Preskočiť na obsah
Kategórie
Business Tipy a triky Vzdelávanie

O čom sa dá blogovať? Napríklad o jedle

Blogerov máme na Slovensku stále viac. A tiež tu máme veľa ľudí, ktorí chcú písať, ale nevedia ako začať a možno ani o čom písať. Ak ste jedným z nich, máme pre vás tip. Pripravili sme seriál o blogoch z rôznych oblastí, ktoré vás môžu inšpirovať. Začíname s „foodblogmi“.

St(v)ory z kuchyne

Adel a Piškóta (Maťa) blogujú od októbra 2014, no varia a pečú už od malička. Blogovanie im prináša virtuálnych kamošov, zaujímavé spolupráce, nové kontakty, radosť a zážitky. Všetko má svoje plusy a mínusy. Okrem všetkých týchto pozitív im blog priniesol aj únavu. Blog Stvory z kuchyne im zatiaľ nezarába. “Zatiaľ sme neprišli na to ako zarobiť viac, ako sa minie na suroviny, nové tanieriky atď. Blogovať o jedle, keď chcete aby to nejako aj vyzeralo, je veruže nákladná záležitosť. Takže nie, nezarábame si blogom. Na druhej strane nám blogovanie pomohlo pri našich ďalších projektoch (workshopy a kniha), kde sa už dá hovoriť aj o väčšej podpore spoločností, s ktorými spolupracujeme ako blogerky.”

12068820_848340351951058_6960945172739344928_o

Piškóta bloguje od 17-tich. Na internete si viedla taký svoj virtuálny denník. Ak sa vám nechce písať práve o svojom dni, odkazujú vám toto:

“Píšte o niečom, čo vás baví, o vašej vášni. Pretože ak to baví vás a nemusíte sa do toho nútiť, je väčšia pravdepodobnosť, že to bude baviť aj vašich čitateľov a že sa tomu dokážete venovať vytrvalo.”

Moje jedlo

Lucia sa stala blogerkou spontánne. Keď zostala doma počas rizikového tehotenstva s prvým synom, začala sa viac zaujímať o jedlo a jeho prípravu. Svoje výtvory si fotila telefónom a vešala na svoj facebook profil. Dostala veľa pozitívnej odvozy, a tak rozbehla aj svoju oficiálnu webstránku.

13418529_1432595496766800_7121583166078036093_o

Lucia vďaka svojmu blogu rozvíja svoju kreativitu a fantáziu, a to nielen v kuchyni. Síce jej blog zatiaľ nezarába, priniesol jej veľa nových zážitkov, skúseností, kontaktov a spätnú väzbu. “Blog uspokojuje moju túžbu robiť niečo užitočné a je pre mňa miestom, kde môžem aspoň na pár miminút uniknúť od každodenných povinností. Chvíle strávené v kuchyni a na blogu sú pre mňa relaxom. Jednoducho – blog mi pomáha vylepšovat moje ja”. A čo Lucia radí budúcim blogerom, ktorí nevedia, o čom písať?

“Aby si našli niečo, čo ich baví a neváhali sa v tejto oblasti vzdelávať a rozvíjať. Je to ako droga, čím viac sa tomu venujete, tým viac vás to baví. A ovocie za toto úsilie sa dostaví čoskoro.”

Coolinari

Kamil a Mižu varia už od malička. Doslova. “Svoje prvé vlastné recepty sme začali vymýšľať fakticky ako deti, niekedy úspešne, inokedy menej.” Blog rozbehli pred niečo vyše dvoma rokmi. Dnes ich na sociálnych sieťach sledujú tisícky ľudí. Myšlienka založiť ho tu však bola oveľa skôr.

12525435_928846463850214_8515951046760056950_o

Blogovanie im prináša radosť a ako tvrdia, “Blogovať o jedle má jednu obrovskú výhodu – znamená to, že sa vždy dobre najete.” Blog im nezarába a o situácii na Slovensku hovoria: “Trh je tu príliš malý, navyše majú rôzne firmy zvláštne predstavy o spolupráci, pričom blogger je vždy v riadnej nevýhode. Mnohí si to predstavujú až utopisticky. Partnerov na spoluprácu si vždy dôkladne vyberáme a nepúšťame sa do niečoho, čo nás nakoniec stojí nielen čas, ale aj peniaze. Navyše svoju značku budujeme pomaly, ale dôsledne a nechceme hazardovať so svojim menom. Máme pár partnerov, ale každý, kto si pozrie náš blog, či napr. FB stránku vidí, že rozhodne nerobíme niekomu reklamu len tak. A nakoniec, tie najlepšie skúsenosti máme s firmami zo zahraničia, prevažne z CZ, kde spolupráca bloger – partner prebieha na úplne inej úrovni.”

Pripojili aj dobre mienenú radu pre začínajúcich blogerov, ktorí ešte presne nevedia, o čom písať:

“Ak človek nevie o čom, tak by s tým ani nemal začínať. Mať blog je časovo aj finančne náročné, preto by si to mal každý riadne zvážiť. S blogom prichádza aj istá zodpovednosť voči vlastnému publiku. Mať blog musí byť vaším hobby, inak to bude fungovať len veľmi ťažko.”

Befresh.sk

Zuzka bloguje od roku 2012. K blogu ju priviedla túžba po zbierke receptov. Začínala na platforme Blogger, neskôr sa presunula na WIX. Blog považuje za výborný marketingový nástroj. “Na základe aktívneho blogu máte na stránke pohyb. Dozvie  sa o vás naozaj veľa ľudí z rôznych oblastí. Zavolajú vás na prednášku, napíšu o vás, hovoria o vás. Dôležitý je šum. A blogerov tento šum nestojí skoro nič. Teda stojí – čas.”

10444725_1573189986248249_3782534644321782179_n

Zuzku oslovujú partneri s ponukou. Väčšinou ide o testovanie produktov. “Pre blogera je dôležité, aby sa držal svojho smerovania a “nezapredal dušu” komukoľvek, kto ho osloví. Teda žiadna spolupráca s výrobcami klobás a Befresh. Jedine, že by šlo o vtip. Z blogu sa nakoniec ale vykľul biznis, pretože ľudia chceli ochutnať moje výtvory. Preto môžeme povedať, že ma živí blog. Dokonca sa mi podarilo našetriť na drahý a vytúžený kurz u Matthew Kenney Culinary Institute, ktorý teraz budem robiť online celé leto.”

Nerozhodným blogerom odkazuje:

“Dôležité je začať. Začať na jednoduchej platforme, ktorú si vyčačkáte ako sa vám páči. Dôležité je sadnúť si a skúsiť napísať čokoľvek. Podľa mňa blogy by mali byť stručné s peknými fotkami. Myslím, že ľudia nemajú chuť čítať dlhé state.”

Zo srdca do hrnca

Ela už od detstva milovala písanie a pečenie s babkou v kuchyni. “Tento vzťah k poctivému domácemu vareniu a pečeniu mi ostal doteraz a prerástol v záujem o spoznávanie svetovej gastronómie a skúšanie nových receptov.” Blog Zo srdca do hrnca bol pôvodne jej databázou receptov pre známych a priateľov. Funguje už druhý rok a teší sa mnohým fanúšikom.

Blog jej prináša pozitívnu spätnú väzbu a pocit zadosťučinenia. “Utvrdila som sa v tom, že ak sa niečo snažíte robiť naozaj zo srdca a venujete tomu množstvo voľného času, aj keď to môže znieť ako cliché, vráti sa vám to v podobe dobrého pocitu zo sebarealizácie a pozitívnej energie od návštevníkov blogu.”

13422240_1719066398367791_1509894829371974313_o

Ela je lekárka, blog je jej koníčkom, ktorý jej dosiaľ nezarába. Nemá však núdzu o ponuky na spoluprácu, ktoré si vyberá podľa toho, či jej zapadajú do konceptu. “Nové vedomosti, skúsenosti, zážitky a stretnutia so zaujímavými ľuďmi, s ktorými máme spoločné témy na rozhovory, sú pre mňa tým najlepším zárobkom.”

Ak neviete, o čom blogovať, Ela odporúča písať o svojich koníčkoch:

“Asi to nie je nič nové, že ak chce niekto blogovať, tak nech začne pri svojich záľubách a témach, ktoré v prvom rade zaujímajú jeho samého, ku ktorým má vzťah a bude ochotný ich spracovaniu obetovať hodiny svojho voľného času a spánku. Blogovanie má byť pre autora v prvom rade zábava a relax a pridanú hodnotu pre svojich čitateľov prinesie len tak, že bude písať o témach v ktorých je doma a v ktorých má chuť sa neustále vzdelávať.”

Zaujímajú vás príbehy známych slovenských blogerov? Zostaňte s nami, v ďalšej časti vyspovedáme fashion blogerov.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Jedna odpoveď na “O čom sa dá blogovať? Napríklad o jedle”

Vďaka za inšpiratívne príklady!

Moja otazka smerom ku blogerom – preco vidite moznost zárobku len v affiliate/promo nejakej inej spoločnosti? Co tak ponúkať vlastne produkty – online kurz, ci aspon knihu… toto som v našich koncinach videl zatial len veeeeelmi zriedkavo a nerozumiem celkom, prečo 🙂

Vďaka za odpoveď!

Dominik

Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *