Preskočiť na obsah
Kategórie
Business Tipy a triky Vzdelávanie

O podnikaní s Mirkou Števkovou

Doba čítania: 7 min.

Mirka Števková podniká už roky. S manželom založila personálnu agentúru, neskôr e-shop a dnes dáva priestor Slovákom všetkých vekových kategórii, aby svoje služby predávali online prostredníctvom jaspravim.sk. Porozprávali sme sa s ňou o vízii jej projektu, rozvoji mikropráce na Slovensku a podnikaní na webe.

Ako ste sa dostali k myšlienke jaspravim.sk?

K projektu a myšlienke sme sa dostali pred pár rokmi, keď sme hľadali grafika a webdevelopera pre náš vlastný projekt na ktorom sme v tom čase pracovali a zistili sme, že “cez Indiu cesta nevedie”. V roku 2004 ešte pred samotným súčasným projektom jaspravim.sk sme založili personálnu agentúru a tak nejak okľukou a zďaleka sme sa vrátili späť k “niečomu podobnému ako personálny biznis.” Aj keď sme v diametrálne odlišnom čase aj priestore – hoci sa bavíme iba o horizonte pár rokov 🙂

Ako vám tento projekt zmenil život?

Hmm.. ani nie tak projekt ako to, že sa sa mi narodila dcérka počas realizácie tohto projektu a teda som si musela poriadne “zmanažovať” čas a vyčleniť priority – čo je a čo nie je dôležité – škola života je najlepšia škola. A to, že plány sú síce fajn, ale keď sa zmenia je potrebné sa prispôsobiť zmenenej situácie a nie ísť hlavou proti múru.

Čo sa zmenilo v oblasti mikropráce na Slovensku, odkedy ste spustili svoj servis?

Priestor kam sa jaspravim.sk posúva  je úzko spojený s rastom zdieľanej ekonomiky, ktorá zaznamenáva na celom svete neuveriteľný boom a dokonca podľa štatistiky časopisu THE ECONOMIST do roku 2020 bude v zdieľanej ekonomike iba v USA zamestnaných viac ako 20 % populácie. Pri prepočte na slovenské pomery priestor na rast je určite  zaujímavý. Prekonali sme náročné začiatky a v súčasnosti zvyšujeme našu vlastnú efektivitu prostredníctvom aktívneho on-line chatu, optimalizujeme procesy aby sme mohli čo najviac uľahčiť nákup a predaj.

Všimli sme si, že slovenské jaspravim.sk má už zastúpenie v Česku a aj svojho zahraničného “brata” gigzon.com. Ako sa vám darí na týchto trhoch v porovnaní so Slovenskom?

Slovensko je absolútne špecifický trh asi vo všetkom. Funguje tu náročnejší byrokratický model podnikania – v zahraničí jednoducho prevediete peniaze cez paypal “ a nikto nič nerieši.” Avšak na Slovensku musíte vystaviť zálohovú faktúru, realizačnú faktúru, v prípade nespokojnosti klienta dobropisy a pod. Takže je to extrémne náročné na technickú operatívu a backoffice. Čo sa týka zahraničných trhov – chceli sme vyštartovať  “vo veľkom” časom sme však zistili, že rýchlo vyplytváme zdroje, ktoré sme mali, či máme k dispozícii a preto sme sa rozhodli re-orientovať na náš trh na ktorom sa reálne nacházame a poznáme ho najlepšie. Pár rokov sme venovali aj neustále venujeme stabilizovaniu v našich geografických podmienkach a postupne prechádzame na ďalšie trhy – tento rok sme “refrešli” nášho českého brata a “odparkovali” zahraničného 🙂

jaspravim

Čo vás jaspravim.sk naučilo?

Na tomto projekte je neustále veľa práce /aj keď sa to môže javiť inak/ a učíme sa každý deň. Učí ma to hlavne nekonečnej trpezlivosti a kreativite pri riešení rôznych situácií pri dennej prevádzke. Keďže sme inovátori a baví nás robiť “to čo iní nerobia” nachádzam tu obrovské pole na rozvoj a to ma baví.

Mali ste niekedy chuť to celé vzdať?

Hmm – neviem či vzdať je to správne slovo. Sú chvíle, kedy si naozaj kladiete otázku, či toto má všetko zmysel, alebo skôr nezmysel 🙂 , či idete správnou cestou, alebo sa točíte…to nikdy neviete. A edukácia ľudí pokiaľ prídete s novinkou na ktorú nie sú “bežne zvyknutí” trvá dlhšie. Áno, je náročný proces. Stretávate sa so silnejšou rezistenciou, nakoľko sme stále konzervatívny národ. Keď sme  napríklad v roku 2009 rozbiehali iný projekt som x-krát počula, že blondýnka by si mala vybrať iný biznis. Našťastie mám tendenciu na podobné rady reagovať ešte väčšou aktivitou a dokázať pravý opak.

Kúpili ste si už nejakú službu na jaspravim.sk?

Pravdaže – hlavne v začiatkoch som bola ja osobne a náš tím snáď najväčším nákupcom tých najrôznejších služieb. Nakúpili sme ich sami stovky a spoznali sme vďaka tomu naozaj veľa skvelých ľudí, ktorí vedia dodať to, čo naozaj sľúbili. Neustále testujeme rôznych predajcov, samotný systém.

Aké najbizarnejšie služby sa na jaspravim.sk predávajú?

Štandardne Slováci sú konzervatívnejší národ, takže z toho vyplýva, že aj ponúkané služby nie sú také kreatívne a šialené ako v zahraničí. Postupne sa to však konečne začína meniť a po  4 rokoch našej existencie sa stále častejšie stretávame so odvážnejšími službami ako napríklad: Napíšem si na čelo logo vašej firmy a prejdem sa s ním po meste 🙂 Dlho bol takisto bestsellerom: zmysel života za 1 EUR – ktoré nikto nereklamoval, alebo sexi zahryznutie do prsta s názvom vašej firmy.

Snímka obrazovky 2016-03-02 o 9.49.56

Ktorá oblasť služieb sa u vás najlepšie predáva?

Medzi najpredávanejšie služby patria preklady, najrôznejšie grafiky, logá, slogany, min-články, tlačové správy, príspevky na blogy, správy e-shopov, on-line marketing, rôzne reklamné predmety, rastie sekcia on-line poradenstva, správy sociálnych sietí, či video recenzie. Predávajúci využívajú bezpečnosť nákupov a nakupujúci výhody okrem bezpečnosti aj široký výber pre rôzne možnosti peňaženky a v neposlednom rade nákup na faktúru.

Ako vyzerá budúcnosť jaspravim.sk?

Plánov je veľa, ale času menej – resp. aj práve v tomto čase máme v našom harmonograme niekoľko plných strán nových updatov, a “fíčurov”, ktoré by sme chceli zlepšiť. Sme však malý tím a preto si musíme stanovovať priority. Je pre nás dôležité zlepšovať hlavne zákaznícky servis, zvýšiť počet hodín kedy sme on-line, čo najviac automatizovať transakcie a pod.

Čo vás na vašom biznise najviac teší?

Ako kedy.  Najviac ma teší, že poskytujeme priestor, kde si ľudia môžu bezpečne zarobiť, že majú garanciu vyplatenia zárobkov, pokiaľ dodajú to čo sľúbia v požadovanej a popísanej kvalite. Teší ma aj to, keď ľudia napíšu, že vďaka nám mohli zaplatiť účty za elektriku, či pozvať priateľku na večeru. To sú skvelé momenty. Teší ma aj to, že nie sme “korporácia” a zmeny vieme aplikovať extrémne rýchlo. Počúvame našich klientov a každý ich návrh, či kritiku berieme vážne a zaraďujeme do našich úloh.

Čo by ste poradili mladým nádejným podnikateľom?

Doba sa zmenila a mení sa extrémne rýchlo vďaka internetu a novým technológiám. Je však dôležité sa tiež zmeniť, nestagnovať na mieste, skúšať nové veci. Nenechať sa odradiť s heslom: “ to nikdy nepôjde, radšej sa pekne zamestnaj” ….a keď “to naozaj nepôjde” skúšať ďalej.  No a čo … čo sa také môže stať? Z mne neznámeho dôvodu máme neustále v sebe zafixované, že človek by mal robiť jednu a tú istú vec celý život. Iste sú profesie, kde očakávate od chirurga, že bude operovať a nie predávať kávu v kaviarni …aj keď ..:) Život je zmena a zmena je dobrá- len sa treba zbaviť strachu a negativity okolia, ktorú máme hlboko zakorenenú.

 

Podnikanie na webe má svoje špecifiká a ponúka veľa možností. Je to však stále makačka. Ak uvažujete nad rozbehnutím vášho online biznisu, sledujte náš blog. Pripravujeme rozhovory s ďalšími šikovnými Slovákmi, ktorí vám prezradia čo to o svojom podnikaní na webe.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *