Frontenďák Nino: Keď sa zacyklí do obskúrneho JavaScriptu, naordinuje si lekciu trpezlivosti

Nino pracuje vo Websupporte jeden a pol roka. Každý deň začína ranným standupom a potom programuje, fixuje bugy, študuje technológie alebo ide na kávičku s marketingom. Deň v práci mu zlepší pes a koláče od kolegov. Ako vyzerá pracovný deň frontendistu a prečo sa oplatí pracovať pre Websupport, prezradil v rozhovore.

Nino, čo je náplňou tvojej práce?

Som členom frontend tímu, ktorý zabezpečuje, aby všetko, čo užívateľ vidí, bolo pekne farebné a hýbalo sa tak, ako sa má. Našou úlohou je aby užívateľské rozhrania našich produktov boli nielen pekné, ale aj funkčné. Starám sa predovšetkým o Admin panel – miesto, kde si užívatelia spravujú všetky svoje služby. Okrem toho fixujeme bugy, píšeme automatizované testy a robime si code reviews.

Ako vyzerá tvoj pracovný týždeň, čomu sa venuješ?

Každé ráno začínam stand-upom, najprv s frontend tímom, a potom s tímom konkrétneho projektu, na ktorom momentálne pracujem. Povieme si, čo sme robili predošlý deň a na čom plánujeme robiť dnes. Ozveme sa, ak s niečím potrebujeme pomoc a pokecáme o všeličom viac či menej s prácou spojeným. 

Potom po zvyšok dňa niekedy iba programujem. Ale väčšinou sa do toho niečo pritrafí, napríklad porada s UX tímom, pomoc kolegom, študovanie novej technológie, kávička s marketingom a tak ďalej. Každý deň je niečím iný, a to sa mi na tom páči.

Čo ťa na tvojej práci baví a čo ťa naopak otravuje?

Mám rád, keď je niečo hotové, akože naozaj hotové. Najradšej mám, keď vidím hmatateľný výsledok svojej práce. To znamená, že konkrétny komponent, formulár či screen je pripravený na všetky situácie, ktoré sa môžu vyskytnúť a že vyzerá dobre na akomkoľvek rozlíšení a je pre užívateľov čo najjednoduchší na používanie. Je fajn pocit niečo takéto deploynúť, v ľudskej reči – uviesť do produkcie. Z toho sa potom vytešujem pol dňa.

Menej príjemné momenty prichádzajú, keď sa musím vysporiadať s nejakým obskúrnym JavaScriptovým errorom, o ktorom je na celom internete jedna veta z roku 2013. Strávim tak hodiny štúdiom a skúšaním rôznych fixov a vtedy to sú štátnice zo stoicizmu.

Čo ti vo Websupporte vyhovuje viac, ako u predchádzajúceho zamestnávateľa? Ak by si to mal porovnať, v čom je tvoja terajšia práca lepšia?

Pred Websupportom som pracoval v korporáte a v jednom doslova garážovom startupe. Websupport mi ponúka ideálny balans medzi týmito dvoma extrémami. Už od začiatku môžem pomerne veľkým spôsobom zasahovať do diania v celom frontende a zároveň nikdy nemám pocit, že som na všetko sám. Nie je tu žiadna prehnaná byrokracia, ale samozrejme máme rozumne nastavené procesy, takže žiadna neuvážená pankáčina nehrozí.

Čo ti vie zlepšiť tvoj deň v práci?

Keď kolegovci donesú parádne lakocinky do kuchynky. Alebo psa.

Čo by si odporučil človeku, ktorý chce začať pracovať na rovnakej pozícii pre Websupport?

Nebojte sa nám ozvať! Technické zručnosti si dokáže osvojiť kadekto, no oveľa hodnotnejší je prístup k povinnostiam či sebazdokonaľovaniu, zodpovednosť, úprimná a efektívna komunikácia.

Jasné, hard skills sú dôležité, vždy to závisí od skúseností konkrétneho človeka. Seniori isto vedia, čo očakávať, juniorom odporúčam napríklad kurzy na Vueschool.io. A hlavne experimentovať s vlastnými projektami.

Sleduješ trendy, ktoré sa týkajú tvojej pracovnej agendy?

V našom frontendovom ekosystéme sa snažíme používať najnovšie technológie. Sledujeme novinky vo svete prehliadačov, HTML, CSS, JavaScriptu a jeho ekosystému. Udržiavame naše tooly up to date. Ako jeden príklad spomeniem, že sme začali používať testovací framework Vitest, ktorý vyšiel v plnej verzii len nedávno. Okrem toho pravidelne navštevujeme rôzne konferencie či Code Beers. (bratislavský dev-meetup).

Aké technológie a tooly používaš a aký spôsob práce ti vyhovuje?

Drvivá väčšina frontendu vo Websupporte beží na Vue.js, s ktorým je spriahnutý Typescript a základ našej komponentovej knižnice tvorí Quasar. Na testovanie používame Jest, ktorý už dopĺňame spominaným Vitestom. Samozrejmosťou je git a CI/CD na GitLabe. Ako IDE používam PhpStorm; ľudí, čo pracujú vo Vim-e sa bojím.

Pevný pracovný čas 9-5 by bol pre mna trápením. Môj mozog je ráno v stave klinickej smrti. Prebúdzam sa až počas dňa a najviac mi vyhovuje pracovať nárazovo, keď ma kopne múza. Teda celú noc, či od obeda do večera, alebo trojfázový tréning. Práca frontend developera je málokedy časovo kritická (na rozdiel od adminov). Je  fajn, že to Websupport chápe a necháva ľuďom voľnosť rozvrhnúť si ju podľa seba.

Pracuješ na úlohách samostatne alebo sa ti niekto pozerá cez plece a kontroluje ťa?

Tu chcem vyzdvihnúť, že vo WSku je silne zakorenený princíp slobody a zodpovednosti. Nemá zmysel nikoho mikromanažovať, zbytočne to odčerpáva čas kontrolujúcim a deptá kontrolovaných. Omnoho efektívnejšie je nájsť ľudí, čo majú chuť pracovať a vedia sa ozvať, keď potrebujú pomoc. Navyše, tým že z nášho tímu sme v bratislavskom office prítomní iba dvaja, tak to ani nie je možné.

Ak potrebujem pomôcť, vždy sa mám na koho obrátiť a v rámci tímu si bežne volávame viackrát do dňa.

Čo ťa motivovalo, keď si sa rozhodol pracovať pre Websupport? 

Predtým som robil na jednom Vue projekte a zapáčilo sa mi to, chcel som v tejto technológii pracovať aj naďalej. V dobe, keď som si hľadal prácu, bolo na Slovensku asi 5 takýchto ponúk.

Dohodol som si tri pohovory a deň predtým som dostal strašný úpal. Rozhodol som sa ísť len na ten vo Websupporte, ostatné som zrušil. Presvedčili ma hlavne ľudia a ich prístup. Tiež je pre mňa ideálna veľkosť firmy a pekné priestory vo výbornej lokalite. Po roku a pol môžem s istotou povedať, že som sa rozhodol správne. Mrzí ma to, LinkedIn recruiterky, už vám odpíšem len na Instagrame.

Čo bolo pre teba najťažšie, keď si začal pracovať na tejto pozícii? A čo ti pomohlo?

Najťažšie sú mená ľudí. Našťastie dosť pomáha to, že každý druhý kolega sa volá Jakub alebo Dávid.

A teraz vážne. Pre každého je zo začiatku náročné sa zorientovať vo všetkých tooloch, procesoch a codebase. Jedna vec je rozumieť danej technológii, iné je vyznať sa v konkrétnej implementácii. V tomto prípade musím vyzdvihnúť trpezlivosť a ochotu hádam každého z kolegov, ktorí vždy radi poradia, a iniciatívne píšu rôzne návody či automatizujú problematické flowy.

Funguje vo WS mentoring? Máš stretnutia s kolegami, na ktorých dostávaš/ dávaš spätnú väzbu?

Každý nový človek v našom tíme dostane prideleného mentora, na ktorého môže smerovať svoje technické otázky a buddyho, ktorý mu ukáže všetko ostatné. V praxi s novým členom komunikujeme všetci od prvého dňa, každý z nás je špecialista na niečo iné a vieme tak nováčika najlepšie zasvätiť do danej problematiky. Dlhodobý mentoring sa rieši pravidelnými 1on1 stretnutiami s naším teamleadrom Matúšom. Tu preberáme technický progres, ako sa cítime v tíme, kam by sme chceli ďalej smerovať atď. Veľkým benefitom sú projektové dni. Ide o dva dni do mesiaca, počas ktorých sa môže každý z nás venovať aktivitám a vylepšeniam mimo bežnej agendy. Môže to byť školenie, experimentálny projekt, vylepšenie toolingu či štúdium literatúry.

Prečo by si odporučil svojmu známemu kamošovi, aby sa uchádzal o prácu pre Websupport?

Jednoznačne pre referral bonus, z ktorého by som mu venoval štedrých sedem percent. A vraj máme dobrý kávovar.

Úprimne, nemám čo vytknúť, a čo mi prekáža, mám možnosť zlepšiť aj sám.

Poď s nami tvoriť úspešnú európsku firmu a prinášať veľké aj malé nápady do online sveta.