Preskočiť na obsah
Kategórie
Bezpečnosť Pre používateľov

Predvianočné podvody: 3 najčastejšie spôsoby a ako sa mať pred nimi na pozore

Doba čítania: 6 min.

Vianoce sú pred dverami už nejakú tú chvíľu. V obchodných domoch svieti výzdoba a všade na internete narážame na vianočné súťaže a predvianočné zľavy a výpredaje. A Black Friday sme si užili všade, kam padol náš zrak.

Zľavy na všetko môžu byť atraktívne pre vašu peňaženku, ale sú aj ideálnou príležitosťou pre rôznych podvodníkov. Poviete si, kto by sa ešte nechal oklamať? Veď každý rok sa deje to isté! Máte pravdu. Ale každým rokom sú podvodníci vynaliezavejší a techniky vyspelejšie. Preto netreba zaspať na vavrínoch, ak nechcete prísť o peniaze.

Extrémne zľavy

Poznáte to staré známe: „Ak niečo znie až príliš dobre, tak to dobré nebude“? Pri internetových nákupoch to platí dvojnásobne.

Petra nedávno browsovala na internete a natrafila na stránku s kabelkami známej luxusnej značky. Jedna kabelka stála len 20 eur! Predajca písal, že ide o darčeky, ktoré obdarovaného nenadchli, a preto ich ako nepoužité a vrátené predáva za zľavnenú cenu. No neznie to skvelo?  

E-shop hýril farbami, sľuboval doručenie najbližší deň len za 1 euro, a navyše ku každej objednávke darček! Asi uhádnete, ako to dopadlo. Petra si objednala 5 kabeliek s nadšením, že sa bude pýšiť drahými darčekmi pre kamarátky skoro zadarmo. Zadala svoje údaje a údaje svojej karty. A prišla nielen o cenu za kabelky, ale aj o ďalších 1000 eur, lebo si pozabudla nastaviť limit na internetové nákupy vo svojom internet bankingu. 

Podvodnú stránku s e-shopom si viete vytvoriť za pár hodín. Z internetu si posťahujete obrázky tovaru aj s popisom. Dokonca si viete z iných stránok nakopírovať aj recenzie. Nižšiu cenu zdôvodníte tým, že ide o použitý tovar alebo sú skrátka Vianoce. Ak sa nemusíte trápiť s autorskými právami a dodržiavaním zákona, máte e-shop hotový za chvíľu. A zajtra už nebude existovať, ak splní svoj cieľ.

Preto si dajte pozor na to, kde svoj tovar objednávate. Ak je to stránka, ktorú ste našli prvýkrát, radšej si pozrite, či má na stránke:

  • všeobecné obchodné podmienky, 
  • informácie o osobných údajoch, 
  • dôveryhodný kontakt, vrátane adresy,
  • tieto ďalšie znaky

Zadajte meno e-shopu do vyhľadávača, možno sa už niekto pred vami nechal nachytať. Múdry sa učí na cudzích chybách.

Na chlp rovnaký e-shop

Prax ukazuje, že podvodníkom sa viac oplatí podvodný e-shop, ktorý parazituje na známej značke. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko. Nedávno sa u našich českých bratov stal podvod s internetovým obchodnom Alza. Podvodníci vytvorili takmer totožný web a lákali na neho zákazníkov, ktorí tak prišli o peniaze.

Ako sa nenechať nachytať?

Skontrolujte si URL adresu e-shopu

Je taká, ako vždy? Nie je tam bodka, pomlčka, písmeno alebo číslo navyše? Má rovnakú koncovku (.sk, .cz)? Ako ste sa na ňu dostali? Kliknutím na link z nejakej správy?

Adresu e-shopu radšej zadávajte do prehliadača ručne

Je to bezpečná cesta, ako sa neocitnúť na podvodnej stránke, ktorá je na nerozpoznanie od tej pravej, a to kliknutím na podvodný link. Ak e-shop navštevujete často, váš prehliadač si adresu bude pamätať.

Nie sú zľavy podozrivo veľké?

Aj etablované e-shopy zvyknú dávať väčšie zľavy. Ale stále je to biznis, nie charita. Preto sa zamyslite nad tým, či nie je zľava až príliš veľká alebo podmienky neznejú až moc dobre. Načo by dávali dva telefóny za cenu jedného? Podvodné stránky totiž potrebujú nazbierať čo najrýchlejšie čo najväčší počet platiacich ľudí a stránku zrušiť. Preto budú vyvíjať na zákazníkov časový tlak. Nepodľahnite.

Použite jednorazovú virtuálnu kartu

Ak vaša banka túto službu umožňuje, využite ju. A nezabudnite si nastaviť denné a mesačné limity na platby v internetovom nakupovaní. Tie vás môžu zachrániť, ak vás podvodný e-shop oklame.

Starý phishing v novom šate

O tom, ako fungujú podvodné phishingové e-maily a ako ich spoľahlivo rozoznať, sme už napísali mnoho. Možno aj preto už dnes veľa ľudí podozrivé spamy maže.

Rovnakú mieru obozretnosti však ľudia ani zďaleka nemajú, ak im príde phishingová správa na sociálnej sieti alebo cez sms. A veľa ľudí ešte aj dnes zdieľa hlavne na sociálnych sieťach množstvo súkromných informácií. Často aj svoju adresu, telefón, e-mail. Ak podvodník využije tieto informácie, môže jeho správa vyzerať veľmi dôveryhodne.

Napríklad táto súkromná správa zo sociálnej siete: 

Drahá pani Nitchsneiderová,

ďakujeme veľmi pekne za Vašu objednávku z Vášho emailu milka.n@gmail.com. Bohužiaľ, my sme v návale pracovných povinností Vašu správu nevideli, a preto odpovedáme s miernym oneskorením. 

Ako ospravedlnenie, prosím, prijmete od nás Váš objednaný tovar zadarmo. Celú zaplatenú kúpnu cenu Vám vrátime na Váš účet. Stačí, keď len kliknete na tento link a zadáte požadované údaje. O všetko sa už postaráme my.

Link ………………….

Ešte sa raz sa ospravedlňujeme a veríme, že Vás darček poteší.

S láskou,

………………….  

Ruku na srdce, klikli by ste na ten link? Vadilo by vám, že si vôbec nepamätáte, že by ste u tejto firmy niečo objednávali? Ak ste človek ako my, aj vy niekedy zabudnete, že ste niečo objednávali. A v tomto prípade od vás nechcú nič zaplatiť, práve naopak, chcú vám peniaze vrátiť. Nie ste zvedavý/á koľko?

Žiaľ, aj takto môže vyzerať phishingový podvod. Skúste sa aspoň na chvíľu na tú správu pozrieť:

Aký je jej pravopis a gramatika?

Neznie trochu ako z automatického prekladača? Vy sa bežne v obchodnom styku oslovujete „drahá/drahý“ a podpisujete sa „s láskou“?

Hovorí vám niečo názov firmy?

Ak nie, obetujte tých pár sekúnd a hoďte si ju do vyhľadávača. Možno zistíte, že sídli v Beijingu, aj keď sa tvári ako slovenský e-shop.

Čo má firma v profile na sociálnej sieti? Má tam recenzie?

Ak je profil úplne jednoduchý s minimom údajov a bez recenzií alebo len s ospevnými ódami, radšej pokračujte v pátraní alebo správu ignorujte.

Aké údaje od vás chcú?

Ak už vašu platbu prijali, prečo by žiadali údaje z vašej platobnej karty znovu? 

Kontaktujte obchod priamo

Ak sa vám čokoľvek nezdá, neklikajte na nič a radšej si nájdete ich kontaktný formulár, e-mail alebo telefónne číslo. A spýtajte sa priamo ich, o čo ide. Aj obchod sa totiž mohol stať obeťou podvodu. A vy tak pomôžete nielen sebe. 😊

Vieme, že tento predvianočný čas je plný zhonu. A na to sa bohužiaľ spoliehajú aj podvodníci. Skúsme trošku spomaliť a dávať si väčší pozor. Veď predsa sú to sviatky radosti a pokoja. Tak si ten pokoj zabezpečme a nedajme podvodníkom šancu.

Vypočujte si na záver podcast o tom, ako robiť marketing v tech startupoch:

Autor: Simona Uhrinová

Simona je fanúšička digitálneho sveta a kyberbezpečnosti, copywriterka a IT právnička. Je vášnivá cestovateľka s láskou k dobrovoľníctvu, zdravému životnému štýlu, neštandardným víziám, a večná začiatočníčka v programovaní. Motto: "Life is 10 % what happens to you and 90 % how you react to it." Charles R. Swindoll

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *