V ostatnej dobe sa u mňa vyprofilovali 2 obrovské záľuby: podnikanie a šport, teda Websupport a hlavne beh. Medzi športom a podnikaním nachádzam neskutočne veľa paralel. Nie je to nič nové, veď aj množstvo amerického biznis slangu pochádza zo športu (napr.: pitch).

Šport je jednoduchá metafora. Ľudia tak ľahšie chápu princípy, na ktorých sa dá následne ukázať, ako to funguje aj v biznise. Rozhodol som sa preto písať seriál článkov, ktorý som nazval BIZSPORT, ktorý bude práve o paralelách medzi biznisom a športom.

Začneme nikdy nekončiacou diskusiou medzi začínajúcimi podnikateľmi (startupistami) a investormi: Potrebujem biznisplán?

Sám som sa v minulosti nevedel rozhodnúť, či to je nevyhnutnosť alebo strata času. Ale teraz mi to je už jasné. Potrebujete ho, ale má to zopár ALE.

Napr. my sme začali podnikať bez akéhokoľvek plánu, teraz ich už máme niekoľko (firemný, zvlášť na produkty atď.)

Prečo a kedy je potrebný? Odpoveď sa dá krásne ilustrovať práve na behu:

Predstavme si situáciu, že ste ešte nikdy poriadne nebehávali alebo o behaní viete asi toľko, že si idete vybehnúť 1-krát za týždeň. Zrazu dostanete úlohu:

Napíšte tréningový plán pre športovca, ktorý beháva 10 km pacom 4:00 na km tak, aby o 7 mesiacov zvládal pace 3:30 na tej istej vzdialenosti.

Samozrejme, že nemáte absolútne šancu niečo také vypracovať. Môžete si dačo podobné vygoogliť a použiť hotové z internetu. Nebudete však rozumieť skratkám, pojmom, nebudete vedieť naplánovať situácie, ako upraviť plán v prípade, keď bežec kvôli chorobe nebude môcť týždeň behať.

Presne takúto úlohu majú pred sebou začínajúci podnikatelia, keď sa snažia robiť biznisplán, alebo im niekto povie, že si ho majú urobiť.

Ešte ani nebehajú a už majú o tom celom komplexne premýšlať. Jednoducho nemajú toľko skúseností, nepoznajú zákonitosti biznis sveta, neuvedomujú si, čo je možné a čo nie. Vytvoria len znôšku bullshitov, a preto mnohým prídu biznisplány teórie odtrhnuté od reality, ktoré prestanú platiť hneď na druhý deň. Spravia biznisplán, ktorý je v behu ekvivalentom toho, že ledva zabehnem 10 km pod hodinu, ale o týždeň chcem bežať maratón s Keňanmi.

Dajte však skúsenému trénerovi úlohu napísať bežecký plán, či skúsenému podnikateľovi alebo CFO zostaviť biznisplán, pripravia vám pomerne presnú predpoveď toho, kam sa viete za aký čas dostať. Pri biznisoch, ktoré už nejako fungujú, vám to vypracujú s veľmi malými odchýlkami.

Ale aj oni potrebujú vedieť východiskový stav, od ktorého sa odpichnúť. Ako to potrebujete vedieť v behu, aby ste zhodnotili svoje možnosti, tak to treba aj v biznise. Tam sú týmito parametrami vaše skúsenosti, to, čo už máte urobené, vaše prvé dáta (návštevnosť, zisk, užívatelia atď…).

Ak ste teda ten začiatočník v tom svojom športe/biznise, potrebujete niekoho skúseného, kto vie, čo je a čo nie je možné a kto vám pomôže reagovať na zmeny. Vy totiž potrebujete reagovať na zmeny a to, že máte plán, neznamená, že to je aj realita. Rovnako ako v behu sa môžete zraniť alebo môže prísť najväčšia búrka na svete a vy musíte ukončiť tréning, tak aj v biznise prídu nečakané záležitosti (nedodržia sa deadliny, odídu vám ľudia, reklamná kampaň sa nepodarí, ako ste mysleli).

Potrebujete svoj plán neustále kontrolovať, či ste na správnej ceste, držíte dobrý smer alebo sa od neho odkláňate. Potrebujete si stanoviť metriky (ako aj v behu). Podľa toho budete vedieť, či môžete zabehnúť to, čo ste si predsavzali. Práve metriky (čísla, dáta) sú vaším odrazovým mostíkom.

Odpoveď na otázku, či treba biznisplán, je táto:
Myslíte si, že existujú vrcholoví športovci, ktorí nemajú podrobné tréningové plány?

Ale ak ste začínajúci podnikateľ, veľmi sa tým netrápte. Podobne, ako keď ste začínajúci bežec. HLAVNE ZAČNITE! (Či už behať alebo podnikať. Až potom začnete chápať súvislosti.)

Ak ste už párkrát behali, baví vás to a chcete sa stále posúvať vpred, máte už na čom stavať. Spravte si aj vo vašom biznise tréningový plán. Ak sa na to necítite a sami vidíte, že varíte z vody, zavolajte si na to „trénera“. Niekoho skúseného, kto vám s tým pomôže, prípadne vás usmerní a upozorní na najčastejšie chyby.

Potom v pravidelných intervaloch podrobujte výkonnosť vášho projektu voči biznisplánu a aj samotný biznisplán voči realite. Reagujte na zmeny a neprestávajte sa (aj so svojím trénerom – mentorom) zlepšovať.

Komentáre