Ľudia sa boja povedať svoje nápady nahlas, aby im ich niekto neukradol. Ako by to bolo to najcennejšie čo majú. Nápadov má každý plnú šopu, ale len niekoľko z nich má reálnu hodnotu. Áno, je to konkurenčná výhoda vyrukovať na trh s niečim novým. No na internete ktokoľvek váš nápad dokáže rýchlo okopírovať. A tu sa delí zrno od pliev. To, či prerazíte záleži od uskutočnenej realizácie viac ako od nápadu samotného. A na realizácii je najpodstatnejšie …

V histórií internetu je nespočetne veľa dôkazov o tom, ako bola pôvodná služba predbehnutá svojou konkurenciou. Prečo ju predbehla? Prečo bola lepšia? Pretože realizácia bola lepšia. A prečo bola realizácia lepšia? Pretože ju realizovali lepší ľudia.

Píšu to vo všetkých manažérských príručkách a javí sa to ako samozrejmá vec, ale málo ľudí to naozaj chápe. Ľudia a ich schopnosti sú to najdôležitejšie a najcennejšie čo môžete vo firme mať. Je to ako v športe. Predstavte si, že hráte futbal. Určite chcete hrať prvú ligu. Akých hráčov potrebujete? Akého trénera potrebujete, aké zázemie, aký štadión, akých a koľko fanúšikov? Keď chcete spraviť svetoznámy produkt a zarábať milióny, akých zamestnancov potrebujete? Vedia zabehnúť stovku pod 10 sekúnd? Vedia dať gól v 9tich z 10 penált? Akých manažérov, aké kancelárie a akých a koľko zákazníkov potrebujete?  Ak chcete byť v podnikaní úspešní, musíte mať v tíme prvoligových hráčov a sami ním musíte byť. A teraz sa pozrite okolo seba a čo vidíte? Dedinská úroveň že?

Ale ako na to keď ste mladý, bez skúsenosti?  Na začiatkoch podnikania je iba jediná možnosť ako mať v tíme prvoligových hráčov. Mať ich za priateľov. Zamestnávať priateľov je síce veľké riziko, ale v tomto prípade je nutné ho podstúpiť. Iný spôsob ako v počiatočnom štádiu headhuntovať neexistuje.

Nikto ale nemá toľko prvoligových priateľov aby z nich vyskladal firmu. Po pravde môžete byť vďačný aj za jedného. S jedným zamestnancom si ale nevystačíte.  Na rad prichádzajú tradičné inzeráty a pohovory. A tu sa musíte snažiť najlepšie ako viete vybrať to najlepšie z okruhu hráčov ktorí su ochotní u vás pracovať.

Postup je nasledovný:

  • zadefinovať si cieľ a pracovnú pozíciu
  • vypísať inzerát
  • vysortovať uchádzačov
  • pozvať ich na pohovor
  • a vybrať toho, kto je najlepší z tých, ktorí sú u vás ochotní pracovať.

Ak ste ešte nikdy neviedli pohovory alebo nevypisovali inzeráty, naštudujte si ako sa to má robiť. Aby ste sa vyhli aspoň základným chybám. Na trhu je množstvo kníh, ktoré vám dodajú cenné rady. Zo začiatku je jasné, že musíte zvládať činnosti, ktoré v prvej lige vyžaduju špecialistov. Ale opäť aj tu platí. Keď si to neviete zaplatiť, spravte si to sami.

Mám však radu, ktorá je pri pohovoroch a vyberaní zamestnancov najpodstatnejšia. Pri každom uchádzačovi si položte otázku: Dokáže tento človek hrať prvú ligu? Je to ultra combo Zinedine fucking Zidane alebo Jožko s pupkom čo si v nedeľu ide ponadávať na dedinské ihrisko?

Zhrnutie:

  • nápad nie je všetko, podstatnejšia je realizácia
  • realizácia bude taká dobrá, akí ľudia ju budú tvoriť
  • buďte v komunite profíkov v oblasti v ktorej podnikáte
  • vždy vyberte Zidana

Michal Truban – truban@websupport.sk ( http://twitter.com/michal_truban )

Komentáre