Preskočiť na obsah
Kategórie
Business

Majú slovenské a české startupy šancu presadiť sa na čínskom trhu?

Mnohých podnikateľov už neláka iba západ, východné trhy sú čoraz atraktívnejšie. Ak zvažujete expanziu do Číny, nenechajte si ujsť náš rozhovor s Janom Smejkalom. Jan pôsobí v Startup Grind ako Community Director pre Čínu a APAC región.

Ako sa dokáže mladý chalan z Čiech presadiť vo veľkej Číne?

Na výške som začal robiť pre foodpandu a popri tom som rozbiehal svoj vlastný biznis s kamarátom. Dovážali sme telefóny a príslušenstvo z Číny, ktoré sme následne predávali na Slovensku aj v Česku. Ten biznis síce nebol obrovský, ale určite zaujímavý pre dvoch študentov. Vtedy vznikla aj myšlienka vycestovať do Číny, naučiť sa niečo o čínskom trhu, spoznať jazyk. Čína ma uchvátila, je to skutočne výzva. Netvrdím, že som nejaký expert a viem, ako to tu všetko funguje. Stále sa učím. A myslím, že aj to je kľúč k úspechu, učiť sa, byť skromný, mať otvorenú myseľ a makať. Ako človek z cudziny ste tu vždy až druhoradý, nakoľko neovládate ani jazyk, musíte preto pracovať o to viac. Je tu iná kultúra, iným spôsobom sa komunikuje, iným spôsobom sa uzatvára biznis. Treba byť voči tomu otvorený.

Jan Smejkal China guy

V čom je čínsky trh špecifický?

V prvom rade ide o obrovský trh, žije tu až 1,4 miliardy ľudí. Každé mesto je ako štát v štáte. Jednotlivé mestá a provincie sú úplne iné, škála je obrovská. Správanie ľudí je iné než v strednej Európe. Čína propaguje technológie, Artificial Intelligence sa tu rozvíja vo veľkom. Krajina sa snaží byť hi-tech a zároveň všetko kontrolovať, zbierať dáta, vedieť všetko o všetkých. Ľudia sú na to zvyknutí, jediné, čo potrebujú je mobilný telefón, cez ktorý vybavia všetko. Ľudia tu nepoužívajú počítače na nákupy, všetko kúpia cez mobil. Veľmi rozšírený je mobile commerce, do telefónu si naskenuješ kreditku a platíš len telefónom. Takto zaplatíš za vodu v automate, taxík či nájom v byte. Všetko je na jeden klik.

Ľudia chcú skúšať nové veci, chcú nakupovať zo zahraničia, chcú kvalitu. Konzumerizmus sa práve veľmi rozbieha. Preto si aj myslím, že Čína je úplne niekde inde oproti Česku a Slovensku. My sa hýbeme celkom pomaly.

Čím to je, že Čína je tak technologicky popredu?

Myslím, že je to dané infraštruktúrou. U nás to bolo tak, že sme všetkým prechádzali postupne. Napríklad, čo sa týka mobilného internetu, začali sme pomalým pripojením a postupne sme prešli až k 4G LTE. Čína, a Ázia celkovo, to celé preskočila. Kvôli relatívnej chudobe nemali prístup k technológiám ako my, zrazu na tú vlnu naskočili a ľudia mali okamžite prístup ku kvalitným a cenovo nenáročným zariadeniam či rýchlemu internetu. Oni mali teda hneď prístup k tomu lepšimu. Adaptácia bola preto oveľa rýchlejšia.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať tento podcast:

Ďalším dôvodom je aktivita vlády, ktorá do technológii investuje neskutočné peniaze. V Číne vládne komunistická strana a nemá žiadnu opozíciu. Teda, keď sa táto jedna strana pre niečo rozhodne, tak to už ide rýchlo. Oni majú jeden smer a ten držia. Nechcem hodnotiť vládny systém ako taký. Hovorím len, že je to jeden z dôvodov, prečo Čína tak rýchlo technologicky napreduje.

Startup Grind Smejkal

Myslíš si, že niečo z toho, čo funguje v Číne, by sa dalo preniesť na slovenský a český trh?

Ja si myslím, že do určitej miery áno. Určite to nepôjde ako copy paste. Nemôžeme len tak zobrať nejakú aplikáciu, ktorá funguje v Číne a jednoducho preložiť pre Slovensko a Česko. Ľudia sú v Číne zvyknutí na iné veci, používajú ich inak. Muselo byť dôjsť k radikálnej lokalizácii. Napokon, keď prinesieš globálnu platformu na naše trhy, zvyčajne sa nedokážeš prispôsobiť tak rýchlo ako domáca konkurencia.

Myslím si ale, že myšlienkovo dokážeme nejaké platformy či ekosystémy priniesť k nám. Napríklad v Číne sú bežné aplikácie, ktoré zastupujú niekoľko funkcií. Nepotrebuješ mať UBER, Dámejídlo a iné služby v rôznych aplikáciách, ale len v jednej. To ti dáva priestor na lepšie prepojenie jednotlivých služieb. Takéto myšlienky dokážeme replikovať.

Majú slovenské a české startupy šancu presadiť sa na čínskom trhu?

Určite áno. Podľa mňa je teraz najideálnejší čas prísť na čínsky trh. Niektorým to bude pripadať ako blbosť, keď sa pozriete na prípad UBERu, Googlu, Facebooku a ďalších firiem, ktoré v Číne neuspeli. Záleží na tvojej ambícii. Ak máš ambíciu ísť do Číny a byť lídrom na trhu, ako plánoval UBER, budeš mať problém. Biznis musíš riešiť absolútne lokálne, budeš musieť robiť s vládou, ktorá bude mať kontrolu nad všetkými dátami. To je jeden z problémov, prečo niektoré firmy nemajú šancu presadiť sa na tomto trhu, nakoľko rešpektujú ochranu osobných údajov svojich užívateľov. No čínsky trh je práve v tomto špecifický.

Keď máš ambíciu byť no. 1, bude to ťažké, ak vôbec možné. Ale ak si slovenský alebo český startup, máš hi-tech riešenie a chceš ísť na čínsky trh, kde budeš predávať svoj produkt alebo licencovať svoju technológiu, dvere sú otvorené. Čína dokonca vyhľadáva hi-tech startupy a talent, ktorý príde do Číny a bude tam vyvíjať svoj produkt a biznis. Čína sa od zahraničných firiem zároveň učí, ako robiť veci lepšie. Nebudem tvrdiť, že to nie je ťažké. No nebál by som sa toho, ak je startup na to pripravený, má peniaze, už zarába a má break-even na Slovensku, v Česku či v regióne a chce investovať do rozbiehania čínskeho trhu. Musíš sa zároveň pripraviť na to, že potrebuješ kontakty, a tiež musíš vyriešiť dodávateľov, partnerov a spolupracovať s vládou. Existujú tu aj rôzne granty a podporné systémy aj od čínskej vlády.

Teda určite je to možné, nakoľko čína má o hi-tech startupy a talenty záujem. Ale treba brať do úvahy, že to bude veľmi náročné a startup musí byť skutočne pripravený.

Jan Smejkal Startup Grind

Čo by mali podnikatelia vedieť ešte pred vstupom na čínsky trh?

Podľa mňa by mali vedieť niečo o Číne ako takej. Keď som išiel do Číny po prvýkrát, vedel som len to, čo bežne počúvaš v slovenských a českých médiách. Komunizmus, znečistený vzduch a iný mainstreamový pohľad na Čínu. Potom prídeš a je to úplne o inom. Majú svoje problémy, ale je tam kopec vecí, ktoré si my ani nedokážeme predstaviť. Človek by sa mal edukovať a zahodiť predsudky. Ak uvažujete nad biznisom v Číne, choďte si ju vyskúšať aspoň na krátky čas. Namiesto dovolenky v Thajsku, choďte do Číny na dva týždne a obíďte nejaké mestá. Zistíte, či je to vôbec pre vás. Stáva sa, že ľudia prídu naspeedovaný do Číny, pretože veľký trh a nadšenie, ale za krátky čas sú nervózni a nedokážu tam žiť. Nemusí im vyhovovať jedlo, kultúra, prostredie…

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať tento podcast:

Pokiaľ niekto nie je schopný žiť v Číne ako takej, určite tam nedokáže riešiť biznis. Čiže prvý krok by malo byť určite spoznávanie Číny, čítanie kníh alebo vycestovanie. Potom je nutné prepojiť sa s ľuďmi, ktorí už v Číne sú a biznis tam riešia. Určite je mnoho Slovákov, ktorí riešia biznis s Čínou. Treba sa stať súčasťou komunity, pýtať sa otázky. Zaplatiť si konzultanta na niekoľko hodín. Niekedy sa počas hodinového hovoru dozviete viac ako za niekoľko týždňov. Ušetrí vám to kopec času a nervov. Mne trvalo niekedy mesiace až roky, kým som čosi pochopil.

No a do tretice by bolo dobré nemať vysoké očakávania a zmieriť sa s tým, že to nebude ľahké. Ísť do toho s tým, že by bolo super, keby to vyšlo. Ideálne choďte do Číny, ak máte peniaze alebo už nemáte priestor rásť v Európe alebo Amerike. Práve Európa a USA môžu byť pre stredoeurópske startupy relatívne ľahšie trhy, nakoľko sme si kultúrne dosť podobní.

Do Číny musíte ísť s tým, že je to venture capital a môže to úplne zhorieť. Ak máte privysoké očakávania, môže vás to zabiť, jednak biznisovo, ale aj spôsobom myslenia. To, že sa ti to nepodarí teraz, neznamená, že sa to nepodarí od 10 rokov. Ak si to teda človek vezme príliš osobne, môže premeškať ďalšiu šancu presadiť sa.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.