Merať úspešnosť Facebook komunikácie “lajkami” sa už v dnešnej dobe naozaj nenosí. No aj napriek tomu sa ešte stále nájdu klienti, ktorých jedinou metrikou úspešnej komunikácie na Facebooku je práve počet lajkov resp. fanúšikov ich stránky. V dnešnom svete sa marketing stáva z jedného dňa na druhý čoraz viac komplexnejší a zamotanejší.

Aj samotná komunikácia vašej značky na Facebooku je len jedna z jeho viacerých častí. Niekedy väčšia a niekedy menšia. Všetci odborníci sa však asi zhodnú na tom, že pre moderne zmýšľajúce firmy je prítomnosť a komunikácia na sociálnych sieťach podstatná vec. Treba však jedným dychom povedať, že komunikácia na sociálnych sieťach, a bavme sa teda konkrétne o Facebooku, je beh na dlhé trate a tak treba k nemu aj pristupovať. Ako všade, aj tu platí staré známe: Poctivo ďalej zájdeš.

Už máte 100 000 fanúšikov na Facebooku? Koľko z nich je z Indie?

Ako teda vybudovať úspešnú a hlavne kvalitnú fanúšikovskú základňu? Závisí to od viacerých faktorov:

1. Pravideľnosť a zaujímavý content

Pokiaľ na Facebooku nekomunikujete pravidelne, vaša fanúšikovská základňa nikdy nenarastie resp. nebude nikdy taká kvalitná ako pri značkách, ktoré to robia. Nastavte si aspoň základný content plán na obdobie, ktoré vám vyhovuje. Môže to byť týždeň, dva alebo mesiac.

2. Komunikácia musí byť obojstranná

Vraví sa, že na každý komentár, či správu treba odpísať. Samozrejme sú tu aj prípady internetových “trollov”, ktorí vás neprestanú otravovať. Vtedy je asi jednoduchšie situáciu nejakým spôsobom ukludniť a keď sa to už nedá zniesť, jednoducho takého človeka odignorovať alebo vymazať. Na každý iný prípadný koment alebo správu vašich fanúšikov treba odpovedať. Čo najrýchlejšie ako to len ide.

3. Buďte kamoš, nie predajca za každú cenu

Veľa klientov si stále neuvedomuje, že v marketingu existujú viaceré typy komunikačných kanálov. Niektoré z nich sú predajné a iné zase nie. Facebook je jedným z najlepších PR nástrojov modernej doby a poskytuje naozaj široké možnosti,  napríklad ako ukazovať svoje produkty, prezentovať firmu a budovať si tak vzťah či už so zákazníkmi, potenciálnymi zákazníkmi, alebo širšou verejnosťou. Ľudia na Facebook chodia, aby tam komunikovali a zabávali sa so svojimi priateľmi. Ak sa vaša značka stane “priateľom”, máte vyhraté.

4. Na všetko treba peniaze

Len málo kedy sa stane, že sa obsah šíri tak virálne, že ho netreba žiadnym spôsobom finančne podporiť. Aj keď máte obsah akokoľvek dobrý a vzťah z fanúšikmi (tvz. engagement) na vysokej úrovni vždy myslite na to, že Facebook organicky ukáže váš obsah iba zlomku percent vašich fanúšikov. Teda že sa nejaký post, napríklad fotka zobrazí iba 200 fanúšikom aj keď ich máte na vašej Facebook stránke 5000. V zásade platí: Čím lepší obsah, viac komentárov a lajkov na post, tým viac ho Facebook ukazuje.

5. Pomaly ďalej zájdeš

Fanúšik, ktorého získate “organicky” má pre vás z dlhodobého hľadiska omnoho väčšiu hodnotu ako ten, ktorého by ste si dokázali “kúpiť” šmahom ruky. Je jednoduché “nakúpiť” už rozbehnutú stránku alebo zopár tisíc lajkov z Indie. Väčšinou však ide o “mŕtve” duše ľudí, ktorí nemajú žiadny záujem interagovať s vašou značkou a presne to sa aj stane.

6. Sledujte štatistiky a korigujte

Facebook poskytuje celkom obstojné štatistiky, ktoré vám budú stačiť na to, aby ste si vedeli samostatne vyhodnotiť, ktoré aktivity vám na Facebooku fungujú a ktoré nie. Ich správu, ale aj možnosti komunikácie na Facebooku a základné pravidlá a princípy sa dokážete naučiť pomerne rýchlo a ľahko. Napríklad aj v online kurze od Truniversity, ktorý môžete študovať priamo zo svojej obývačky.

Držíme vám palce a kľudne nám do komentárov napíšte, ktorá značka komunikuje podľa vás na Facebooku najlepšie a prečo. Aj my radi niečo “odkukáme” a priučíme sa.

Komentáre