Preskočiť na obsah
Kategórie
Ostatné

Čo je RankBrain, alebo ako vyzerá SEO v dobe „machine learning“

RankBrain je komponent algoritmu Googlu (nasadený už v roku 2015), ktorý používa strojové učenie na určenie najrelevantnejších výsledkov na otázky spojené s vyhľadávaním. Práve strojové učenie odlišuje RankBrain od ostatných update-ov. Aby sa RankBrain naučil produkovať užitočné odpovede, Google musí najprv algoritmus nakŕmiť dátami z rôznych zdrojov. Algoritmus sa potom sám učí ako dávať čo najpresnejšie výsledky vďaka signálom a kalkuláciám, ktoré robí čoraz efektívnejšie. Ale ako to funguje?

Ako pracuje RankBrain?

Predstavte si, že hľadáte napríklad miesto Olympijských hier. Aký je váš zámer? Chcete vedieť o zimných, či letných OH? Tohtoročných, či tých predchádzajúcich? Predstavte si, že Google použije klasický algoritmus, ktorý zaznamenáva kvalitu stránky a počet pozretí. Miesto vášho pôvodného záujmu, pozrieť sa na tohtoročné hry v Pchjongčchangu, by ste dostali OH v Soči. Práve preto, že stránka Soči ma najviac zhliadnutí. RankBrain sa však snaží odhadnúť, čo presne chcete nájsť a postupne nachádza vo vyhľadávaniach vzorce a sleduje stúpajúce trendy vo vyhľadávaniach. Napríklad ľudia sa snažia nájsť OH, pričom väčšina ľudí sa snaží nájsť, kde sa budú konať tie následujúce OH.

V tomto prípade si to RankBrain „uvedomí“ a ak budete hľadať odpoveď na túto otázku ukáže vám toto.

Algoritmus vie, že ľudí skôr zaujímajú zimné OH, a tak im ukáže všetky miesta konania zimných OH.

Ako vplýva RankBrain na to, ako robíme SEO?

Záleží na akej úrovni máte schopnosti v SEO a do akej miery sa snažíte ovplyvniť vyhľadávanie vašich stránok. Dôležité je rozumieť trom základným konceptom.

1. Hodnotenie stránky sa líši od vyhľadávania užívateľa

Pred RankBrainom bolo ľahké sa riadiť klasickými signálmi ako diverzita URL, hĺbka kontextu, alebo kľúčovými slovami. Po RankBraine sa musíte zamerať na obsah, ktorý bude “najlepšie slúžiť používateľovým potrebám”. Znie to možno trošku čudne, ale predstavte si, že časť Slovenska postihne prírodná katastrofa. Vám v tomto prípade hrá do karát stručnosť a hlavne čerstvosť správ. Ale ak užívateľa zaujíma história slovenskej literatúry, RankBrain sa zameria hlavne na kontext, kvalitu a veľkosť obsahu. Stačí vedieť, že základ strojového učenia Rankbrainu je párovanie signálov s cieľom otázky, musíte na to myslieť.

2. Signály sa priraďujú aj na základe reputácie

RankBrain presne vie, na čom ste vybudovali popularitu a reputáciu vašej stránky. Či to bolo na kvalite, množstve odkazov, alebo čerstvosť správ. Veľmi záleží aj na téme, ktorou sa vaša stránka zaoberá. Stránke, ktorá sa zameriava na športové novinky, pomôže stály prísun nových a krátkych správ. Stránka, ktorá vysvetľuje ako sa učiť cudzí jazyk môže naopak stavať na hĺbke a podrobnosti informácii. Takto vám po čase RankBrain vytvorí prostredie, aby vaša doména rástla. Dôležité je, aby váš obsah a jeho forma boli šité potrebám užívateľa.

3. Používajte kľúčové slová s rozumom

Doba hlúpych algoritmov a primitívneho search enginu je dávno preč. To, že pred desitatimi rokmi stačilo dať na stránku 20 kľúčových slov a vaša stránka výrazne poskočila vo vyhľadávaní už dávno neplatí. Zbytočne nepchajte nasilu kľúčové slová do textu, ktorý sa bude potom ťažko čítať. Radšej sa zamerajte na pár variant, ktoré šikovne použijete v texte, tak aby výsledok bol kvalitný a ľahko pochopiteľný. Toto samozrejme nie je žiadna novinka pre SEO, ale vynález RankBrainu podčiarkuje potrebu tvoriť kvalitný obsah, namiesto bezmyšlienkového miešania rôznych kľúčových slov na rôzne časti stránky.

 

Nemôžete si dovoliť zaplatiť renomovaného SEO odborníka, ale chcete svoj e-shop dostať na lepšie miesta vo výsledkoch vyhľadávania? Vyskúšajte easySEO od WebSupportu. K predplatnému teraz navyše získate aj hodinové SEO školenie od profíkov z Visibility, ktorí vás naučia využiť easySEO na maximum. 

Autor: Matúš Labuš

Zaujímam sa o technologické trendy a inovácie. Cieľom mojich článkov je vzdelávať, inšpirovať a posúvať ľudí/firmy dopredu v podnikaní.