Preskočiť na obsah
Kategórie
Tipy a triky

Ako si vybrať správnu doménu, ktorú si zapamätá úplne každý?

Pri pohľade na desiatky tisíc domén, ktoré spravujeme ako najväčší registrátor na Slovensku, sa dá ľahko nadobudnúť pocit, že mnohé z nich sú absolútne nezapamätateľné, príliš skratkovité, alebo naopak, príliš dlhé a komplikované.

Áno, niektoré z nich nemusia mať ambíciu byť zapamatateľné, pretože ich obsah a účel zrejme nie je určený pre širokú verejnosť. Avšak v prípade, že chcete budovať svoju značku, firemnú alebo osobnú, na internete, výber vhodnej domény je jedným z kľúčových faktorov. Neustále sa preto snažíme vysvetľovať, prečo je výber domény taký dôležitý. 

Aký je najlepší názov domény pre výnimočné projekty?

Ak práve v tomto momente váhate nad názvom vlastného webu, v článku vám predstavíme pár overených postupov. Dozviete sa, čo by mala doména obsahovať, čomu sa radšej vyhnúť, prípadne akú koncovku zvoliť.

Inšpirujte sa a získajte nových klientov trefným názvom domény. Pozrite si aj tipy na záver.

„Ak v slove LÁSKA zmeníš 4 písmená a jedno odoberieš, vznikne slovo PIVO. Ak v slove LÁSKA zmeníš všetky písmená a jedno pridáš, vznikne slovo FERNET. To nemôže byť náhoda.“ 🙂

Aby doménanázov vášho webu na internete, nedopadol ako tento nevydarený vtip o láske, pozrite si pár užitočných tipov, ktoré vám s tým pomôžu:

1. Doménu si klient ľahko zapamätá

Názov webovej stránky by mal byť jasný, zrozumiteľný a výstižný. Vďaka tomu si ju klient ľahko zapamätá a omylom neskončí na webe vašej konkurencie. Vymyslite krátky názov, najlepšie do 8 – 10 znakov (aj keď máte k dispozícii až 63 znakov).

Názov by sa mal dať ľahko vysloviť a napísať. Doména s najdlhším slovenským slovom „najneskomercionalizovávateľnejšieho“ by možno niekoho ohúrila, ale písať ju do internetového prehliadača by ste ju zrejme nechceli. Viete si predstaviť, ako majiteľ tejto domény vysvetľuje moderátorke v rádiu, kde ho môžu poslucháči nájsť?

2. Doména obsahuje kľúčové slovo

Kľúčové slovo je také, ktoré môže klienta nasmerovať na váš web. Chcete si kúpiť doménu? Zadajte do Googlu slovo „doména“. Google vám vygeneruje zoznam stránok, kde dané slovo našiel. V tomto príklade je doména kľúčovým slovom, ktoré vás odkáže napr. na stránku websupport.sk.

Pred niekoľkými rokmi táto finta fungovala veľmi dobre. Google však od toho upustil. Prišiel na to, že niektoré webové stránky mali vo svojom názve kľúčové slovo, ale obsah s ním vôbec nesúvisel. Preto na kľúčové slová v názve webu už toľko neprihliada.

Ale nič nie je stratené. Pokojne v doméne použite kľúčové slovo, ak k nemu viete zabezpečiť relevantný obsah (to znamená, že kľúčové slovo nájde návštevník nielen v názve domény, ale aj na ďalších stránkach webu, čo môže zvýšiť jeho návštevnosť). 

3. Doména obsahuje vaše meno / názov projektu či firmy

Jasná voľba pre veľké firmy so silnou brandovou komunikáciou alebo verejne známe osobnosti. Ale čo ak ste neznámy handmade tvorca, ktorý sa chce zviditeľniť v online svete? 

Budete výrobky vytvárať sami (časom narazíte na maximálny limit objednávok, ktoré zvládnete spracovať) alebo chcete tím šikovných ľudí, ktorí vám s tým vedia pomôcť? Záleží od odpovede. Ak plánujete budovať vlastnú osobnú značku, pokojne v názve domény použite svoje meno. Vôbec nevadí, ak svet zatiaľ o vás nevie. Veď známe osobnosti neboli vždy známe.

Čo do názvu domény radšej nedávať?

1. Bodky, čiarky, pomlčky a čísla

V názve domény vyhráva jednoduchosť. Interpunkcia ( . , ;  : ! ? – _ / „“ {} <> [] ), striedanie veľkých a malých písmen, čísla a iné hieroglyfy spestria kvalitný článok, ale v doméne sú nepoužiteľné. 

2. Portfólio produktov

Predstavte si, že ste fotograf/ka, ktorý/á fotí iba svadby. Čo ak v budúcnosti budete fotiť aj niečo iné, napr. reality, firemné, alebo rodinné akcie? Preto doména „svadobnyfotograf.sk“ môže byť obmedzujúca.

Najprv porozmýšľajte, z akých produktov (služieb) pozostáva vaše portfólio a či ho neskôr nebudete chcieť rozšíriť. Názov domény tomu prispôsobte. 

3. Lokalitu 

Princíp portfólia funguje aj pri lokalite. Maľujete obrazy, ale momentálne ste na materskej dovolenke? Perfektné! Naučte maľovať ďalšie mamičky, pričom zabezpečte starostlivosť o ich deti. Môžete vytvoriť vhodný priestor vo vašom meste (kurzymalovaniaba.sk). Prípadne vymyslite koncept kurzov, ktoré v spolupráci s ďalšími nadšencami zrealizujete po celom Slovensku (kurzymalovania.sk). 

Akú koncovku domény vybrať?

Výber koncovky (to, čo sa v názve domény nachádza za bodkou) závisí od toho, kam to chcete s webom dotiahnuť, pre koho je web určený. 

Má web osloviť slovenských (českých, nemeckých, francúzskych) klientov? Zvoľte národnú koncovku .sk (.cz, .de, .fr). Plánujete expandovať do zahraničia? Zvoľte generickú koncovku, ktorú poznajú vo viacerých krajinách (.com, .eu, .org, .net).

K dispozícii sú aj kreatívne koncovky, ktoré šikovne dotvoria charakter samotnej domény (napríklad: .band, .party, .yoga, .dance, .garden, .voyage). Medzi tie najobľúbenejšie patria najmä .store, .tech, .space, alebo .site.

Užitočné odporúčania na záver

TIP #1 – doménu si zaregistrujte ihneď, keď si overíte, že je voľná. Môžete totiž natrafiť na doménového obchodníka, ktorý vám ju vyfúkne v snahe predať vám ju neskôr za vyššiu cenu.

Dôkaz o tom, že aj takéto situácie môžu nastať, sme opísali v našom blogposte v spolupráci s naším zákazníkom.

TIP #2 – každý web má svoju e-mailovú adresu v tvare: ľubovoľný text@názovdomény vrátane koncovky.

Ľubovoľný text v e-mailovej adrese vám poskytne priestor, ako môžete svojho klienta zaujať a odlíšiť sa od svojej konkurencie. Ak vám to názov domény dovolí, buďte kreatívni. Avšak pozor, nerobte to nasilu. Nie vždy sa náhrada často používaných slov (napr. podpora, info) vyplatí.  

TIP #3 – doménu aj webhosting si kúpte naraz u toho istého poskytovateľa. Ušetríte čas, peniaze, aj prípadné komplikácie pri prepájaní domény s webhostingom. 

Vypočujte si na záver podcast o tom, ako uspieť na internete:

https://open.spotify.com/episode/72aGS5UcHEQ8wZ3aqVLLCG?si=mjGaDGd_Qrigoxox8U62cw

Autor: Dana Piljarová

Tvorím weby, píšem články a e-booky, vďaka ktorým si ľudia budujú meno experta vo svojej oblasti. Som detailista, čo ocení kvalitnú kávu, horkú rukolu a domáce paradajky. Milujem rovnováhu, preto si zo sveta IT rada odskočím k maľovaniu a háčkovaniu.

6 odpovedí na “Ako si vybrať správnu doménu, ktorú si zapamätá úplne každý?”

Super návod.
Presne ako bolo spomenuté, niekedy stačilo zadať kľúčové slovo alebo slovné spojenie, ktoré ľudia vyhľadávajú a človek mal o názov domény postarané. Teraz už musíme byť trochu viac kreatívni 🙂

Odpovedať

[…] Veď si to sami vyskúšajte. Zadajte akékoľvek bežne používané slovo do overovača a s veľkou pravdepodobnosťou vám vyhodí hlášku, že doména je už registrovaná. Ak ste práve narazili na voľnú doménu a neoverovali ste zrovna názov “mnvjsvncdsjsdfusfncd”, máte šťastie a túto doménu by ste si mali ihneď zaregistrovať. Samozrejme, bude fajn, ak si pred tým prečítate článok o tom, ako si vybrať správny názov. […]

Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *