Ako na pohovory počas koronakrízy


  • Zdieľať na Google+

Zdá sa, že niektoré spoločnosti dočasne pozastavili svoje náborové aktivity na obdobie, kým nebude jasné, aký dopad bude mať súčasná situácia na ich biznis. Mnohé však ďalej pokračujú formou online recruitmentu cez Zoom, Skype, FaceTime alebo inú platformu. Tak je tomu aj u nás.

Naše HR ide stále na plné obrátky. Pohovory sme presunuli do online sveta.

Mimochodom, toto je najaktuálnejšia pozícia, ktorú teraz hľadáme. Dajte nám o sebe vedieť.

Online pohovory majú svoje špecifiká

Nebudeme klamať, nie je to jednoduché ani pre nás. Doteraz sme aj my robili online pohovor iba ako prvé kolo a zvyčajne nasledoval osobný pohovor. Online pohovory sú v niečom podobné s tými tradičnými, no v niečom sa líšia. Rozdiel je zrejmý, chýba fyzická prítomnosť. Ťažšie sa posúdia osobnostné charakteristiky, fit do kultúry a do tímu. Fyzicky prítomný uchádzač o sebe hovorí aj tým, ako vstúpi do miestnosti, ako podá ruku, celkovo pôsobí autentickejšie. Toto všetko sa v online priestore stráca. Na druhej strane ani kandidát nemá možnosť urobiť si predstavu o spoločnosti, o budúcich kolegoch, priestoroch a atmosfére vo firme.

Uvedomujeme si tieto rozdiely a sme presvedčení, že s kvalitnou prípravou to pri IT pozíciách zvládneme aj online. So správne nastaveným a vyhodnoteným kompetenčným modelom môže byť úspešnosť online pohovorov porovnateľná s osobnými. 

Šanca na zmenu k lepšiemu

Je to príležitosť pozrieť sa na existujúci recruitment proces vo firme. Vystúpiť zo zabehnutých koľají. Doplniť ho prípadne o nové prvky:

  • Zadať dopredu uchádzačovi úlohu na vypracovanie, ak je to možné
  • Pozrieť sa bližšie na kompetenčný model pozície
  • Dôkladnejšie si pripraviť kompetenčné otázky
  • Vytvoriť jednotnú štruktúru otázok pre presnejšie porovnanie uchádzačov
  • Vylepšiť branding spoločnosti

Na čo si dať pozor

Veľkou výhodou je flexibilita online pohovorov. Šetria čas. Odpadá cestovanie, stretnutie sa dá dohodnúť oveľa ľahšie. Zvyčajne takýto pohovor trvá kratšie ako osobný.

Málo sa hovorí o tom, že online pohovor je vlastne videohovor. Ľahko skĺzneme do toho, že budeme komunikovať stručnejšie. Budeme to chcieť podvedome „rýchlo vybaviť“ ako po telefóne. Preto online pohovory trvajú kratšie. Doprajte sebe aj druhej strane dostatok času.

Digitálnou cestou sa oveľa ťažšie prenáša nadšenie pre job, pre firmu, charizma. Preto je kľúčové premyslieť si dopredu, čo je naozaj dôležité, aby to druhá strana správne pochopila a komunikovať to jasne a sebavedomo.

Ako sa pripraviť

1. Dopredu si vyskúšajte techniku

Zvyčajne prebieha pohovor cez aplikáciu, ktorú zvolí pozývacia strana. Oboznámte sa s ňou. Prekontrolujte si pripojenie na internet, kameru, mikrofón a nabitú baterku, aby ste si boli istí, že všetko bude fungovať.

Ak je to možné, urobte si s niekým testovací hovor, najlepšie deň vopred.

Pripravte sa aj na situáciu, že vás technika nečakane zradí.

2. Vhodne sa oblečte

Oblečte sa rovnako, ako by ste sa obliekli na osobný pohovor a to nie len od pása nahor. Vyskúšajte, ako vyzeráte v kamere. Seďte vzpriamene a pokojne.

3. Vyberte si miesto a pozadie

Budete potrebovať nerušené miesto s dobrým svetlom a neutrálnym pozadím. Sadnite si tak, aby svetlo dopadalo na vás zboku, alebo spredu, aby za vami nebolo okno.

Pozadie za vami by malo byť, čo najviac neutrálne. Ak sú za vami rušivé prvky, nastavte si rozostrenie pozadia.  

Zabezpečte, aby vás nič nerušilo (telefón, notifikácie, spolubývajúci, domáci miláčikovia).

4. Pozerajte sa do kamery

Odolajte pokušeniu pozerať na seba na monitore. Očný kontakt je dôležitý.
Pozerať sa do kamery môže byť pre niekoho neprirodzené. Pomôže, ak zmenšíte a posuniete okno aplikácie pod kameru. Bude sa tak zdať, že sa pozeráte druhej strane do očí.

5. Komunikujte aj neverbálne

Vaša reč tela a gestá by mali podporiť to, o čom hovoríte. Nebojte sa prejaviť nadšenie a angažovanosť.

Nakloňte sa dopredu, prejavíte tým záujem. Pozorne počúvajte.

Vyhnite sa nadmernej gestikulácii.

Usmievajte sa.


Netreba sa kvôli súčasnej situácii zastaviť. Aj v čase krízy skôr hľadáme pozitíva. Koronakríza ukazuje, že svet je čím ďalej tým viac digitálne závislý. Keď sa na to správne pripravíme, pomôže nám to aj do budúcna.