Preskočiť na obsah
Kategórie
Technológie Tipy a triky

10 stránok, ktoré najlepšie využívajú nové TLD

Generické TLD slúžia širokej verejnosti už od roku 2014 a ku dnešnému dňu Internetové združenie pre prideľovanie mien a čísel (ICANN) schválilo vyše 1 530 TLD domén. Pozrite si výber webov, ktoré s registráciou nových generických domén príliš neotáľali a nové prípony zakomponovali rovno do svojho brandu.

gTLD ponúkajú možnosť odlíšiť sa od konkurencie, čo dokážu využiť novovznikajúce projekty ako aj existujúce spoločnosti. Inšpirujte sa od agentúr, právnických firiem či fashion značiek používajúcich kreatívne prípony vo svoj prospech.

risurisu.paris

Risu•risu je značka s oblečením z prírodných materiálov pre deti do 10 rokov. Okrem vášni k ekologickým produktom v sebe majiteľka nezaprela ani obchodného ducha a pre lepšiu orientáciu zákazníkov vymenila klasickú francúzsku risurisu.fr doménu za .paris.

Za rovnakým účelom vznikla aj geografická doména pre austrálsky lunapark.sydney, bse.london, toureiffel.paris, fatbeard.vegas či štýlovú kaviareň savoy.wien. Ak existuje .budapest a .wien, možno sa raz dočkáme vlastnej .bratislava domény aj my. 😉

 thebrand.institute

Online kreatívna agentúra z Južnej Afriky sa zameriava na budovanie značiek v online prostredí pomocou grafického dizajnu, webdizajnu či tvorby foto a video obsahu. Že sú v tom dobrý, potvrdzuje aj branding samotnej spoločnosti, v ktorom miesto fádnej domény .com vsadili na príponu .institute.

true.ink

True.Ink je americký dobrodružný magazín. Doména .ink je vhodná pre kreatívne využitie vo viacerých oblastiach, napríklad pre tetovacie salóny, salóny odstraňujúce staré tetovanie (undo.ink), polygrafické služby (polygraph.ink) či dokonca spravodajské portály (perform.ink). Keď už vravíme o tetovaní, pre to dokonca existuje vlastná prípona .tattoo.

esg.glass

Anglická firma spracúvajúca sklo Essex Safety Glass zamenila svoju starú 22 znakovú doménu essexsafetyglass.co.uk za 9 znakovú adresu esg.glass. Tento krok uľahčil manuálne zadávanie URL adresy, čím určite potešili nejdeného svojho klienta, no zároveň ušetril miesto na svojich propagačných materiáloch. Nový názov domény je tak čistý a rovnako „ostrý“ ako ich produktového portfólio.

slovensko.digital

Svoje zastúpenie medzi kreatívne využitými gTLD má aj občianske združenie Slovensko.Digital. Jeho členovia pomohli ušetriť 250 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a presadili 20 opatrení pre lepšiu informatizáciu štátnych služieb. Už z názvu domény slovesnko.digital si môže zvedavý návštevník vytvoriť približnú predstavu o tom, akej oblasti sa projekt venuje.

slovensko-digital-webstranka

Skvelým príkladom, ako zužitkovať nové generické prípony, je aj digitálna agentúra bnry.digital. Jej nová URL adresa tak opisuje príbeh agentúry oveľa lepšie ako pôvodná doména buynary.co.za. A to aj bez toho, aby ste o nej niečo bližšie vedeli.

jbm.photo

S príchodom nových TLD .photo a .photography získali fotografické štúdia a ateliéry množstvo nového priestoru pre vymýšľanie svojich domén. Zoskupenie profesionálnych svadobných fotografov vymenilo svoju starú doménu jbmweddings.com za kratšiu a oveľa ľahšie zapamätateľnú verziu jbm.photo.

Podobnú stratégiu zvolilo americké foto štúdio Behold. Tí miesto pôvodnej a krkolomnej domény bhldphotos.com dnes používajú behold.photography. Ľudia, ktorých povolaním je zachytávať životné momenty skrz objektív fotoaparátu alebo kamery si môžu vyberať aj z prípon ako .productions, .photos alebo .camera. Takisto, ako to urobili v happytears.productions.

sierra.finance

Pôvodné webové sídlo finančnej spoločnosti Sierra Finance z El Paso bolo sierraep.com, no keďže univerzálna .com prípona už bola obsadená, šancu dali novej gTLD. Spoločnosť svoj web presmerovala na novú doménu sierra.finance, podľa ktorej je zameranie organizácie rozpoznateľné už zo samotnej adresy.

Okrem finančných služieb sa dá s názvom domény celkom pekne vyhrať aj v takej nudnej oblasti ako je právo. Dôkazom je advokátska kancelária Alessandri s viac ako 100 ročnou históriou, ktorá sa nebála nahradiť príponu alessandrilaw.com za alessandri.law.

extrabold.design

„Nová .design doména splnila presne to, čo sme od nej očakávali. Dosiahli sme kratší názov adresy, čo ušetrí množstvo priestoru na propagačných materiáloch. Jedinú nevýhodu koncoviek tohto typu vidím v tom, že mnohí ľudia nie sú s novými TLD oboznámení, takže si môžu myslieť, že doména nie je napísaná správne alebo ide o falošnú webstránku,“ hodnotí zmenu prípony kreatívny riaditeľ agentúry Extrabold Design. Tá zamenila svoju niekdajšiu .com doménu za novú príponu .design.

Na doménu facebook.design nájdete články a rôzne zdroje od samotných dizajnérov z Facebooku. Podobný obsah ponúka aj airbnb.design alebo medium.design.

home.barclays

Samostatnou kapitolou v gTLD sú brandové domény. Hneď po uvedení týchto koncoviek prvým žiadateľom o brandovú TLD bola britská banka Barcley. Tá vymenila pôvodnú doménu barclays.com za home.barclays. Medzi ďalšie brandové domény patria značky nadnárodných spoločností ako .sap, .nissan, .seat, .htc, .microsoft, .aol, .theguardian či .apple.

Pre registráciu domény s názvom značky však treba splniť niekoľko pravidiel, ktorých kompletné znenie nájdete na stránke ICANN. Domnienka, že za peniaze si môžete zakúpiť všetko, zdá sa, v prípade gTLD neplatí. Vlastnú príponu zamietlo Internetové združenie pre prideľovanie mien a čísel aj velikánom ako je Booking.com (.booking), The Gap (.piperlime) či Microsoftu (.office).

antrobusgolf.club

Doména .club sa stala obľúbenou voľbou pre rôzne športové, záujmové a nočné kluby, združenia a fankluby. Vzorom, ako z tejto generickej TLD prípony vyťažiť úplne maximum, môže byť anglický Antrobus Golf Club. Golfový klub kedysi používal doménu antrobusgolf.co.uk, no dnes jeho webovú stránku nájdete pod príponou .club, čím síce ušetrili iba jeden znak, no vďaka novej doméne obsahuje URL adresa celý názov klubu.

Generické domény najvyššej úrovne ponúkajú množstvo príležitosti ako získať originálnu adresu pre novú alebo už zabehnutú spoločnosť, fashion značku či osobný web. Kto vie, s príchodom nových prípon možno raz budeme vyhľadávať pod doménou google.search alebo četovať na facebook.social.

Autor: Erik Oravec

Copywriter a vizuálny fetišista so záľubou v pekných veciach a dobrých ľudoch. Ešte stále študent marketingovej komunikácie, cestovateľ a milovník dobrej knihy. A kávy!