravda.

Kto ťa inšpiruje v tvojej práci?

Neviem, či mám priamu inšpiráciu. Mňa ešte počas školy nadchol predmet Operačné systémy a konferencia Linux Days. Odvtedy som sa s Linuxom hrával vo voľnom čase oveľa častejšie a stále ma baví. 

Čo je pre teba najťažšie v tvojej práci a ako sa s tým snažíš vysporiadať?

Pre mňa osobne to bude takmer určite time-management a sledovanie monitoringu vo voľnom čase. Keď robím väčšie úpravy, napríklad teraz pri Elasticu, mám zlozvyk ho potom neustále sledovať a riešiť všetky možné problémy. Potom sa pristihnem, že ťukám do klávesnice aj neskoro večer.

Čo by si odporučil človeku, ktorý chce na rovnakej pozícii začať pracovať pre Websupport? 

Že práve máme otvorenú túto pozíciu :). V prvom rade – určite sa nebáť. Keď som nastupoval ja ako absolvent, študoval som hlavne programovanie. S Linuxom som sa stretával menej, ale veci okolo Linuxu ma vždy bavili viac. Websupport som skúsil na odporúčanie kamaráta, neskôr aj kolegu, a neľutujem. Neskutočne veľa som sa tu už naučil a každý deň sa učím ďalej. Ak ťa baví Linux, riešenie problémov, máš nápady ako robiť veci inak, určite sa ozvi. 

Prečo je podľa tvojho názoru Websupport lepší zamestnávateľ ako firma, v ktorej si pracoval predtým?

WSko je moja prvá firma po škole, predtým som len brigádoval a stážoval, teda nie som ten správny človek na porovnanie. Ale ak by som mal niečo vypichnúť a porovnať so stážou v programátorskej firme, tak je to fakt, že som nedostal vytýčené hranice, v ktorých sa musím pohybovať.  WSko dáva voľnosť a možnosť pracovať na tom, čo ma najviac baví a počúva nové nápady. Okrem toho sa tímlídri aktívne zaujímajú o svoj tím.

Prečo by si odporučil svojmu známemu, kamarátovi/kamarátke, aby sa uchádzal o prácu pre Websupport?

Vo Websupporte, aj keď je už väčší, je stále veľmi uvoľnená familiárna atmosféra. Nemôžu chýbať pravidelné office párty a slovíčko home office nie je tiež nikomu neznáme. Veľmi dobre tu funguje kariérny rast. Viacerí kolegovia, ktorí začínali na part-time na helpdesku, sú teraz v tímoch python, php, OPS, ale aj na riadiacich pozíciách.

Ja napríklad trochu ľutujem, že som do WSka nenastúpil ešte počas školy na pozíciu 2nd line helpdesk admin, kde by som získal ešte viac skúseností pred OPSom. Avšak na OPS ma aj tak zobrali a všetko, čo mi chýbalo, ma kolegovia doučili :).

Poď s nami tvoriť úspešnú európsku firmu a prinášať veľké aj malé nápady do online sveta.