O copywritingu som toho narozprával už veľa. Počas práce v reklamných agentúrach som napísal toľko sloganov, predmetov newslettrov a iných textov, že mám pocit, že som sa už úplne vypísal. Opak je však pravdou. Čím viac článkov napíšem, čím viac webov otextujem, tým je písanie pre mňa prirodzenejšie a jednoduchšie. Možno je to aj tým, že sa nad textami príliš nezamýšľam.

Na svojich školeniach a kurzoch o copywritingu rozprávam o pilieroch, na ktorých dobrý copywriting stojí. Pre mňa vždy bola a vždy bude číslo jeden jednoduchosť. Keď som robil v novinách, prvá vec, ktorú som dostal, bola príručka s návodom ako písať. Tá začínala nejako takto: “Píš jednoduché a zrozumiteľné vety. Nepoužívaj dlhé súvetia. Text čleň do odstavcov…” To ostatné si domyslite.

Netreba copywriterov, treba marketérov

Dobrý copywriter musí byť predovšetkým marketér, poznať základné princípy správania ľudí (napríklad v online priestore, na webe alebo v nákupnom centre), musí vedieť vyselektovať cieľovú skupinu a prispôsobiť sa jej. Musí sa vedieť pozerať na svet očami druhých a mať prirodzený cit pre komunikáciu. Ak človek toto všetko zvládne, potom sa môže začať venovať copywritingu.

Aby copywriting fungoval dobre, nemusí byť štylisticky najvymakanejší na svete. Stačí, ak bude tomu danému biznisu dobre fungovať pre jeho cieľovú skupinu. Pre každý druh biznisu je vhodný iný druh marketingu a teda aj copywritingu. Inak komunikuje banka a inak posilňovňa. Inak komunikuje SĽUK a inak Rytmus. Každý, kto dokáže napísať texty tak, že vie cez ne efektívne komunikovať so svojou cieľovou skupinou, je pre mňa dobrý copywriter. A častokrát sú to ľudia, čo sa copywritingom vôbec neživia. Sú to práve podnikatelia, ktorí najlepšie poznajú svojich zákazníkov. Zaujímavý blog o tom, či si marketing robiť vo vlastnej réžii som napísal aj tu.

Copywriting nie je len o písaní

Sú copywriteri a copywriteri. Niektorí dokážu napísať v priebehu týždňa 3 SEO friendly články o ponorných čerpadlách na blog nejakého e-shopu a sú s tým v pohode. Ja tiež, ale osobne o copywritingu uvažujem koncepčne a snažím sa na každý problém pozerať čo najviac z vrchu. Preto keď ma niekto osloví na tvorbu textov na web, snažím sa zapojiť už vo fáze wireframov a dizajnu. Rozmýšľam a navrhujem rozloženie jednotlivých textových prvkov, headlinov, CTA (call to action) buttonov, hlášok pre prihlásenie do newslettra…

Dobrý dizajn a copywriting idú ruka v ruke. Tak isto pracujem aj pri tvorbe kampane. Príprave textov predchádza stratégia, v ktorej sa dozviem kde budú jednotlivé komunikáty použité (banery, plagáty, videá,…) a v akom poradí ich môže cieľová skupina vidieť. Až na základe toho celého môžem pripraviť kreatívne podklady.

Výborný copywriter netvorí texty, tvorí všetko za tým

Výborný copywriter neberie texty ako texty. Nečačká sa s nimi. Výborný copywriter nepoužíva kvetnaté vety plné zbytočností, len aby niečo napísal. Výborný copywriter berie texty ako nástroj k vyvolaniu nejakej akcie. Výborný copywriter vidí, čo sa skrýva za textami, vidí ako sa človek po webe pohybuje keď ich číta a dokáže s ním vďaka textom pracovať. Tí ostatní sú len ľudia, ktorí vedia pekne písať a väčšinou majú dobrý pravopis.

Komentáre