Preskočiť na obsah
Kategórie
Business

Budúcnosť startupov po koronakríze. Čo bude ďalej?

V priebehu pár týždňov prešla celým svetom obrovská búrka. Kto nebol pripravený, pocítil veľký šok. Táto kríza má veľmi zlý dopad aj na startupy. Veľa nádejných podnikateľov to bude musieť zabaliť a začať sa pozerať po nových možnostiach. Niektoré startupy, naopak, vyjdú silnejšie a kríza ich nakopne, aby robili veci s novou energiou a iným prístupom. V tomto článku opíšem môj pohľad na fungovanie startupov a chyby, ktorým by sa mali začínajúci podnikatelia vyhnúť. Dúfam, že niekoho inšpirujem a možno pár podnikateľov aj motivujem k reštartu.

2020 – 2040: Startupy budú aj napriek kríze rásť rýchlejšie

Aj keď veľa startupov pre krízu skončí, objaví sa nová vlna projektov. Každá kríza je predsa šanca skúsiť niečo nové. Množstvo ľudí bude teraz nezamestnaných, a preto je dôležité, aby rástli inovatívne firmy, ktoré budú hľadať nové možnosti a popritom vytvoria nové pracovné miesta. 

Zároveň budú musieť niektoré veľké firmy svoje investície do inovácií odložiť, a to je šanca pre šikovných podnikateľov, ktorí budú vedieť túto situáciu využiť.

Mnohým startupom môže koronakríza, paradoxne, pomôcť. Zaujímavá situácia je hlavne okolo Tesly, ktorá mala už predtým veľký náskok pred konkurentmi. Automobilky museli niektoré plány odložiť a Tesla bude mať tým pádom na trhu veľmi malú konkurenciu. 

Aj toto je odkaz pre malé startupy. Ak máte možnosť, investujte. Veľké firmy budú ešte nejakú dobu zmätené. Využite svoje výhody a pokúste sa z tejto situácie vyťažiť maximum. 

Chyba č.1: Nie sme online

Je až zarážajúce, ako veľa firiem neovláda online prostredie. Na to, aby ste boli konkurencieschopní, musíte mať prepracovanú stratégiu od začiatku. Či už ste sa rozhodli ísť do gastro biznisu, zakladáte coworking alebo budujete novú Teslu. 

Online prítomnosť sa buduje pomocou:

  1. Webstránky
  2. Sociálnych sietí
  3. Komunity ľudí na internete

Toto je dobrý základ pre váš biznis, dôležité však je, aby ste sledovali trendy na internete a v lepšom prípade ich predbiehali a nie dobiehali ako väčšina veľkých firiem.

Samozrejme, nie všetky firmy potrebujú byť online len kvôli marketingu. Obzvlášť pre tie startupy, ktoré sa rozhodnú robiť B2B, je dôležitejšie okamžite prejsť na prácu z domu. S tým vám môže pomôcť aj Websupport, ktorý prednedávnom spustil bezplatný nástroj na videokonferencie

Chyba č. 2: Na outsourcing sa nemyslelo

Relatívne častá chyba podnikateľov je, že sa snažia všetko robiť inhouse. Insourcing je, samozrejme, najčastejšie používaná forma zamestnávania ľudí. Máte kontrolu nad procesom a viete sa spoľahnúť na to, že výsledok bude presne podľa vašich očakávaní. 

Veľa šikovných ľudí však pracuje cez internet a podobne ako ja, majú živnosť a ponúkajú služby firmám. Outsourcing je pritom často efektívnejší a lacnejší ako insourcing a určite neplatí pravidlo, že v domácej dielni väčšinou vytvoríte najkvalitnejší produkt. Okrem toho bude teraz veľa živnostníkov bez práce, takže určite budete mať z čoho vyberať. 

Ako outsourcovať bez straty kvality.

Chyba č. 3: Zamestnanci nie sú vzdelávaní efektívne

Toto je častý problém, ktorý sa množstvo podnikateľov snaží riešiť pomocou rôznych kurzov a financovania vzdelania. Najlepšie firmy hľadajú absolventov medzi vysokoškolákmi a dokonca používajú naozaj inovatívne metódy. Dôležité si je uvedomiť, že škola nikoho na život nepripraví. Väčšina kvalitných škôl síce spolupracuje s firmami na príprave budúcich zamestnancov, naše vedomosti však veľmi rýchlo strácajú hodnotu, a preto je dôležité, aby zamestnávatelia zobrali veci do vlastných rúk a hľadali rôzne cesty na vzdelávanie zamestnancov. 

Ako vzdelávajú úspešné spoločnosti svojich zamestnancov

Chyba č. 4: Ekológia a etika firmy

Ekologické podniky sú väčšinou popredu pred konkurenciou. Najlepším príkladom je hlavne Tesla. Tá dokázala spojiť ekologickosť a efektivitu dokopy, a vytvorila dokonalý biznis model. 

Pri Tesle je potrebné si uvedomiť, že nemá takmer žiadny marketing. Dôležitá je myšlienka a inovácie, ktoré do produktov idú. Rozširuje sa skupina, ktorá sa zaujíma o životné prostredie, a práve takíto ľudia si radšej kupujú drahšie produkty s pozitívnym dopadom na životné prostredie. 

Pokiaľ chcete mať úspešnú firmu, musia byť etika a hodnoty firmy na prvom mieste. A keďže je ekológia do veľkej miery aj o efektivite a schopnosti generovať pozitívny dopad na spoločnosť, určite vám napadnú cesty, ako zmeniť svoj biznis k lepšiemu.

Koncept ekologickej efektívnosti je dobre opísaný aj v tomto článku.

Chyba č. 5: Nesledujem trendy EÚ

Európska únia bude v nasledujúcich rokoch zvyšovať investície do zelených projektov. Je preto dobré trendy a investície EÚ sledovať a byť pripravený na nové príležitosti. 

Ako Európska únia investuje do ekologických inovácii.

Pomoc pre startupy

U našich susedov vznikla iniciatíva na pomoc startupom. Ide o konzultácie s investormi, ktorí radia, čo robiť počas krízy. Dozviete sa o krízovom manažmente, optimalizácii nákladov a hlavne zbieraní prostriedkov na ďalšie fungovanie. 

Ak máte rady alebo feedback k tomuto článku, pokojne zdieľajte svoj názor v komentároch alebo na sociálnych sieťach. Websupport podporuje podnikateľov a rôzne projekty aj počas koronakrízy, preto vám odporúčam si prečítať tento článok.

Zaujímavé články: 

Na riadenie biznisu a hlavne rast startupu si prečítajte tento článok

Ako korona ovplyvní fundraising startupov?

Ako inovovať v ťažkých časoch?

Stránky:

Harvard Business Review – úžasná stránka na vzdelávanie 

Hacker Noon – pomocou Hacker Noon sledujem hlavne trendy v oblasti technológií a biznisu

Podcast:

The sustainability agenda – super podcast o ekonomike a ekológiiAcquired – skvelý podcast o spoločnostiach a príbehoch ich tvorcov

Autor: Matúš Labuš

Zaujímam sa o technologické trendy a inovácie. Cieľom mojich článkov je vzdelávať, inšpirovať a posúvať ľudí/firmy dopredu v podnikaní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *