… alebo o pocitoch z prechodu z veľkej korporácie do mladej firmy. Po trinástich rokoch strávených vo veľkých nadnárodných firmách som teraz vo WebSupporte. Nie je to úplne bežný krok, ale mne prišiel celkom prirodzený. Za mojím rozhodnutím stála predovšetkým väčšia chuť spraviť “dieru do sveta” a tiež istá trpkosť z pomerov vo svete veľkých korporácií.

Vedel som, že v malej a mladej firme bude pre mňa prijateľnejšia kultúra a lepšia atmosféra. Bál som sa ale možného neporiadku, chýbajúceho systému alebo amaterizmu. Jednoducho mladé horúce hlavy nenahradia roky skúseností veľkých biznismenov. Celkom som sa mýlil. Nadšenie mladého kolektívu a efektivita malého telesa vedia robiť zázraky.

Najprv čosi k firemnej kultúre. V malej firme sú živí ľudia! Vo WebSupporte je úžasná diverzita ľudí. Sú tu ľudia tichí aj hluční, sebavedomí aj utiahnutí, provokatéri, pohoďáci, umelecké žilky – jednoducho riadna všehochuť. Ľudia majú rôznorodé koníčky a záujmy. Na druhej strane sa zdá, že vo veľkých korporáciách sa ľudia homogenizujú až do takej miery, že sa časom potláča individualita zamestnancov. Všetky sociálno-spoločenské normy sú vo veľkých firmách prednastavené a kto sa nehodí, toho systém vypudí. Medzi bežné javy vo veľkých firmách patrí to, že sa ľudia rovnako obliekajú alebo pozerajú rovnaké televízne seriály. Ako firma narastá, zo zamestnancov vytvára jednoliatu masu. Dokážem pochopiť, prečo to robia. Uriadiť veľkú rôznorodú masu ľudí je ťažké, štandardizácia úplne všetkého asi ostáva jedinou cestou. Ale ak korporácie cielene zabíjajú inakosť, prichádzajú o veľa.

Je to totiž práve diverzita, čo produkuje tak potrebné inovácie. Hneď prvý brainstormingový (marketingový) míting, ktorého som sa vo WebSupporte zúčastnil, ma šokoval odvahou ľudí. Provokatívny nápad vo veľkej korporácii sprevádza veľakrát oprávnený strach, že vás zaň plesnú po hlave. Vo WebSupporte sa nemusíte báť prísť s akýmkoľvek nápadom – v brainstormingu ide o slobodu myslenia, nekritizuje sa, neponižuje a skutočne sa to dodržiava. Firemná atmosféra je otvorená aj netradičným riešeniam – preto radšej neskôr prácne prehodnotiť nepoužiteľný nápad ako prepásť dobrú ideu.

Dobré nápady sa nájdu možno všade, kameňom úrazu je však realizácia. Je asi zjavné, že sa nápady ľahšie zapracujú do malej organizácie ako do veľkej. Ale ten rozdiel ma aj tak dostal. Hneď na úvod môjho fungovania vo WebSupporte ako konzultanta pre rôzne oblasti sme sa bavili o novom spôsobe fakturácie. Aký som bol šokovaný, keď to bolo o dva týždne celé naprogramované, otestované a nasadené. Na predošlej stoličke obchodného riaditeľa väčšej softvérovej firmy som za dva roky nebol schopný mierne zlepšiť e-shop. Len výber dodávateľa trval vyše pol roka. Mimochodom, aké skvelé je mať vlastný silný softvérový vývoj! WebSupport taký má a hocijaký rozumný nápad môže pretvoriť na skutočnosť po krátkom rozhovore na fajčiarskom balkóniku, kým vo veľkej firme si za ten čas len sadnú spisovať formálne zadanie. Porovnanie nákladov je, samozrejme, bezpredmetné. Tu sa dostávam k peniazom.

Ako náhle pracuje človek s cudzími peniazmi, je to v kýbli. O zbytočnom mrhaní prostriedkov vo veľkých firmách, alebo nebodaj v štátnych organizáciach, je zbytočné hovoriť, každý pozná na tú tému rôzne anekdoty. Korupcia je jeden zjavný dôvod rozhadzovania, ale aj mimo nej je až zarážajúce, ako zbytočne vedia veľké subjekty míňať. S bohatými firmami je to možno ako s niektorými bohatými ľuďmi. Vplyvom prebytku prostriedkov sú náchylní stratiť efektívnosť, trpezlivosť, skromnosť, niekedy aj vkus, a takmer vždy stratia schopnosť fungovať v obmedzených podmienkach. Ak by ste milionára vyložili v centre Kalkaty a dali mu k dispozícii len jeden priemerný indický mesačný plat, pravdepodobne by do týždňa umrel od hladu. Rovnako ak nedáte vo veľkej firme IT manažérovi k dispozícii aspoň päťcifernú sumu, jednoduché zlepšenie funkcionality webovskej aplikácie vám nezabezpečí. Áno, v tejto dobe šetria aj veľké bohaté firmy, ale šetria tak, že škrtnú časť veľkých neefektívnych IT projektov a s odvolaním na krízu zrealizujú len malý počet veľkých neefektívnych IT projektov.

Vo WebSupporte sa robia jednoduché zlepšenia len tak mimovoľne v rámci zábavy. A za pomerne skromný rozpočet prevádzkuje firma celú, prekvapivo výkonnú a sofistikovanú, hardvérovú a softvérovú IT infraštruktúru. Teraz sa naviac pracuje na tom, aby sa doterajšia dostupnosť, aktuálne okolo 99,9%, posunula ešte výrazne ďalej. Pochopiteľne – s použitím open source softvéru a vďaka rôznym originálnym nápadom a postupom na optimalizácie vo všetkých smeroch. Za sumu, za ktorú prevádzkuje WebSupport zo štyridsať tisíc webov, si veľká firma kúpi možno tak ročný support na licencie komerčného softvéru, ktorý rieši len akúsi parciálnu funkcionalitu, čiže akoby nič.

Som presvedčený, že veľká firma by nedokázala vstúpiť na webhostingový trh a rásť na ňom tak fenomenálne, ako sa to podarilo WebSupportu. V dobe, keď sa WebSupport rozbiehal, už bol trh po cenovej vojne, ktorá znížila poplatky za hostingové služby na takú úroveň, že sa zdalo nemožné poskytnúť zákazníkom ozaj kvalitné služby. Pri zákazníckych cenách (dajme tomu od päťdesiat centov do šesť eur mesačne) a malej veľkosti a potenciáli slovenského trhu je tlak na prevádzkovú efektivitu webhostingovej firmy úplne extrémny. WebSupportu sa to podarilo a na trhu rastúcom desať až pätnásť percent medziročne dvíhal svoj obrat kedysi o stovky a aktuálne stále o skoro päťdesiat percent.

Už spomínaná efektívne využívaná IT infraštruktúra, šikovní in-house programátori fungujúci pod progresívnym riadením, to všetko sú ingrediencie úspechu tejto stále mladej firmy. Za mnohými strategickými rozhodnutiami stoja vo WebSupporte moderné princípy manažérskeho účtovníctva a controllingu, rozhodnutia sa prehodnocujú z pohľadu efektívnej návratnosti. Hlavným kľúčom úspechu WebSupportu sa ale zdá byť ľudský prístup vychádzajúci zo živého, mladého, rôznorodého a nekonvenčného kolektívu.

Po prvých skúsenostiach vo WebSupporte mám jednoducho dojem, že keď sa veci stanú veľkými, prestanú dobre fungovať. WebSupport možno nie je úplne bežná malá firma, ale aj tak si teraz myslím, že všetky malé firmy majú možnosť fungovať absolútne skvele. V prípade veľkých firiem sa mi tá šanca po mojich skúsenostiach javí, prepáčte, pomerne mizerná.

Komentáre