Na Jumpe 2013 som robil pre neziskovky workshop o content marketingu. Aby tie info, čo som dal dokopy, nevyšumeli, rozhodol som sa obsah pretaviť aj do niekoľkých blogpostov. Sám neviem, koľko ich bude, no toto je prvý z nich.

Na začiatok tri štatistiky:

  • Prvá od spoločnosti Google hovorí o tom, že ľudia potrebujú 2x viac informačných zdrojov pre rozhodnutie, ako tomu bolo minulý rok. Priemerný zákazník tak potrebuje približne 11 informačných zdrojov, aby sa rozhodol pre nákup.
  • V prieskume Roper Public Affair s ľuďmi, ktorí robia biznisové rozhodnutia, uviedlo až 80% opýtaných, že uprednostňujú získavanie informácií pomocou článkov, nie z reklám. To je ešte celkom jasné, ale 70% povedalo, že vďaka obsahu sa cítia “bližšie” k danej spoločnosti. Dokonca 60% bolo presvedčených, že obsah od spoločností im pomáha robiť lepšie nákupné rozhodnutia.
  • Na druhej strane v prieskume Content Marketing Institute (ó, áno, aj na toto už existuje inštitút) uviedlo až 9 z 10 spoločností, že už teraz využívajú content marketing a 60% z nich chce na budúci rok výrazne navýšiť rozpočet na tieto aktivity.

 

Ako vidno, ľudia hľadajú obsah, aby sa správne rozhodli, a potrebujú ho čoraz viac. Zároveň cítia zaň určitú vďačnosť a aj preto obľuba content marketingu neustále narastá.

Klasický marketing je vo veľkej miere postavený na kvantite, čo môžeme vidieť na množstve bannerov, letákov, reklám atď. Naopak, jadrom content marketingu je vytváranie kvalitného obsahu, ktorý ľudia chcú “konzumovať”, pretože má pre nich hodnotu. Stále pri ňom sledujete svoje marketingové ciele, ale pomocou budovania vzťahu.

Ľudia majú, našťastie, ešte stále podvedomú potrebu odplatiť sa za veľkorysosť. Ak mi teda dáte výnimočný obsah, ktorý mi pomôže alebo uspokojí moje potreby, budem náchylný vám túto láskavosť vrátiť. Či už v podobe e-mailovej adresy, fanúšikovstvom na sociálnych médiách alebo zapojením sa do aktivít. Čím viac sa vám takýchto stavov vo mne podarí vytvoriť, tým hlbší vzťah si so mnou vybudujete. Naviac ľudia veľmi radi aj zdieľajú takéto prejavy veľkorysosti. Je to z ich pohľadu určitá forma ocenenia snahy a vytvára sa tak reciprocita.

To, ako princíp reciprocity funguje a ako sa dá, žiaľ, aj nepekne zneužiť, ste mohli vidieť v dokumente Šmejdi. Využívali ju tam ako jeden z hlavných psychologických odžubov. Predajcovia vytvárali u dôchodcov potrebu odvďačiť sa tak, že im umožnili získať výrazné zľavy a produkty zdarma. Za to očakávali nákup predraženého a nekvalitného tovaru. Aby sme náhodou nepadli do rovnakej žumpy, musíme dodržiavať najhlavnejšie pravidlo content marketingu, a to : Nevytvárajte obsah, ktorý je šmejd.

Aby sme teda nevytvárali šmejdy, musíme vytvárať obsah, ktorý je:

  • kvalitný
  • originálny
  • konzistentný

Technika, ako to dosiahnuť, nie je tajná, niečo si prečítate tu a mraky ďalších info nájdete na internete. To ťažké na tom je venovať tomu čas, mať chuť sa zlepšovať, skúšať a učiť sa. Váš úspech bude závisieť od vašej schopnosti udržať sa v konverzácii s členmi komunity týždeň čo týždeň. Budete sa neustále snažiť zaujať a pobaviť ľudí, ktorým záleží na rovnakých veciach ako vašej organizácii.

Ak sa vám zdá, že v podstate nejde o nič nové, máte pravdu. Začalo to už pred viac ako 100 rokmi, keď začal výrobca traktorov John Deer vydávať magazín Brázda. Neobsahoval jeho produkty, ale tipy a rady pre farmárov. O čosi neskôr začal výrobca pneumatík Michelin s jeho sprievodcom pre automobilistov. Oba formáty vychádzajú úspešne dodnes. To, čo je však nové, je, že súčasná digitálna doba nám dáva nástroje na vytváranie zábavnejšieho, interaktívnejšieho a informatívnejšieho obsahu ako kedykoľvek predtým.

V ďalších blogpostoch sa dočítate viac o úspešných príkladoch, o tom, ako si pripraviť stratégiu, a hlavne o tom, ako tvoriť samotný obsah. Ak máte akékoľvek otázky, rád na ne v komentároch odpoviem 😉 .

Komentáre