Malý trh. Vysoký stupeň konkurencie. Nízke marže. Tieto slová by ste pravdepodobne mohli počuť z úst veľkej časti slovenských e-shopárov a on-line podnikateľov. A áno, bohužiaľ vo väčšine segmentov to aj skutočne platí a vybudovať dnes ziskový on-line projekt nie je vôbec jednoduché.

Umenie, ako byť úspešný, dnes spočíva najmä v tom, prísť so špičkovým produktom, vytvoriť si vlastný trh, dostatočne silnú konkurenčnú výhodu a túto následne aj výrazne komunikovať, aby vás zákazníci na trhu dokázali odlíšiť.

Ak chcete byť na on-line trhu úspešní, odporúčame sa vyhnúť týmto trinástim chybám:

Chyba č.1: Minimálna príprava na podnikanie

Chyba č.2: Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény

Chyba č.3: Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu

Chyba č.4: Nezodpovedajúci dizajn e-shopu

Chyba č.5: Nesprávne zvolená obchodná a marketingová stratégia e-shopu

Chyba č.6: Nedostatočná dôveryhodnosť e-shopu

Chyba č.7: Chýbajúca alebo neodkomunikovaná konkurenčná výhoda

Chyba č.8: Komplikovaný nákupný process

Chyba č.9: Nedostatočný support zákazníkom

Chyba č.10: Nulový marketing a PR

Chyba č.11: Nezvládnutá alebo neefektívna logistika

Chyba č.12: Orientácia len na slovenský trh

Chyba č.13: Nedostatočné vzdelávanie majiteľov a zamestnancov e-shopu

Tak napríklad, chyba č.2: Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény

Značka je to, čo bude dlhodobo identifikovať a zosobňovať to, čo a ako robíte. Venujte preto výberu vhodnej značky a domény dostatok času. Z marketingového hľadiska by to mal byť unikátny, jednoznačne identifikovateľný a marketingovo dobre komunikovateľný názov, ktorý vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie. Z technického hľadiska je základom overiť si dostupnosť domén, či už národných alebo globálnych, kde už je priestor veľmi limitovaný, a treba preto čoraz viac zapojiť kreativitu. Najmä v e-shopovom segmente existoval v minulosti mýtus, že je dôležité, aby doména obsahovala hlavné kľúčové slovo kvôli SEO (optimalizácii pre vyhľadávače). Aj preto vznikla v niektorých segmentoch situácia, kedy je vôbec odlíšenie od konkurencie mimoriadne problematické (viď. napr. segment parfumov alebo pneu).

image00

Príklad e-shopu, ktorého názov domény (značky) by ste na stránke samotného e-shopu márne hľadali. Po nákupe v takomto „no name“ shope pravdepodobne na druhý deň zabudnete, kde ste nakúpili.

O to viac bude neskôr potrebné investovať energiu a financie do budovania značky. V súčasnej dobe platí, že lepšou voľbou môže byť skôr abstraktný názov ako všeobecné kľúčové slovo s malou obmenou. Potom už je všetko otázka marketingu a budovania značky. Inšpiráciou pre vás môžu byť značky ako Alza.sk, Hej.sk, Mall.sk, Martinus.sk, Shark.sk, ktoré z neznámych značiek vybudovali silné a všeobecne známy brandy.

image01

Príklad výborne zvolenej značky e-shopu pre účely SK a CZ trhu. Krátka, zrozumiteľná, dobre vysloviteľná aj zapamätateľná, čo v kombinácii so špičkovým e-shopom a masívnym marketingom robí z Alzy e-commerce jednotku na SK a CZ trhu.

Veľmi užitočné tipy, ako na voľbu domény vášho e-shopu nájdete aj v článku Petry Mikuláškovej 23 zásad při výběru názvu domény pro e-shop.

Ak sa chcete dozvedieť viac o ďalších 12 chybách, ktorým sa odporúčame vyvarovať, stiahnite si kompletný 50-stranový e-book 13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu, ktorého autorom je  Michal Král, zakladateľ jedného z najväčších vyhľadávačov tovaru Pricemania (návštevnosť 800 000 návštev mesačne) a tiež projektu Pricemania Academy, ktorý už siedmu sezónu prináša špičkové vzdelávanie pre e-shopárov a on-line marketérov.

[mc4wp_form]

Komentáre