Preskočiť na obsah
Kategórie
Tipy a triky Vzdelávanie

Aký význam má vydanie vlastnej knihy pre blogera?

Napísať vlastnú knihu je snom nejedného človeka. Pre blogerov je to zároveň prestíž a ďalší spôsob monetizácie. O tom, ako vydať vlastnú knihu, nám porozprával Peter Hoferek – Hogy, bloger a zakladateľ vydavateľstva Elist, a Lubo Jurík, bloger a autor knihy Láska k Aziatkám.

Publikovanie knihy – svojpomocne alebo cez vydavateľstvo?

Hogy: Vydanie knihy zahŕňa niekoľko činností, o ktorých mnohí čitatelia a ani autori veľa nevedia, kým sa o to nezačnú viac zaujímať. Samozrejme za všetko musí vydavateľ (alebo samovydavateľ) zaplatiť. Keďže väčšina autorov na Slovensku nemá peňazí nazvyš, chcú, aby ich knihu vydalo vydavateľstvo.

Lubo: V tomto prípade to nie je ani tak o rozhodnutí samotného autora, keďže je veľká šanca, že autora vydavateľstvá jednoducho odmietnu. V dnešnej dobe knihy píše omnoho viac ľudí, ako sú vydavateľstvá ochotné publikovať. Taktiež, väčšina kníh, ktoré vydavateľstvá vydajú, sú pre ne stratové, preto sú s výberom kníh vydavateľstvá nesmierne opatrné a hlavne začínajúcim autorom často nedôverujú. Nehovorím však, že to je nemožné – napríklad vydavateľstvo Elist sa snaží podporovať nie len zabehnutých, ale aj začínajúcich autorov.

Aké sú výhody vydavateľstva?

Hogy: Výhodou vydania knihy cez vydavateľstvo je fakt, že sa autor nemusí takmer o nič starať okrem samotného napísania knihy – čo tiež nie je jednoduchá úloha. Následne po vydaní knihy sa aj o predaj stará primárne vydavateľ a tak autor dostáva odmenu za predané kusy na základe hlásenia od vydavateľa. Tieto odmeny sa u nás bežne pohybujú vo výške okolo 50 centov za predaný kus. Niektorí začínajúci autori si myslia, že na knihách zbohatnú. Pravda je však taká, že z písania kníh sa u nás dokáže uživiť len pár spisovateľov.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Lubo: Téma vydania knihy cez vydavateľstvo je relatívne komplikovaná. V skratke, vydavateľstvo vie autorovi pomôcť s editáciou textu, sadzbou a dizajnom knihy a obálky, tlačou, vybavením dokumentácie a dodržaním zákonov, či zabezpečením distribúcie. Za to si však vydavateľ zoberie slušné percento z predaja, takže autor dostane menej.

Láska k Aziatkám

Aké sú výhody publikovania samostatne?

Hogy: Výhodou vydania knihy svojpomocne je hlavne vyššia odmena autorovi za predaný kus. No musí znášať všetky náklady súvisiace s vydaním a tak sa môže stať, že sa nedostane do plusu.

Lubo: Ak sa autor knihy rozhodne samovydať, všetky náklady nesie on sám, ale má plnú kontrolu nad celým procesom – od obsahu knihy, cez editáciu, dizajn knihy a obálky, tlač a distribúciu. Je to väčší risk, ale potenciál zisku je mnoho väčší, nakoľko percentá z predaja, ktoré by si inak zobral vydavateľ, idú priamo autorovi. Ak má autor pod kontrolou vhodný predajný kanál, napríklad vlastní populárny blog, môže svoju samo-vydanú knihu predávať sám a tým mať celý proces plne pod kontrolou, vďaka čomu na jednej knihe zarobí viac.

Ako funguje distribúcia?

Hogy: Na Slovensku pôsobí niekoľko distribútorov tlačených a elektronických kníh. Títo sú medzičlánkom medzi vydavateľom a zákazníkom, pretože nie je v silách vydavateľov cestovať po celom Slovensku a rozvážať knihy do kníhkupectiev. A tiež pre kníhkupectvá nie je zaujímavé pre každú jednu predanú knihu robiť extra hlásenie predaja – nakoľko často funguje pri knihách komisný systém predaja. Distribútor dostáva peniaze od kníhkupcov a z nich následne posiela časť vydavateľom. Presné podmienky si dohodnú v zmluvách, ktoré môžu byť pre každého vydavateľa iné. Tu je opäť nevýhoda samovydania, že distribútor s jednotlivcom nemusí mať ani záujem uzavrieť zmluvu – alebo mu ponúkne menej výhodné podmienky, ako veľkému vydavateľovi.

Lubo: Pred vydaním knihy som sa rozhodol, že ju nebudem predávať cez klasické kamenné predajne, pretože distribútor a konečný predajca si podľa mňa berú z konečnej predajnej ceny až príliš veľkú sumu, zatiaľ čo autorovi ostane minimum. Knihy som prvé mesiace predával iba cez môj blog samsebepan.sk a eshop kurzy.samsebepan.sk, no neskôr som tlačené knihy a e-knihy pridal na elist.sk a e-knihy na martinus.sk. Predaj cez dané weby však tvorí iba menej ako 5% všetkých mojich doterajších predajov.

Ako prebieha editovanie?

Hogy: Asi žiadny autor nie je schopný napísať knihu tak dobre, že by ju nebolo možné vylepšiť. Skúsený redaktor a korektor sa postarajú o to, aby kniha mala plynulý dej, aby sa odstránili logické nezmysly, opakujúce sa slová, pridlhé vety a iné nežiaduce úkazy. Výsledkom je ľahko čitateľný text – v ideálnom prípade bez gramatických a štylistických chýb. Táto činnosť si vyžaduje spoluprácu autora a editora, aby náhodou nedošlo k zmene významu viet a podobne.

Lubo: Ja som n knihu najskôr editoval sám. Niekoľko mesiacov som prechádzal celý text a upravoval frázovanie, prehadzoval, vymieňal slová, vymazával a robil iné úpravy. Ako druhý krok som dal celý text prejsť mojej editorke Lesane Vanekovej, ktorá urobila ďalšie stovky a stovky drobných úprav.

Aké sú náklady vydania knihy?

Hogy: Náklady na vydanie knihy záležia od veľkého množstva premenných. Jednak tam vstupujú náklady na korekciu a grafiku, ktoré bývajú závislé od rozsahu diela. A následne prichádzajú náklady na tlač, ktoré zase závisia od počtu vyrobených kusov, pričom platí, že čím viac toho tlačíme naraz, tým je cena nižšia. V prípade že tlačíme viacero titulov kníh naraz, obyčajne klesnú aj náklady na dopravu z tlačiarne. Cenu výroby kníh okrem toho ovplyvňuje zvolená väzba, formát, použitý papier a prípadné extra úpravy (ražba, laminácia, UV lak, záložky, zaoblené rohy, …) Okrem toho treba rátať aj s nákladmi na vyrobenie a zaslanie povinných výtlačkov a iné manipulačné náklady, ktoré povznikajú.

Lubo: Záleží na tom, koľko je toho autor schopný urobiť sám alebo s pomocou kamarátov. Ja som blogger a dizajnér, čiže som väčšinu editácie knihy urobil sám, celú sadzbu som urobil sám, obálku som nadizajnoval sám, knihu som pripravil do tlače sám, ISBN som vybavil sám. Stálo ma to stovky hodín, no ušetril som tým tisíce eur a hlavne som sa toho nesmierne veľa naučil. Samotná tlač kníh je v dnešnej dobe vďaka digitálnej tlači relatívne lacná aj v malých objemoch. Dá sa dať vytlačiť pokojne aj sto kusov pri cene menej ako 3-5 eur na kus (v závislosti na počte strán, farebnosti atď.).

Hogy okolo sveta

Ako získať zmluvu na knihu?

Hogy: Aby autor našiel vydavateľa pre svoje dielo, musí sa vedieť v prvom rade zaujímavo predstaviť a zaujať už anotáciou ku svojej knihe. Veľké plus samozrejme je, keď autor už skôr, ako kniha vôbec vznikne dokáže mať okolo seba skupinu fanúšikov, ktorí si zrejme toto dielo budú chcieť kúpiť.. a zhodnotiť. Najdôležitejšie ale je, aby keď vydavateľ začne čítať odovzdaný rukopis ho nemal chuť zavrieť skôr, ako dočíta prvú stranu. Autor si musí uvedomiť, že vydavateľstvá dostávajú niekoľko ponúk denne a z toho všetkého množstva sú schopní len niekoľkým dielam dať šancu. Preto treba naozaj vyniknúť.. a to hlavne v úvode.

Lubo: Ako získať zmluvu na napísanie knihy ešte predtým, ako začneš písať? Založ si blog a napíš na danú tému 600 článkov. Tak získala zmluvu na knihu moja klientka a kamarátka Beátka Oravcová s jej blogom supervizaz.sk. Nikto ti nedá zmluvu bez toho, aby si nebol istý tým, že tvoja kniha bude mať úspech. Vlastniť úspešný blog, podcast alebo YouTube kanál je ideálnym spôsobom, ako potenciálnym vydavateľstvám ukázať, že na to máš. Byť tebou, zabudnem na zmluvu a snažím sa tvoriť kvalitný obsah. Ostatné príde časom.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.