Preskočiť na obsah
Kategórie
Vzdelávanie

Aké sú spôsoby monetizácie blogu a kedy sa stáva atraktívnym pre partnerov?

Blog môže byť hobby, ale aj plnohodnotná práca. Ivana Grešlíková (Nomad is Beautiful) a Alex Kováčová (Crazy Sexy Fun Traveler) sú slovenské travel blogerky, ktoré sa svojimi blogmi živia. Prezradili nám, ako sa dá blog monetizovať.

Aké sú spôsoby monetizácie blogu?

Ivana: Je ich spústa. Počnúc adsense reklamou, sponzorovanými článkami, affiliate marketing. Po čase prídu platené kampane, predaj vlastných produktov, služieb. Ak je travel bloger skúsený a vybudoval si rešpekt, tak môže mať úspech s platenými konzultáciami, organizovaním zájazdov, trekov. Blog sám o sebe blogera uživí len vtedy, ak má vysokú návštevnosť. Inak sú to vlastné produkty, konzultácie a kampane, ktoré vznikajú vďaka blogu a z ktorých môže mať bloger slušný príjem.

Na Nomad is Beautiful využívame hlavne adsense reklamu, affiliáty a poradenstvo pre blogerov. Z času na čas je to reklamný článok. Raz do roka sa snažíme zorganizovať väčšiu platenú kampaň na promo destinácie v Európe alebo Ázii. Na slovenskom blogu ma živí predaj e-booku a písanie článkov o cestovaní pre slovenské média.

Alex: Každý si sám vyskúšať čo mu funguje a s čím je on sám stotožnený a podľa toho sa zariadiť. Dá sa zarábať z reklamy na blogu, či už banery, odkazy v článkoch na iné weby, affiliate, predaj vlastných služieb a produktov (online kurzy, ebooky, coaching, alebo materiálne produkty), ambasadorstvo rôznych značiek, k tomu pridať reklama na sociálnych sieťach atď. Veľa blogerov tiež využíva svoj blog ako nejake portfólio vďaka čomu získava klientov a môže písať pre ďalšie weby, copywriting, fotenie, tvorba videí, dizajn, webových stránok atď. Možnostiam sa medze nekladú, len si vyvbrať čo každémy vyhovuje.

Ja mám taký mix viacerých činností, affiliate, reklama na blogu a sociálnych sieťach, brand ambasadorstvo, platia mi za fotky a videá, predávam 5 ebookov (3 som napísala sama, zvyšné dva s kamarátom). K tomu mám platené za press tripy, ktorých sa zúčastňujem, prednášam na konferenciách a workshopoch, a keďže sa venujem aj joge a vegánskej strave, o ktorých takisto píšem na blogu, tiež organizujem kurzy raw vegan stravy a učím jogu.

Nomad is Beautiful

Slovenský trh alebo globálny – kde sa dá presadiť ľahšie?

Ivana: Čo sa týka cestovateľských blogov, na Slovensku to môže byť jednoduchšie. Slováci cestujú neporovnateľne viac ako pred pár rokmi, hľadajú inšpiráciu, lebo sa dnes vyberajú do sveta často bez cestovky. Kto kvalitne bloguje v slovenčine, má navrch. Lebo aj keď Slováci dovolenkujú v zahraničí, kde sa dohovoria anglicky, predsa len hľadajú info pred cestou v slovenčine. Čo sa týka spolupráce so slovenskými partnermi, z toho, čo pozorujem z diaľky, je skvelé vidieť, že firmy začínajú spolupracovať s blogermi a vnímajú ich ako marketingového partnera.

Alex: Ťažko povedať, ja mám spolupráce aj na SK, aj mimo. Ale keďže píšem blog anglicky, tak viac spolupracujem mimo SK. Asi to závisí od niche blogu, o čom presne je, aký je bloger biznis človek a či sa vie predať, a ako veľmi sa vie aj odlíšiť od ostatných.

Kedy sa blog stáva atraktívnym pre partnerov?

Ivana: Ťažko zovšeobecňovať, ale v zásade sponzori pozerajú na: 1. kvalitu obsahu blogu, 2. akú má bloger základňu fanúšikov (nielen vysoké čísla, ale aj reakcie fanúšikov na príspevky na sociálnych sieťach), 3. či bloger ide do spolupráce len za výmenu za produkt, službu, alebo mu budú musieť zaplatiť denný poplatok alebo za celú kampaň.

Alex: Všeobecne by som povedala, že čím užšia téma blogu, čím podrobnejší niche, tým stačí menej čitateľov a followerov. Čiže keď píše niekto blog iba o ružových ponožkách, tak je zaujímavý pre firmu, čo predáva ponožky, už aj vtedy, keď má nejakých čitateľov. Nemusia to byť tisíce. Ide o to, ako veľmi je audience, čitatelia blogu zhodní a vhodní pre daného sponzora.

Crazy Sexy Traveler

Čo si všímať pri výbere partnerov?

Ivana: Ja sa pozerám sa na to, ako prebieha začiatočná komunikácia. Tá prezradí veľa o tom, či je firma seriózna a dá sa z nej predvídať aj priebeh spolupráce. Vyberám si aj podľa toho, čo presne dá mojej komunite spolupráca. Zohľadňujem aj to, aký má firma postoj k environmentálnej otázke, či podporuje udržateľný typ turizmu, ako a či zapája do spolupráce miestnych obyvateľov.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Alex: Som vo všeobecnosti náročný človek, a spolupráce si vyberám dôsledne. Riadim sa intuíciou, a samozrejme pozerám na to vyššie uvedené, aby moja audience bola z väčšiny totožná s tým, akých ľudí chce osloviť sponzor. Musím súhlasiť aj s ich spôsobom marketingu, a s prístupom manažéra či majiteľa, s ktorým spoluprácu dohadujem. Firmy, s ktorými spolupracujem, sú aj mojou vizitkou. A tiež musím súhlasiť s dátumom a konkrétnymi detailami spolupráce, nielen so samotným produktom, výletom či službou.

Ako by mala vyzerať ideálna spolupráca medzi blogerom a firmou?

Ivana: Obé strany by mali v prvom rade vedieť, prečo si jeden druhého vybrali. Bloger by mal firme ponúknuť niekoľko návrhov spolupráce, aby si firma mala z čoho vybrať. Počas kampane sa od blogera čaká, že odvedie dobrú prácu a po kampani ešte lepšiu. V zmysle vytvorí fantastický a hlavne autentický promo obsah. Oficiálne by sa mali dohodnúť, či už prostredníctvom zmluvy alebo seriózneho emailu a ideálne naživo, na presných podmienkach. Ak má bloger nejaké výhrady, treba to riešiť pred spoluprácou, nie počas alebo sa sťažovať keď to skončí.

Firma by mala dať priestor blogerovi na to, aby vytvoril promo obsah tak, ako uzná za vhodné, resp. tak, aby sa to hodilo aj jeho publiku. My sme pri veľkých kampaniach dodali materiál navyše, lebo sme boli nadmieru spokojní so spoluprácou. Tzv. “overdelivery” firmu vždy poteší.

Alex: Mala by byť obojstranná a výhodná pre obidve strany. Bežne chcú odo mňa firmy niečo len tak zadarmo, čo je výhodné pre nich, ale pre mňa by to bol stratený nezaplatený čas, ktorý viem využiť lepšie.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.