Preskočiť na obsah
Kategórie
Vzdelávanie

Akú hodnotu prináša vydanie e-booku firme, či influencerovi?

E-booky sa stali súčasťou mnohých slovenských blogov ako spôsob lead generation alebo monetizácie. Ivana Grešlíková (Ivana Grešlíková Blog) nedávno vydala svoj veľký e-book o Thajsku. Alex Kováčová (Crazy Sexy Fun Traveler) publikovala už 5 e-bookov o cestovaní. Slovenské travel blogerky nám prezradili, ako sa dostať od idey až k publikovanému e-booku.

Ako sa pripraviť na písanie e-booku?

Alex: Ja som si pozerala ostatné ebooky na podobnú tému, aby som nepísala o tom istom. Fakty som si preverila tiež dopredu. A zvyšok tak nejak postupne pri písaní ebooku. Napriek tomu, že som napísala už 5 ebookov, nemyslím si, že som v tomto nejaký expert, keď ide o samotné písanie. Skôr expert v danej téme, o čom ebook je, ale nie v samotnej príprave ebookov.

Ivana: E-book som začala písať v júni 2017, vyšiel v januári 2018. Chcela som dať dokopy kompletného sprievodcu s informáciami, ktoré som hľadala v slovenčine pred cestou do Thajska ja sama a nenašla som ich. Materiály som zbierala postupne, s každou cestou do Thajska od roku 2013, čo bolo spolu vyše 15 mesiacov skúseností. Písaniu som venovala minimálne pár hodín denne od júna 2017, s výnimkou septembra a októbra, kedy som bola doma na Slovensku a v Radžastáne v Indii.

Každú ukončenú kapitolu si prečítali dvaja ľudia, ktorí mi dali spätnú väzbu. Dokončený e-book som dala prečítať siedmym slovenským blogerom, ktorí mi na to dali ďalšiu spätnú väzbu, ktorú som použila neskôr v referenciách. Trvalo mesiac, než som hotový e-book dala na blog. Robila som k e-booku samostatnú stránku, zisťovala, aký platobný systém zvoliť a robila posledné grafické korektúry.

Bloger ako zamestnanie

Na čo treba myslieť ešte pred začatím písania?

Alex: Osobne som písala každý ebook inak. Ale nejakú celistvú tému som mala vymyslenú dopredu, pre koho by to malo byť, samotné kapitoly, nech viem, o čom písať. A čo konkrétne si má z ebooku odniesť čitateľ. Akým štýlom ebook píšeš je tiež dobré vedieť dopredu. Aby si nemenil štýl písania v ebooku, ale bol napísaný celistvo.

Ivana: Pre koho e-book bude? Chcem informovať, pobaviť, alebo oboje? Ak podobný produkt existuje, v čom bude ten môj odlišný?

V akom formáte vydať ebook?

Alex: Na Slovensku je väčšina ľudí v pohode iba s pdf, ale napríklad v USA musí byť aj e-pub formát.

Ivana: Vo všetkých formátoch.

Dizajn ebooku: svojpomocne alebo s profesionálom?

Alex: Samozrejme, že odborník je lepšie. Ale niektorí blogeri vedia aj super dizajnovať, tak prečo neskúsiť aj vlastnú prácu, keď sa v tom vyznáš.

Ivana: Jednoznačne spolupracovať s odborníkom. Ja som pôvodne napísala e-book jednoducho, v textovom dokumente a nahodila k tomu fotky. Keď to uvidela kamarátka, ktorá je grafická dizajnérka, musela sa zhroziť, lebo mi ponúkla, že mi pomôže s dizajnom. E-book má dnešnú podobu vďaka nesmierne šikovnej Gabriele Holcer.

Thajsko bez cestovky

Čo by mal obsahovať naozaj dobrý e-book?

Alex: Presne to, čo sľubuješ, že tam kupca ebooku nájde. Keď píšeš, že ho tam niečo naučíš, tak to dodrž a naozaj mu tam daj informácie ako na to.

Ivana: Mal by mať v prvom rade hlavu a pätu. Kvalitné, ideálne overené informácie. Dobré fotky. Veľa užitočných odkazov na ďalšie zdroje informácií. Tiež by mal byť napísaný gramotne. Novotvary sú fajn, ale ak ich je priveľa, alebo autor používa často anglikanizmy, čitateľ sa ľahko stratí v preklade. Nie všetci na Slovensku hovoria anglicky. Preto ak Slovák číta vetu: “Musíte asap pitchnúť coolový brand”, môže to pochopiť ako vulgárny vtip.

Distribúcia ebooku – kedy ho dať za email a kedy zaň pýtať peniaze?

Alex: Pokiaľ je kratší, tak môže byť za email. Keď si mu ale venoval mesiac času a vieš, že sú v ňom hodnotné informácie, predávať. Ideálne by bolo dávať jeden jednoduchší kratší ebook výmenou za email, a druhý o dosť podrobnejší potom predávať.

Ivana: Ak písaním e-booku niekto strávi viac než týždeň a ešte aj zaplatí za korektúru textu, mal by zvážiť, či dá knihu zadarmo. Ak je e-book len stručnou brožúrkou bez fotomateriálu a grafiky, dala by som ho za email. E-book zdarma sa vymení za email hlavne vtedy, ak neskôr nasleduje marketingová kampaň, ktorej zámer je predať súvisiaci produkt alebo službu, ktoré sú komplexnejšie. Vtedy sa investovaný čas i peniaze vrátia.

Ako propagovať svoj ebook?

Alex: V marketingu ebookov nie som tak zbehlá, sa musím priznať. Ale to bude a cestovaním, že na cestách nemám toľko voľného času ako iní blogeri, čo necestujú a stále sú na jednom mieste. Ideálne je dopredu spomínať ebook, že sa už píše, vtedy a vtedy bude online, dať nejakú akciovú cenu prvým kupcom, potom všade na sociálnych sieťach ho spomínať a urobiť veľké haló hlavne na začiatku predaja, lebo vtedy sa väčšinou predá najviac.

Ivana: Marketing začal pár mesiacov predtým, než e-book o Thajsku išiel vonku. Avízovala som ho na sociálnych sieťach, zbierala odberateľov newsletteru, ktorí by eventuálne mali záujem o e-book, čo v konečnom dôsledku dopadlo veľmi pozitívne. Ponúkala som svoje texty o Thajsku top slovenským blogerom a cestovateľskej rubrike portálu Aktuality.sk. E-book bol tiež prvé dni za zníženú cenu, čo zafungovalo.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.