Preskočiť na obsah
Kategórie
Pre používateľov Tipy a triky

Privítajte novú generáciu Google Analytics

Mať prehľad o návštevníkoch svojho webu je užitočné. Ak používate na sledovanie aktivity na svojom webe nástroj Google Analytics, určite viete, že Google plánuje prechod na novú verziu Google Analytics 4. Prečítajte si, ako sa pripraviť na zmenu a nestratiť sa v hromade nových dát.

Google Analytics 4 (GA4) sú medzi nami dlhšie – prvýkrát boli spustené v júli 2019. Ide o novú generáciu pôvodných Universal Analytics (UA), ktorých hlavným cieľom bolo poskytnúť sledovanie návštevníkov webu so zameraním na ich súkromie. Google v marci 2022 oznámil, že prevádzku Universal Analytics definitívne ukončí 30.6.2023. To neznamená, že by Google prerušil podporu, ale že reálne prestane zbierať dáta. K nim sa ešte aspoň pol roka dostanete, avšak už teraz je potrebné počítať s tým, že po 31. decembri 2023 žiadne historické webové dáta nebudú dostupné.

Jedinou možnosťou je vytiahnuť všetky dáta z Universal Analytics. V prípade platenej verzie GA 360 budú termíny predĺžené do 1.7.2024.

Čo to znamená a čo by ste mali robiť, pokiaľ ešte novú verziu Google Analytics nemáte nasadenú?

Čo je nové

Hlavnou zmenou v Google Analytics 4 je prechod na tzv. event-based model. Ten unifikuje a výrazne rozširuje, ako Google Analytics pristupujú k meraniu. Lepšie tak zobrazujú napríklad prechod webom.

Google Analytics 4 sa pôvodne volali Google Analytics App + Web, čo odkazuje na ich schopnosť merať do jedného účtu nielen webové dáta, ale aj dáta z aplikácií. Vďaka tomu môžete na jednom mieste jednoducho vidieť, ako sa vašej stránke a aplikácii darí a ako vyzerá nákupné správanie vašich používateľov naprieč platformami. Google Analytics 4 navyše ponúkajú lepšie možnosti spájania dát toho istého používateľa na rôznych zariadeniach, o ktorom si povieme nižšie.

Viditeľnou zmenou prešlo aj používateľské prostredie, čo môže spočiatku prácu s dátami sťažiť, Google však súčasne prišiel aj s podrobným popisom rozdielov a so sériou manuálov. Pri hľadaní pôvodných funkcií z UA v novom prostredí vám môže pomôcť referenčná tabuľka na tejto stránke.

Google Udalosti

Za zmienku stoja Udalosti (Events), ktoré prešli kompletnou prerábkou. Kľúčovým rozdielom sú typy vstupov (Hits), ktoré boli v minulosti rozdelené na zobrazenie stránky, udalosti, transakcie, aktívny a pasívny čas strávený na stránke a mnohé ďalšie. V GA4 sú všetky vstupy evidované ako udalosti (ide o event-based data model). Udalosť je teda akákoľvek interakcia používateľa so stránkou. Niektoré udalosti sú zaznamenané automaticky, no existuje aj možnosť pridať vlastné udalosti sledujúce aktivitu používateľa. Viac sa dočítate v tomto návode od Google. V skratke, bez udalostí sa vaše Google Analytics nepreberú k životu a získané dáta budú len veľmi všeobecné. Celé GA4 stoja na udalostiach, preto odporúčame venovať dostatok času ich nastaveniu.

Google Signály

Sledovanie aktivity jedného používateľa bolo v minulosti pomerne náročné, najmä ak ste potrebovali vyfiltrovať návštevnosť stránky naprieč zariadeniami. V prípade Universal Analytics to bolo možné len prostredníctvom vytvorenia User-ID, čo bol trvalý identifikátor pre prihlásených používateľov. Stránky, ktoré nemali prihlasovaciu sekciu, túto možnosť nemali vôbec, preto aktivita toho istého používateľa z dvoch rôznych zariadení bola sledovaná duplicitne. 

Google Signály (Google Signals) sú nová možnosť uľahčujúca sledovanie takejto aktivity naprieč zariadeniami. Pri tejto funkcii sa údaje udalostí zhromaždené od používateľa prihláseného do Google účtu zoskupujú, vďaka čomu sú výsledky relevantnejšie. V prípade, že používateľ vo svojom Google účte túto možnosť zamietne alebo odmietne zbieranie cookies, Analytics túto medzeru vyplnia údajmi podobných používateľov, ktorí súbory cookies z toho istého vlastníctva prijali.

Bezpečnosť a zber dát

V poslednej dobe je veľkou témou aj bezpečnosť a rešpektovanie súkromia pri zbere dát do analytík webstránok. Čím viac by sme však ochranu rešpektovali, tým menej dát a viac medzier by v štatistikách vznikalo. Google Analytics 4 preto prichádzajú s tzv. blended data – modelovanie chýbajúcich dát na základe umelej inteligencie. Tá vyráta dáta chýbajúce kvôli cookie lište či funkcii Intelligent Tracking Prevention od Apple.

Cookies banner

Lišta s upozornením na zbieranie cookies by sa mala nachádzať na každej stránke, ktorá je prepojená s Google Analytics. Google môže nielen blokovať zber informácií zo stránok, ktoré túto lištu neobsahujú, ale dokonca aj dočasne zablokovať účet Google Analytics, ktorý je prepojený so stránkou bez cookies bannera. Vzhľad cookies bannera by mal zároveň spĺňať aj slovenské podmienky a pravidlá EÚ, na ktoré sme sa bližšie pozreli v tomto článku.

Používate Universal Analytics?

Rozdiel starej a novej generácie Analytics spoznáte na prvý pohľad. Ak ste vlastníctvo vytvorili pred októbrom 2020, pravdepodobne používate staršiu generáciu, teda Universal Analytics. V prípade, že ste vlastníctvo v Analytics vytvorili po tomto dátume, pravdepodobne už používate Google Analytics 4. Ak sa chcete uistiť, ktorý typ používate, stačí si vyhľadať identifikátor. V zozname vlastníctiev ho môžete vidieť takto:

Ako nájsť identifikátor vlastníctva:

  1. V ľavom hornom rohu (vedľa loga Google Analytics) kliknutím na šípku nadol otvoríte výber vlastníctva.
    V stĺpci úplne vľavo je uvedený zoznam účtov a v ďalšom stĺpci nájdete vlastníctva.
  2. Typ vlastníctva zistíte na základe čísla pod jeho názvom – Identifikátor Universal Analytics sa začína písmenami UA a končí číslom (UA-XXXXXXXXX-1). Identifikátor Google Analytics 4 obsahuje iba čísla (XXXXXXXXX).

Nemáte ešte žiadne vlastníctvo Google Analytics? Začnite merať návštevnosť svojho webu podľa návodu v našej Báze znalostí.

Prechod na Google Analytics 4

Je možné, že ste práve zistili, že stále používate staršiu generáciu Google Analytics. Nič sa nedeje, vytvoriť nové vlastníctvo v GA4 zvládnete za chvíľku. Google neposkytuje úplnú migráciu, pri ktorej by ostali zachované všetky dáta z UA. Aj preto odporúčame vytvoriť vlastníctvo v GA4 čím skôr. Pôvodné vlastníctvo v UA zostane po vytvorení GA4 nezmenené a bude pokračovať v meraní dát samostatne. 

Podmienky

Počas vytvorenia GA4 z pôvodného vlastníctva sa skopírujú základné nastavenia z UA. V novom vlastníctve môžete podľa potreby nakonfigurovať ďalšie nastavenia. Tiež sa v GA4 automaticky zapne rozšírené meranie, ktoré umožní merať interakcie s vašou webovou aplikáciou. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby ste Googlu neodosielali žiadne údaje umožňujúce zistenie totožnosti.

Ako na to

Hodinky do ukončenia podpory Universal Analytics tikajú, tak sa do toho pustime. Google poskytuje asistenta pre nastavenie vlastníctva GA4, ktorý pomôže s presunom existujúceho vlastníctva z UA. Postup nájdete v tomto Google návode. Vďaka tomuto kroku zabezpečíte základné nastavenie na strane Google Analytics.

Ďalším krokom je nájsť svoje nové ID merania:

1. Prihláste sa do svojho Google Analytics účtu, alebo si ho vytvorte pomocou odkazu https://analytics.google.com/.

2. V ľavej časti kliknete na Správca alebo Admin.

3. Vyberte účet, ktorý chcete sledovať alebo si vytvorte nový účet.

4. Vytvorte si nové vlastníctvo a potvrďte aj vytvorenie Streamu (typ: web).

5. Otvorte si Zobrazenie pokynov pre značku.

6. V časti Install manually skopírujete text skriptu.

Pridanie nového ID merania na web sa líši podľa toho, v akom prostredí je váš web alebo aplikácia vytvorená. Napríklad, ak ste si web vytvorili prostredníctvom redakčného systému, návod odporúčame vyhľadať na stránkach podpory daného CMS (redakčného systému). V prípade stránky vytvorenej cez WordPress môžete použiť napríklad tento návod.

Ak používate službu Vlastná webstránka od nás, stačí v skriptoch stránky pridať (alebo nahradiť) pôvodné ID:

1. Otvorte si editor Vlastnej webstránky.

2. Kliknite na názov aktuálnej podstránky vľavo hore.

3. V spodnej časti je možnosť „<> Skripty stránky“.

4. Po kliknutí vložíte skopírovaný skript do časti Skripty v hlavičke <HEAD>.

Zmena sa prejaví na stránke až po jej zverejnení. Pre správnu funkčnosť Google Analytics je potrebné zapnúť zobrazovanie Cookies bannera.

Po správnom nasadení by ste v relatívne krátkom čase mohli vidieť prvé dáta, závisí samozrejme od návštevnosti stránky.

Odporúčania

Na záver spomenieme ešte niektoré užitočné zdroje pre samoštúdium Google Analytics a online marketingu. Vo Websupporte sme prešli na GA4 síce už pred dlhším časom, no počas roka nás viackrát prekvapili nové možnosti a spôsoby sledovania aktivít na stránkach. O svoje skúsenosti sa s nami podelili aj mnohí hostia Websupport podcastu, ktorý nájdete na Spotify, Apple Music a Soundcloude. Ak náš podcast ešte nepoznáte, určite nám hoďte odber, aby ste neprišli o žiadne novinky!

Google vytvoril taktiež vlastný certifikovaný kurz GA4 pre stredne pokročilých. Ak sa pripravujete na novú pracovnú príležitosť, tento certifikát sa bude pekne blyšťať vo vašom životopise.

Ak sa chcete venovať Google Analytics do hĺbky a neostať prekvapení novými možnosťami, oplatí sa pozrieť ponuku kurzov od Loves Data. Okrem platených balíkov zdieľajú obsah aj na YouTube, za zmienku stojí napríklad video o migrácii UA na GA4 alebo úvod do prepojenia GA4 s Google Ads.

Online marketingu na pokročilej úrovni sa venuje aj portál Analytics Mania, ktorý poskytuje množstvo obsahu ku Google nástrojom na analytiku, pričom okrem kurzov poskytujú aj materiály na samoštúdium, veľa videonávodov a podnecujú komunitné diskusie na Facebooku.

Pre začiatočníkov ponúka kurz napríklad slovenská Skillmea. Kurz obsahuje 37 svižných kapitol a ako náš zákazník môžete využiť bonus 10 % zľavu.

Vypočujte si na záver podcast o tom, ako zbierať a analyzovať dáta v obsahovom marketingu:

Autor: Samuel Spišák

Supporťák hlavou aj srdcom, príležitostný copywriter a tvorca web obsahu. Rád hľadá nové výzvy a posúva dopredu seba aj ľudí okolo. Vo voľnom čase hľadá inšpiráciu v poézii a hudbe. Kávu považuje za celoživotnú lásku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *