Žiadna zelenina z obchodu sa nevyrovná tej z vlastnej záhradky. Nie každý má ale čas na svoje “políčko.” Ambiciózny startup CropTech má riešenie. O tom, ako môže ich hydroponický systém zmeniť spôsob pestovania zeleniny, ale aj o tom, aké je to rozbiehať startup na Slovensku, nám čo to prezradil CEO CropTech, Martin Paľa.

Prečo ste sa pustili práve do hydroponických systémov?

Finálna myšlienka sa síce zrodila len pred 4 rokmi, jej základy však siahajú do stredoškolských čias. Často som chodieval s rodičmi na záhradu a popravde, bolo potrebné tráviť tam dosť veľa času. Čo mi, ako mladému človeku, nie veľmi vyhovovalo. Potom som išiel na vysokú školu študovať kybernetiku, automatizáciu a umelú inteligenciu. V záhrade som už síce toľko času netrávil, ale paradoxne som to začal vnímať ako oddych. Až kým som si nevymyslel, že budem pestovať BIO cesnak, ktorý je na Slovensku skôr unikát, ako bežná vec. Ako sa ale ukázalo, proces pestovania čohokoľvek je veľmi časovo náročný, a predsa len nejaký ten skill sa zíde takisto. Tak ako som naberal nové vedomosti v škole, snažil som sa ich aplikovať v praxi. Takto vznikla myšlienka automatizácie pestovania. Ako sa však ukázalo, riadenie procesov vonku/outdoor je veľmi komplikované, tak som sa začal pozerať po ďalších možnostiach. V tom čase som bol PhD. študent a narazil som na “vertical indoor farming” a hydropóniu. Zblbol som zopár spolužiakov a kamarátov a pustili sme sa do vývoja automatizačného systému pre hydroponické pestovanie. Hlavne z dôvodov, že aj keď je to silne dynamický systém, predsa len je to uzavreté prostredie, ktoré vieme popísať, pochopiť a v konečnom dôsledku aj riadiť.

Kedy ste začali pracovať na vývoji?

Bolo to ešte počas doktorandského štúdia, keď sa nám to z časti podarilo presadiť ako “výskumnú aktivitu”. Takže reálny vývoj začal asi pred 4 rokmi. Na škole vznikol prvý prototyp, osvojili sme si problematiku hydropónie a vypestovali sme prvé šaláty, paradajky a uhorky. Nemohli sme však naďalej robiť túto činnosť na univerzite, tak sme sa rozhodli ísť komerčnou cestou. Keďže sme potrebovali funding, prihlásili sme sa do súťaže StartupAwards, kde sa nám podarilo zaujať investorov.

V tíme je vás 5 co-founderov, ako ste sa vlastne dali dokopy?

Poznali sme sa zo školy. Traja sme prakticky spolužiaci, jeden člen bol môj študent a jeho diplomová práca je asi jediná na univerzite, ktorá pojednáva o automatizácii hydroponických procesov. Posledný člen už s nami síce nie je, ale máme aj nových externých „brand evangelistov“.

Čo boli vaše doterajšie najväčšie tímové výzvy?

Poskladať tím tak, aby celkový skillset bol dostatočný na splnenie našich cieľov. Ochota ľudí žiť 2 roky v neistote a byť psychicky pripravení na akékoľvek riziko. Všeobecne v našom tíme panuje dobrá nálada a nestretávame sa len v kancelárii.

V októbri 2014 ste mali funkčný prototyp a v decembri už aj prvú investíciu. 250 000 eur nie je malá, ale ani veľká investícia. Dokázali ste ňou pokryť náklady na vývoj až do spustenia predaja?

Nie tak celkom. Vývoj hardvéru si vyžaduje trošku väčšie zdroje. Ale to sme vtedy nevedeli ani my, ani naši investori. Aj napriek tomu sa nám podarilo vyrobiť beta verziu, predať ju a na základe odozvy od zákazníkov dokončiť produkt, ktorý vstupuje na trh o 3 týždne. Ale to už využívame aj iné zdroje financií.

Váš nosný produkt je zatiaľ responzIO.  Čo všetko dokáže?

responzIO je komplexná riadiaca jednotka pre domácich, urban alebo malých pestovateľov. Dokáže monitorovať a riadiť nie len hydroponické systémy, ale takisto aj klasické. responzIO v základnom balíčku pozostáva z riadiacej jednotky, sady snímačov (dokáže spracovať 16 v reálnom čase) a programovateľnej zásuvky. Takto môže užívateľ sledovať napríklad teplotu a vlhkosť vzduchu v skleníku, teplotu vody, mieru osvetlenia, PH roztoku a podobne. Do zásuvky je možné pripojiť štandardné zariadenia 110/230V ako sú svetlá, ventilácia, pumpy, ohrev a v podstate čokoľvek, čo viete zapojiť do klasickej zásuvky. Celé je to pripojené do nášho cloudového riešenia, takže si môžete postrážiť rastlinky aj z dovolenky. A keď sa vrátite, budú určite v poriadku.

Len tento rok ste začali predávať ResponzIO komerčne, ako vám to zatiaľ ide?

Tento rok sme zatiaľ predávali len Beta verzie, a predali sme všetky, čo sme vyrobili. V máji sme ukončili beta test program a vrhli sa na finalizáciu responzIOa. Na trh vstupujeme o 3 týždne. Prvé pokryjeme predobjednávky a potom postupne budeme zásobovať distribútorov. Momentálne máme pokryté Slovensko, Česko, Rakúsko, Nemecko, Maďarsko a UK. Rokujem ešte s Talianskym distribútorom.

Na aké trhy sa zameriavate?

Momentálne to bol stredoeurópsky trh, keďže sme chceli mať všetkých beta testerov na dosah. Do konca roka by sme chceli ešte Francúzsko a Španielsko. Po druhom kole financovania plánujeme vstup na USA trh.

Je na Slovensku o vaše produkty záujem?

Na Slovensku všeobecne ešte nie je úplne ideálne povedomie o hydropónii, ale aj napriek tomu tu máme viacero zákazníkov a partnerov. Myslím si, že vzhľadom na to, aký je to malý trh, je záujem relatívne vysoký.

Aké marketingové kanály používate?

Skúšali sme viaceré cesty. Online marketing, telefonáty, studené maily. Ale v prípade hárdveru nad 100eur, si myslím, že ľudia potrebujú produkt vidieť reálne. Preto sa nám najviac osvedčili výstavy. Je tam jasná cieľová skupina ľudí (okrem “pozeračov”) a máme možnosť na živo ukázať ako responzIO funguje.

CropTech má v dnešnej dobe obrovský potenciál. Ako vyzerá vaša konkurencia?

Slovo konkurencia je momentálne v tomto odvetví nie úplne ideálne pomenovanie firiem, čo robia podobné alebo aj skoro identické produkty. Trh sa ešte len vytvára a formuje. A takisto ako našou úlohou, tak aj úlohou našej konkurencie, je ukázať moderne zmýšľajúcemu pestovateľovi, že investícia do technológie sa oplatí. S konkurenciou dokonca máme aj spoločné projekty. Existuje takzvaná Asociácia Vertikálneho Farmárčenia a tam spoločne pracujeme na štandardizácii výmeny dát medzi rôznymi produktmi. Je to ako keď máte BMW a Mercedes, ale každé auto zdieľa nejaké štandardy, má podobný volant, pedále a práve preto nepotrebujete vodičák na každú značku zvlášť.

Je vaše zázemie na Slovensku skôr konkurenčná výhoda alebo nevýhoda? Ako to vnímate?

Má to svoje pre a proti. Ale najväčšia nevýhoda nie je priamo z biznis hľadiska. Problém je skôr, niečo tu načas vyrobiť v požadovanej kvalite a za rozumnú cenu. Náš priemysel je veľmi úzko špecializovaný a množstvo nami oslovených potenciálnych subdodávateľov nám jednoducho odignorovalo požiadavky na výrobu menej ako 1000ks.

Máte v pláne aj ďalšie produkty?

Momentálne budeme pridávať ďalšie rozšírenia pre responzIO. Hlavne senzory, bezdrôtové senzory a podobne. V budúcnosti, v Q3 2017, plánujeme vydať ešte zjednodušenú verziu s menšími obmedzeniami. Táto bude jednoducho integrovateľná aj do iných mikro zariadení na pestovanie.

Aká je vlastne vízia CropTech? Čo chcete ako spoločnosť vo svete zmeniť?

Chceme priniesť urban gardening masám ľudí. Jeden pohľad je na potravinovú sebestačnosť miest, aby k nám šalát necestoval 2 dni v nákladných autách. A druhý pohľad je len radosť z doma vypestovaných rastlín, pohodlie a úspora času a miesta.

No a na záver. Predstav si, že by si mohol poradiť niečo svojmu 3 roky mladšiemu ja. Čo by to bolo?

Vývoj hárdveru je časovo náročný a takmer vždy závisí od subdodávateľov. Spočítaj si náklady a potom vynásob x2.

[mc4wp_form]

Komentáre