Nazarij Kľujev stojí za projektom jasomhiphop.sk. K tomuto žánru ho to ťahalo už od detstva, no a kariéra v audiovizuálnej tvorbe ho doviedla práve k jeho vtedajším hudobným idolom. Slovo dalo slovo a Nazarij, spolu s kolegami, prišiel s myšlienkou založiť portál, kde si fanúšikovia slovenskej hip-hopovej scény môžu vypočuť autentické rozhovory s rapermi a spoznať ich tak aj z ľudskej stránky.
“Projekt Ja som hip hop je primárne séria dokumentárnych krátkych filmov o slovenskej hip-hopovej scéne, ktorých úlohou je prezentovať týchto hudobníkov a interpretov nielen ako nejakých raperov a DJ-ov, producentov, ale ako bežných ľudí.”
![10834852_778807125528013_7311362676909710661_o](https://www.websupport.sk/blog/wp-content/uploads/2016/05/10834852_778807125528013_7311362676909710661_o.jpg)
S Nazarijom sme sa porozprávali o projekte jasomhiphop.sk a aj o tom, ako vybudovať komunitu okolo svojho webu.
Čo prináša tvorcom tento projekt?
Nazarij spustil projekt nezištne, žiaden komerčný plán. Len láska k hip hopu. Vlastných komerčných projektov v oblasti audiovízie mali dosť, hľadali pracovný únik. “Chceli sme robiť niečo, čo vieme robiť dobre. A nejak mať z toho lepší pocit.” Ako inak, ak niečo robíte so srdcom, príležitosti sa objavia.
Nazarij sa pri tvorbe dokumentov spoznal s mnohými rapermi a ozvali aj spoločnosti, ktoré mali záujem o spoluprácu. Verní myšlienke projektu, jasomhiphop.sk nezapredali komercii. “Vznikali aj takéto príležitosti, ale vravím, väčšinou sme ich odmietali. Akurát došlo k nejakým bartrovým spoluprácam s partnermi, ktorí sa nám zdali byť vhodní pre tento projekt a vždy sme sa snažili pretaviť tohto partnera do nejakého benefitu pre samotných divákov, či už formou nejakej súťaže alebo nejakej zvýhodnenej spolupráce s nejakým e-shopom a podobne.”
Ako vytvoriť komunitu okolo vlastného projektu?
Facebook komunitu budovali organicky kvalitným obsahom. Chalani v priebehu jedného roka vybudovali Facebook stránku s 5000 fanúšikmi. Všetko išlo organicky. Projekt je ich hobby a preto neplánovali žiadne investície. Stránku založili, aby mohli fanúšikom priniesť hodnotu aj v čase, keď nové epizódy nevychádzali. “Niekedy to bolo naozaj tak, že dva mesiace nevyšla epizóda. Nechceli sme aby bol tento projekt v úzadí, ale aby proste žil. Aby niečo produkoval.”
Okrem plnohodnotných 20 minútových rozhovorov spustili aj jednozáberovky. Teda krátke hudobné videá, v ktorých predstavili ďalšieho hosťa. “Tento systém nás veľmi bavil. A mám taký pocit, že bavil aj samotných interpretov. Pretože to brali ako takú výzvu. Jednak zarepovať to na jeden take, natočiť to za jeden take. A aby to nakoniec vyznelo dobre.”
![580213_572287012807944_373550291_n-620x413](https://www.websupport.sk/blog/wp-content/uploads/2016/05/580213_572287012807944_373550291_n-620x413.jpg)
“Minutážou sme sa chceli zmestiť do 20 minút, ale toho materiálu bolo častokrát natočeného aj na hodinu.” Okrem hlavnej epizódy, uverejňovali aj bonusové videá. Tie boli zvyčajne na nejakú tému a veľakrát aj veľmi vtipné. Týmto spôsobom vytvorili dostatok obsahu, ktorý mohli uverejňovať dlhšiu dobu. Z jedného nakrúcania tak vznikla jednozáberovka, rozhovor, aj bonusové videá.
Spolupráca s online portálmi
Chalani vytvorili spoluprácu so slovenským online protálom, ktorý týždenne publikoval dva články pre Ja som hip hop. Tie vždy súviseli s filozofiou projektu. “Nie vždy to boli aktuálne veci.” Išlo skôr o články k téme, ktoré nemali ambíciu byť aktualitami.
Jasomhiphop.sk je výborným príkladom toho, ako sa dá aj vlastný vzťah k hudbe využiť produktívne a vytvoriť z neho zaujímavý projekt, ktorý prináša hodnotu ďalším ľuďom. A je tiež dôkazom, že ak ste verný svojej myšlienke a misii projektu, výsledky sa dostavia.
[mc4wp_form]