Aké otázky si klásť ako podnikateľ v čase karantény?


  • Zdieľať na Google+

Aj my vo WebSupporte vnímame veľmi citlivo aktuálnu pándémiu COVID-19. Pomerne rázne sme pristúpili k povinnému home-office, ale aj k podaniu pomocnej ruky našim zákazníkom.

Zároveň pripravujeme naše podnikanie na najbližšie týždne a mesiace, ktoré budú jednoducho iné. Veľmi nám v tom pomáha jednoduchá mustra inšpirovaná listom, ktorý posielal slávny investičný fond Sequoia capital svojim startupom.

COVID-19 je čierna labuť, ktorá prichádza nečakane a má masívne následky. Nie je možné sa na ňu pripraviť, ale prežijú ju tí, čo sa rýchlo prispôsobia. Toto sú oblasti, na ktoré sa pozeráme my a hľadáme, ako sa zmenia v novom kontexte a čo s tým vieme spraviť:

1. Obrat – hoc nie sme priamo zasiahnutí, niektorí naši zákázníci budú. Či už v gastre, predaji, službách, kultúre… Čo vieme pre nich spraviť? Čo vieme spraviť pre tých, ktorí stratia prácu?

2. Dodávateský reťazec – servery, súčiastky, notebooky – čo nevyhnutne potrebuje ďalšie 3 mesiace a čo ďalších 6 mesiacov? Mali by sme niečo objednať ihneď? Prípadne naopak, mali by sme niečo zrušiť a ušetrit si tak financie a flexibilitu?

3. Porady/Projekty – ako bude prebiehať naša komunikácia bez cestovania a osobných stretnutí? Bude efektívna? Máme nástroje k dispozícii? Aký bude dopad na aktuálne projekty?

4. Marketingové výdavky – ako by sme ich mali upraviť? Navýšiť? Znížiť? Ako sa zmení naša komunikácia? Ako nahradiť aktivity, ktoré nie je možné aktuálne vykonávať?

5. Nábor – sú všetky otvorené pozície stále kľúčové? Nemá zmysel spomaliť? Prípadne sú nové pozície potrebné? Ako pokračovať s aktuálnymi pohovormi? Ako presvedčiť v tejto dobe uchádzačov, aby rozmýšľali nad zmenou?

6. Celkové výdavky – sú v pláne výdavky, ktoré nie sú kritické? Nemá zmysel ich posunúť?

Viem, sú to samé otázky a žiadne odpovede. Každé podnikanie je iné, v inom stave s inými problémami. Je však na mieste pokladať si tieto otázky, hľadať na ne odpovede a tak sa prispôsobovať tomu, na čo sme sa nevedeli pripraviť.

My sa cez tieto otázky pozeráme na všetky časti našej firmy. IT, support, ale aj hlbšie do marketingovej komunikácie, performance, B2B zákazníkov, produktov, … a pomáha nám to.

Plne si uvedomujeme, že sme z tých „šťastnejších“ odvetví, ktoré nie sú priamo zasiahnuté. Náš úspech však stojí na úspechu našich zákazníkov a my sme tu pre vás. Ak budeme vedieť akokoľvek pomôcť, radi tak spravíme. Už teraz poskytujeme servery prospešným iniciatívam, úľavy zákazníkom v núdzi, návody a odporúčania k novým problémom. A hľadáme ďalej.