Preskočiť na obsah
Kategórie
Business Technológie

Aj Google niekedy failuje (nevydarené produkty)

Hovorí sa, že každý fail vás posunie o krok bližšie k úspechu. Rozprávať by o tom určite vedeli aj v Google. Firma, ktorá je technologickým gigantom je tam, kde je možno aj vďaka mnohým failom a neúspechom jednotlivých tímov.

V Google platí pravidlo, že 10% svojich zdrojov (personálnych, časových, finančných, technologických…) venujú na tzv. “Crazy dreams” projekty. V rámci nich sa úzka skupina vedcov a inžinierov venuje projektu stavby výťahu do vesmíru. Väčšina z týchto projektov je síce vopred odpísaná na neúspech, no aj napriek tomu ich v Google robia a investujú do nich.

Ktovie, možno za pár rokov bude prvý výťah do vesmíru prevádzkovať práve spoločnosť, ktorej prvým produktom bolo kedysi vyhľadávanie obsahu na internete. Kým sa však k tomu dostaneme, pozrite si zoznam neúspešných projektov Google a nezúfajte, ak sa vám niečo nepodarí. Failujú aj väčší hráči.

Google Wave

 

Mohol to byť Slack. Wave bol projekt predstavený spoločnosťou Google v máji roku 2009. Jednalo sa o aplikáciu a počítačovú platformu, ktorá sa snažila zjednotiť e-mail, instant messaging, wiki a sociálne siete. V priebehu roku 2009 bol Wave postupne sprístupnený vybranej skupine užívateľov a pre verejnosť bol otvorený 19. mája 2009. O pár mesiacov neskôr, 4. augusta bol však projekt ukončený, lebo podľa Google nezaznamenal dostatočný záujem používateľov. Len pre zaujímavosť Slack momentálne používa niečo okolo 6 miliónov aktívnych používateľov týždenne a má hodnotu cez 100 miliónov dolárov.

Orkut

Mohol to byť napríklad druhý Facebook. Orkut bol komunitný server. Združoval používateľov, ktorí mali spoločné záujmy, bydlisko, národnosť, zamestnanie alebo sa navzájom poznali. Server vymyslel Orkut Büyükkökten, zamestnanec spoločnosti Google, ktorá ho aj prevádzkovala. 59% všetkých používateľov bolo z Brazílie. V časoch svojej najväčšej slávy mal Orkut cez 50 miliónov aktívnych používateľov. Najviac ich bolo z Indie, Pakistanu a z Brazílie, kde bola až do roku 2011 táto sociálna sieť jednotkou. V tomto roku ho však aj tu prekonal Facebook. Sieť bola oficiálne zrušená 30. septembra . Spoločnosť Google dnes prevádzkuje komplexnejšiu sociálnu sieť Google+. Ktorá tiež, povedzme si na rovinu, nie je bohviečo.

Google Hangouts on Air.

Mohol byť napríklad Facebook Live alebo Periscope. Pôvodná myšlienka Google nabaliť všetky služby okolo účtu na Google+ tak celkom nevyšla a tak firma svoju live streamovaciu platformu na online vysielanie alebo skupinové video hovory zrušila. Používateľov teraz odkazuje na vysielanie live videa cez Youtube. Video konferenčný hovor si môžete zas vychutnať cez Google Hangout.

Google Answers.

Mohla by byť Quora. Služba, kde ste mohli dostať odpoveď na akúkoľvek otázku bola ukončená v roku 2006. Podľa oficiálnych informácií z tej doby Google prehodnotil svoje plány, ale je dosť možné, že ukončeniu vtedy pomohla aj popularita služby od Yahoo.

Google Catalog Search.

Mohol byť napríklad Pinterest. Google catalog bola desktopová služba na online prezeranie katalógov rôznych firiem. Niečo ako online Nekerman, z ktorého ste si mohli kúpiť príbor, stoličku, deku, vibrátor a spodnú bielizeň zároveň. Google tento produkt potopil v auguste roku 2015.

Dodgeball.

Mohol byť Foursquare alebo iná podobná sociálna sieť. Dodgeball bola lokalizačná sociálna sieť, ktorá vás na základe vašej polohy upozornila na zaujímavé spoty a na vašich priateľov vo vašom okolí. Google spustil službu v roku 2005 a v roku 2009 ju nahradil službou Google Latitude. Tú zrušil o pár rokov neskôr. V auguste 2013.

Google Notebook.

Mohol byť napríklad Evernote. Google Notebook bola bezplatná webová aplikácia, ktorá umožňovala používateľom ukladať si textové poznámky a odkazy na webové stránky. Uložené poznámky mohli byť buď verejné alebo súkromné. Poznámky tiež išli exportovať priamo do služby Google Dokumenty. V roku 2009 Google oznámil, že zastavuje vývoj tejto služby a používateľom odporúča prejsť na službu Google Dokumenty.

Google Glass.

|

Okuliare, ktoré dokázali premeniť obyčajnú ulicu na rozšírenú realitu a vás na smiešne vyzerajúceho polo-kiborga. Produkt sa dostal od prototypu až do sériovej výroby. Tú však Google za krátko zastavil a celý projekt poslal k vode. Do vzduchu vtedy vyletelo veľmi veľa miliónov dolárov.

Náš zoznam by sme mohli mohli ešte pokojne natiahnúť o ďalšie zaujímavé alebo menej zaujímavé služby a produkty. Čo je však dôležité je uvedomiť si fakt, že nie je dôležité koľkokrát sa vyfailujete, ale koľkokrát sa dokážete poučiť. Google niektoré neuspšené projekty zastavil úplne a niektoré postupne pretransformoval do úspešných služieb, ktoré dnes používajú milióny ľudí. Inšpirujte sa Googlom a nenechajte sa niektorými neúspechmi znechutiť a odradiť.

Autor: Jakub Mazán

V marketingu pôsobím viac ako 6 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. Som spoluzakladateľom Truniversity.sk a venuje sa nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.