Preskočiť na obsah
Kategórie
Pre používateľov Tipy a triky

Čo treba urobiť, aby váš newsletter nebol považovaný za SPAM?

Začalo to v roku 1937. Bravčové plece, soľ, cukor, voda a dusitan sodný. V konzerve. Recept sa zmenil až roku 2009, kedy výrobca pridal aj zemiakový škrob. Ten „stiahol“ nepríjemnú, klzkú želatínu, ktorá sa vždy vytvorila na vrchu z varenia mäsa. Aby to po otvorení konzervy vyzeralo o niečo lepšie.

Toto bol SPAM, teda „Shoulder of Pork And haM“ („Bravčové plece a šunka“). A stále je.  

Pre ľahké uskladnenie a dlhú trvanlivosť získal SPAM najlepšie roky počas 2. svetovej vojny. Americkí vojaci ho jedli aj 3-krát denne. Nie je sa im prečo diviť, že začali výrobcu SPAM-u „bombardovať“ listami plnými nespokojnosti. A možno tam to všetko začalo.

Neskôr k tomu určite výraznou mierou prispela aj britská komediálna skupina Monthy Python svojimi vtipnými predstaveniami o SPAM-e. A tak dnes postupom času už SPAM vnímame inak ako mäso v konzerve. Hoci niektorí určite zostali verní aj SPAM-u v pôvodnej forme.

Poďme sa teda pozrieť na to:

  • čo SPAM znamená dnes
  • čo robiť, aby naše marketingové e-maily neboli SPAM-om
  • čo nám hrozí, ak budeme posielať SPAM

Čo je SPAM?

SPAM je v zásade nevyžiadaná reklama, ktorá je posielaná:

  • elektronicky, teda vrátane e-mailu, SMS, správ na messengeroch, príspevkov v diskusných fórach atď.
  • spravidla hromadne a
  • bez súhlasu/vyžiadania adresáta.

SPAM je nelegálny v celej Európskej únii. Prečo? Lebo sa tým dosahuje (i) ochrana internetovej siete a (ii) ochrana adresáta. Skúste si na chvíľu predstaviť, že SPAM nie je zakázaný. Ako by podľa vás internet fungoval? 

Boli by sme asi zavalení reklamou. E-mailová schránka by bola skoro nepoužiteľná. Každý by musel investovať do vysoko kvalitných anti-spamových filtrov, aby ju vôbec ako-tak mohol používať. Veď už teraz trávime toľko času triedením e-mailov! A to o SPAM väčšinou ani nejde. Ten väčšinou končí v samostatnom „spamovom“ foldri.

Každému z nás pristávajú v e-mailoch aj zaujímavé newslettery, rady, tipy, súhrny článkov. A každý dobrý marketér chce zákazníkom dávať túto pridanú hodnotu. O tom je predsa dobrý marketing. O spokojnosti oboch strán. E-mailový marketing preto nie je sám o sebe zlý. Na to, aby nebol zlý, nesmie byť SPAM-om.

Aké sú teda podmienky pre legálne marketingové e-maily?

Ako „neSPAMovať“?

1. Potrebujete súhlas (systém „Opt-in“) 

Na posielanie marketingových e-mailov potrebujete súhlas. Bez ohľadu na to, či reklamu posielate v oblasti B2B alebo B2C. Súhlas si môžete žiadať napríklad pri návšteve vášho webu aktívnym prihlásením sa do newslettera. Je už na vás, ako používateľa presvedčíte, že vaše e-maily budú pre neho prínosom, a preto by vám mal svoj e-mail dať. 

Zo súhlasu musí byť zjavné, kto ho udeľuje (majiteľ konkrétneho e-mailu), na aký účel (teda zasielanie ponúk) a komu je určený. 

Napríklad: Udeľujem súhlas spoločnosti MojObchod s.r.o. so zasielaním rôznych zaujímavých marketingových ponúk prostredníctvom elektronickej pošty. 

PRO TIP: Obratom posielajte automatický e-mail, v ktorom musí adresát potvrdiť svoj súhlas so zaradením do databázy na newsletter kliknutím na potvrdzujúci link. Budete mať istotu, že v marketingovej databáze máte len tých, ktorí o to majú skutočný záujem, a že im zadaný e-mail aj reálne patrí. A zároveň to viete aj preukázať.

Existuje však aj jedna výnimka (systém „Opt-out“). O čo ide? Uveďme si to na príklade.

Prevádzkujete e-shop s tovarom pre rybárov. Zákazník si u vás kúpil udicu a návnady, takže máte jeho e-mail. Na budúci mesiac máte pripravený newsletter s akciovými ponukami vašich rybárskych potrieb. Tento môžete poslať všetkým svojim zákazníkom, lebo už u vás podobný tovar nakúpili. 

Pre zhrnutie, súhlas na posielanie reklamy nepotrebujete, ak:

  • adresátom je fyzická osoba (B2C)
  • táto osoba už u vás nakúpila
  • jej e-mail ste získali v súvislosti s týmto nákupom (štandardne ako povinný údaj pri nákupe vo vašom e-shope) 
  • v reklamnom e-maili posielate ponuku vlastných podobných tovarov alebo služieb, aké u vás už nakúpila

Kedy táto výnimka neplatí?

Na základe výnimky neviete posielať e-mailom ponuky tretích strán, napríklad vašich obchodných partnerov, ak ich nepredávate vo svojom mene. 

Na výnimku tiež nestačí, ak sa návštevník vášho webu nezáväzne opýta na vaše produkty alebo služby, lebo nejde ešte o vášho zákazníka, pokým nenakúpi. Jeho e-mail nemôžete použiť na posielanie reklamy. Len na komunikáciu ohľadom jeho otázky.

2. Dajte do každého e-mailu možnosť sa odhlásiť

Každému adresátovi e-mailu musíte poskytnúť možnosť jednoducho a bezplatne kedykoľvek odmietnuť prijímanie vašej reklamy. A to v každom doručenom e-maili.

Najčastejšie sa v pätičke e-mailu dáva možnosť zrušiť posielanie e-mailov alebo odhlásenie sa z newslettera tlačidlami so slovami „Odhlásiť“ alebo „Unsubscribe“ a pod. 

3. Dajte možnosť „Opt-out“ hneď na začiatku

Ak sa spoliehate na výnimku a nežiadate súhlas, už v čase získavania e-mailu dajte zákazníkovi 

  • informáciu o tom, že e-mail bude použitý na priamy marketing a 
  • možnosť s tým nesúhlasiť.

Príklad: Zákazník nakupuje tovar vo vašom e-shope. Pred odoslaním objednávky mu dajte vedieť, že jeho e-mail bude použitý na zasielanie ponúk ďalších podobných produktov, ako teraz nakupuje. Pod touto informáciou je link, na ktorý môže zákazník kliknúť, ak s tým nesúhlasí. Jeho e-mail vtedy nebude zaradený do databázy na rozosielanie ponúk. Len nakúpi a odíde.

PRO TIP: Ak chcete zákazníkovi posielať newsletter aj s ponukou iných vašich tovarov alebo služieb, ako podobných tým, ktoré si u vás kúpil, vyžiadajte si od neho radšej súhlas. Nespoliehajte sa na výnimku.

4. Uveďte údaje o odosielateľovi

Vždy pravdivo a jasne informujte o tom, kto je odosielateľom e-mailu. V každom e-maili musí byť jasné, kto ho posiela a z akej adresy. 

Kedy nejde o SPAM?

O SPAM sa nejedná, ak:  

  • máte od zákazníka súhlas s posielaním reklamy (napr. registrovaním sa na odoberanie newslettera) alebo sa v B2C spoliehate na výnimku, alebo
  • posielate e-mailom individuálnu personalizovanú ponuku na spoluprácu, adresovanému konkrétnemu potenciálnemu obchodnému partnerovi, teda nie hromadne „s bubnom na zajace“, alebo
  • posielate svoju reklamu klasickou poštou (tzv. letáky). 

Čo hrozí za posielanie SPAM-u?

Pokuta. Jej výška závisí od toho, komu posielate SPAM. 

Ak pri B2C (i) nemáte súhlas alebo (ii) nespĺňate podmienky výnimky, pokuta pre vás ako podnikateľa sa môže vyšplhať od 200 Eur až do 5 % z vášho obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.

Ak nemáte súhlas pri B2B, hrozí pokuta do 66 400 Eur

Takže, robte to správne. Nielen si ušetríte peniaze a reputáciu, ale svojim zákazníkom dáte pridanú hodnotu, ktorú hľadajú. Spokojnosť na obidvoch stranách.

Otázka na záver: Je e-mail s vianočným alebo narodeninovým prianím z e-shopu SPAM-om? 

Vypočujte si na záver podcast o tom, ako robiť e-mail marketing efektívne:

https://open.spotify.com/episode/6yEVfq0ui5hKoj52HhMKNM?si=fff0c8e33aae446e

Autor: Simona Uhrinová

Simona je fanúšička digitálneho sveta a kyberbezpečnosti, copywriterka a IT právnička. Je vášnivá cestovateľka s láskou k dobrovoľníctvu, zdravému životnému štýlu, neštandardným víziám, a večná začiatočníčka v programovaní. Motto: "Life is 10 % what happens to you and 90 % how you react to it." Charles R. Swindoll

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *