Preskočiť na obsah
Kategórie
Business Tipy a triky Vzdelávanie

Ako podnikaním meniť svet k lepšiemu

Jaroslav Chrapko mení svet k lepšiemu. Svojím podnikaním. E-shop Dedoles už niekoľko rokov aktívne propaguje ekologickejší životný štýl a zodpovednosť voči životnému prostrediu. Od etických a ekologických produktov, cez spoločensky zodpovedné aktivity až po internú atmosféru spoločnosti. Filozofiou ľudskosti a zodpovednosti dýcha celá firma. Jaro nám o nej porozprával a podelil sa aj o niekoľko veľmi užitočných informácii pre e-shopistov.

Ako sa zrodila myšlienka e-shopu Dedoles?

Na začiatku bola len túžba vybudovať niečo, no nevedel som vôbec presne čo. Začal som sa venovať online marketingu, potom som našiel na dovolenke tričká The Mountain. Zobral som spotrebák a za 2 mesiace bol úplne amatérsky eshop na svete. Rýchly proces bez prílišného rozmýšlania. Potom sa začal prieskum bojom.

O biznise som nevedel takmer nič. Nechápal som účtovníctvo, nevedel som nič o tom, ako sa má a dá financovať biznis rozumne, aké sú možnosti a ako to funguje, aj keď vtedy by mi peniaze aj tak nikto nedal. Nevedel som si teda vôbec predstaviť cestu k medzinárodnému biznisu, aký robíme dnes. Prišlo to postupne – správni ľudia, vykryštalizovala sa filozofia, spôsob, akým fungujeme, všetko…

Dedoles je na trhu už pár rokov. Čo boli vaše najväčšie výzvy doteraz?

Veľká výzva bola nastaviť logistiku a zmeniť vizuálnu komunikáciu a web. Tým sme si prešli minulý rok. Nefungujúca a príliš komplikovaná logistika je jednou z najväčších prekážok malých eshopov. Dovolím si tvrdiť, že toto sa nám podarilo úspešne prekonať. Ďalšia brutálna výzva bola a stále je ustáť rýchly rast po procesnej a cashflow stránke. Minulý rok 300% rast a tento rok 100%. Alebo nastaviť komplikované e-shopové účtovníctvo na niekoľkých trhoch. To bol boj, ktorý dovolím si tvrdiť, žačíname vyhrávať. Je to vždy o správnych ľuďoch.

Aké je podľa teba Slovensko? Sme si vedomí zodpovednosti voči životnému prostrediu? Máme záujem o eko produkty?

Myslím si, že zodpovednosť za spoločnosť si uvedomuje stále viac a viac ľudí aj na Slovensku. Veľa zákazníkov to vypichne v recenziách. Nielen zákazníci ale aj ľudia, ktorí s nami chcú pracovať. Každá firma by mala mať nejaký vyšší zmysel.

11988373_647124395391168_5185779534246687395_n

Prinášajú vám spolupráce s organizáciami, ako napríklad Vlk, aj komerčné benefity okrem dobrého pocitu, že pomáhate? (myslím tým brand, PR, možno aj predaj)

Nepocítili sme zvýšenie predajov. Určite to pomôže k nejakému pozitívnemu PR a napríklad kamarát z tretieho sektora na to pozitívne reagoval. Niektorí však reagovali aj negatívne, nakoľko proti Lesoochranárskemu zoskupeniu VLK prebiehajú sem tam aj antikampane.

Aká je produktová vízia Dedoles?

Chceme rozširovať produktové portfólio do šírky, pričom sa chceme stať pre ľudí ”kurátormi”. Mesačne si prezrieme desiatky originálnych produktov, ale do ponuky zaradíme iba tie, ktoré sú od spoločensky zodpovedných firiem, ktoré majú ekologické výrobné procesy, a kde ľudia nie sú vykorisťovaní. Nemôžeme už žiť na úkor druhých. Biznis má moc tieto veci zmeniť. Postupne.

Predávate svoje produkty aj offline?

Minimálne. Boli nejaké pokusy ale nakoniec sme sa rozhodli venovať plný fokus tomu, čo vieme najlepšie – online predaj. Sme medzinárodní, preto nám zatiaľ nedáva až taký zmysel byť prítomní offline. Veľa práce, relatívne málo muziky. Chceme však začať robiť vlastné predajne, no myslím, že na to potrebujeme širšie portfólio produktov.

Aké marketingové kanály vám funguju najlepšie? A čo ste naopak vyskúšali a boli to vyhodené peniaze?

Facebook je jednoznačne top, na druhom mieste je u nás email marketing a potom Google Adwords a Criteo. Za vyhodené peniaze pre nás považujeme Etarget a bannerové reklamy na väčších weboch (Pravda, Azet).

Aká je vaša aktuálna stratégia? Plánujete expandovať aj na ďalšie trhy?

Naša momentálna stratégia má dve hlavné línie – vertikálna a horizontálna. Vertikálna – súčasné portfólio priniesť na ďalšie trhy, máme výborný door opener. Horizontálna – rozširovanie produktového portfólia, aby sme boli schopní súčasným zákazníkom ponúknuť viac produktov a zvýšiť predaje. V blízkej dobe budeme spúšťať Rumunsko a taktiež začíname spolupracovať s jednou väčšou značkou.

Akým spôsobom môže e-shop meniť svet k lepšiemu?

Najdôležitejšia je firemná filozofia, ktorá sa prejavuje aj v celkovej atmosfére vo firme. Snažím sa firmu budovať s ľudskosťou a chcem, aby boli ľudia v práci štastní a aby všetci videli zmysel v tom, čo robia. Práca tvorí takmer tretinu produktívnej časti života, preto je dôležité, aby nás bavila a napĺňala. Spokojný môže byť človek v práci len vtedy, ak pracuje s vášňou a vášeň sa nedá vytvoriť umelo, musí mať na to podmienky. Čiže týmto spôsobom vie eshop meniť svet k lepšiemu v takej mikro škále. Teda samozrejme podľa toho koľko má zamestnancov.

Ďalej je to, čo píšem vyššie o produktoch. Ak sa nám podarí dosiahnuť naozaj veľkú škálu, dokážeme našou produktovou filozofiou robiť veľké zmeny. Podporíme ďalšie spoločensky zodpovedné biznisy, kde budú podmienky určite omnoho lepšie a teda aj vášne a radosti zo života. Toto robíme zatiaľ tiež v malom, ale verím, že postupne sa nám podarí nájsť omnoho viac takých produktov a nadviažeme ďalšie spolupráce, ktoré podporia obe strany.

Toto vnímam ako najdôležitejšie, ale okrem toho robíme aj iné mikro projekty, ktoré trochu pomáhajú – ako napríklad benefičné tričká VLK, náramky od Dávida Stupára, podporujeme sem tam rôzne organizácie tým, že im pošleme tričká, nejaké darčeky do tomboly a podobne. Snažíme sa však fakt fokusovať na biznis. Najprv treba zachrániť seba, až potom ostatných.

V každom biznise sú momenty, keď veci nevychádzajú tak, ako by sme chceli. Čo vás motivuje ísť ďalej a nevykašlať sa na to?

Sme budovatelia. Dovolím si tvrdiť, že všetci kľúčoví ľudia v tíme majú vášeň pre budovanie. Túžime budovať Dedoles, posúvať ho ďalej, chceme mať stále ďalších kolegov, chceme byť stále väčší, komplexnejší, bohatší. Chceme mať nové schopnosti, byť lepší manažéri, marketéri, profesionáli.

Ja som si raz v minulosti dal záväzok, že budem navždy bojovať za to, aby som bol lepším človekom a to pretavujem aj do biznisu. Je to taká hybná sila – vždy nájdeme cestu ako ďalej, ako vyriešiť akýkoľvek problém, ako to spraviť ešte lepšie. Lebo riešenie VŽDY existuje. Takže budeme bojovať vždy za to, aby sme ho našli a aby sme sa posunuli ďalej. A boli tak zase silnejší…

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *