Preskočiť na obsah
Kategórie
Vzdelávanie

Ako vyniknúť medzi tvorcami na Instagrame

Instagram je skvelým nástrojom na doplnenie blogu, ale aj ako samostatná platforma na budovanie svojej komunity. Aj na Slovensku máme množstvo „social media stars“, ktoré sa vďaka Instagramu stali influencermi. O tom, čo robiť na Instagrame alebo naopak nerobiť, nám povedali úspešní instagrameri Andrea Zahurancová a Šimon Snopek.

Čo je základom naozaj kvalitného Instagramu?

Šimon: Základnom dobrého Instagramu je určite stále obash, a obzvlášť teraz, keď je na tejto sociálnej sieti už naozaj veľmi veľa kvalitných fotografov a blogerov. Pár rokov dozadu to bolo o niečo jednoduchšie, stačilo mať pekne upravené fotky a publikum rástlo. No teraz je to o niečo zložitejšie. Ľudia premýšľajú nad tým komu dajú svoj follow, treba zaujať niečím originálnym, novým, čo nevidia u každého a presvedčiť ich že váš profil stojí za to sledovať.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Andrea: Dôležité je byť sám sebou, byť úprimný a prezentovať svoje pravé ja.

Andrea Zahurancová

Čo na instagrame určite nerobiť?

Šimon: Veľa ľudí chce byť populárnymi cez noc a preto sa uchyľuje k rôznym instabotom, fake followerom, lajkom a podobne. Bohužiaľ, Instagram má už tak vyvinutý algoritmus, že tieto veci ľahko prekukne a v konečnom dôsledku to viac profilu uškodí, ako pomôže. Aby som bol trochu konkrétnejší, predstavme si že človek má svojich 5000 followerov a povie si že ďalších 5000 si kúpi. Zrazu má 10 000 followerov. Avšak Instagram už dlho nefunguje organicky a nezobrazuje príspevok úplne každému človeku. Dajme tomu, že pridáte príspevok a bez boostovania (platenej propagácie) ten príspevok ukáže len 30 % z publika. A keďže polovicu followerov v tomto príklade tvoria kúpené, prázdne účty bez akejkoľvek aktivity, tak sa môže stať to, že príspevky bude organicky ukazovať iba im, takže prídete aj o to svoje reálne publikum.

Andrea: Overbrandovať svoj profil. Promovať obrovské množstvo značiek, aj tie, s ktorými nie si stotožnený. Ľudia to nemajú radi a časom vám ani nebudú veriť.

Plánovať Instagram alebo ho riešiť spontánne?

Šimon: Do určitej miery spontánne, lebo nikdy presne neviem aké miesto nájdem a čo sa mi podarí odfotiť, no snažím sa aby príspevky spolu ladili, takže je to tak 50 % na 50 %.

Andrea: Spontánne. Vo všeobecnosti si život vôbec neplánujem, a tak teda fungujem aj online.

Šimon Snopek

Instagram TV – má zmysel sa do toho púšťať?

Šimon: Zo začiatku som to vnímal ako keby chceli vytvoriť konkurenciu YouTube, no prišli s konceptom „videa na výšku“ a tým pádom si nemyslím, že sa budú s YouTube biť o tvorcov obsahu. Práve naopak, vidím tam príležitosť pre ľudí, ktorí nerobia obyčajné vlogy na YouTube, ale skôr im záleží na vizuálnej stránke videa. Najväčšiu výhodu vidím hlavne v tom, že zatiaľ tam nefunguje platená propagácia. Takže, keď nahráte video na IGTV, zobrazí sa to každému z vašich followerov organicky, no uvidíme dokedy to tak vydrží. Sám sa ešte snažím v IGTV trochu zorientovať, no určite ju plánujem využívať.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Andrea: Potenciál určite má, najmä pre videographov, ktorým zviditeľní ich tvorbu. Mňa osobne to zatiaľ neoslnilo a od začiatku ju nejak prirodzene ignorujem. Testovala som ho aj na našom firemnom Instagrame v práci a reach má (zatiaľ) značne nižší, ako stories, tak zatiaľ uprednostňujem tie.

Ako zvýšiť množstvo svojich followerov prirodzene?

Šimon: Zo začiatku som vnímal Instagram len ako miesto, kde budem dávať svoje portfólio. Fotky seba som nepridával skoro vôbec, potom som párkrát postol aj fotku, kde som bol ja a všimol som si, že to funguje o dosť lepšie. Je to také osobnejšie a ľudí to zaujme viac. Občas označím nejakú svetovo známu insta stránku alebo pridám hashtagy a niekoľkokrát sa podarí, že ma repostnú. Podarilo sa mi pár krát dostať na @airbnb alebo na @beautifulhotels. Ale aj keď vás repostne stránka s niekoľko miliónmi followerov, neznamená to, že všetci preskočia automaticky k vám. Na Instagrame je naozaj veľa tvorcov a rozhoduje obsah. Instagram sa snažím stále vnímať ako portfólio pre svojich potencionálnych klientov, čo sa foto alebo videoprodukcie týka.

Andrea: Nikdy som na to nemala stratégiu. Rozbehlo sa to po videu Follow me to: Slovakia.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.