fbpx

5 spôsobov, ako vzdelávať svojich zamestancov


  • Zdieľať na Google+

Je vzdelávanie zamestnancov naozaj dôležité? Pozrime sa na fakty. Pravdou je, že až 40 % zamestnancov, ktorí neprejdú riadnym vyškolením, opustí pracovnú pozíciu do jedného roka.

Myslíte, si že vaša firma je príliš malá na to, aby sa vám to oplatilo? Či máte veľkú alebo malú firmu, výkon, kompetentnosť a motivácia zamestnancov často závisí aj od toho, či prešli nejakými kurzami alebo školeniami. Preto je vzdelávanie zamestnancov aj v rámci malých firiem veľmi dôležité.

Praktický tréning (prax)

Prax zamestnancov pri konkrétnom pracovnom zameraní je jednou z hlavných metód, ktorú vám odporúčame, ak ste majiteľom malej firmy. Zamestnanci sa učia pracovať priamo v pracovnom prostredí a majú možnosť si na vlastnej koži vyskúšať, ako to funguje na danej pracovnej pozícii. Takýto tréning môže byť sprostredkovaný manažérom, nadriadeným alebo spolupracovníkom.

Praktický tréning môže mať rôzne formy:

Inštruovaný tréning 

Noví zamestnanci väčšinou dostávajú verbálne inštrukcie alebo manuály o tom, ako vykonať dané úlohy. Ich práca je manažovaná ich nadriadeným alebo starším kolegom. Ten odpovedá na otázky a pomáha s problémami, na ktoré počas práce narazia. Takáto metóda funguje najlepšie pri intuitívnejších úlohách.

Shadowing

Pri tejto metóde zamestnanec sleduje skúseného kolegu, ktorý je už v danej práci zabehnutý. Je vhodné ju používať pri úlohách, ktoré vyžadujú viac presnosti a sú považované za príliš riskantné pre nových zamestnancov, ktorí by zatiaľ nemali robiť túto prácu sami. Tiež dostávajú možnosť spýtať sa konkrétne otázky týkajúce sa daných úloh predtým, ako ich budú sami vykonávať.

Rotácia práce

Ak nováčikovia musia získať niekoľko rôznych zručností, ktoré ich nemôže naučiť len jeden kolega, môžete použiť metódu rotovania nových zamestnancov medzi jednotlivými oddeleniami. Následne môže byť na konkrétnom oddelení využitý inštruovaný tréning alebo shadowing.

Výhody

  • Táto metóda je vhodná pre všetky typy podnikania
  • Ľahko sa s ňou začína a nevyžaduje špeciálne opatrenia
  • Zamestnanci sa učia pozorovať a môžu aplikovať nové poznatky ihneď
  • Keďže práca a učenie prebiehajú v rovnakom prostredí, nie sú vysoké náklady

Nevýhody

  • Pretože je táto metóda veľmi neformálna, môže byť náročné merať progres
  • Trénovanie počas pracovných hodín môže negatívne ovplyvňovať produktivitu práce

Online / virtuálny tréning

Kým praktický tréning funguje hlavne pre nových zamestnancov, počítačový tréning môžete využiť pre nových aj starších zamestnancov. Pri tejto metóde sa učia ľudia tak, že pozerajú tutoriály, čítajú, robia cvičenia a odpovedajú na otázky.

Výhody

  • Väčšinou je užívateľsky prístupný a poskytuje personalizovaný tréning
  • Tréning sa vykonáva mimo pracovných hodín, preto pracovník nestratí žiadne hodiny z práce

Nevýhody

  • Zamestnancom môže dokončenie kurzov trvať dlhšie a rozptýlenia môžu viesť k menej efektívnemu učeniu (Keďže sa tréning koná v práci, človek môže byť vyčerpanejší a myseľ už nie je v tak produktívnom režime ako cez deň)
  • Náklady môžu byť vyššie, ak sa použijú nástroje tretích strán. Vtedy je lepšie použiť metódu platenia pas-as-you-use. To znamená, že platíte len za to, čo využijete. 

Skupinové diskusie

Skupinové diskusie môžete využiť pre zdieľanie názorov a pre rýchle diskusie na konkrétne témy. Táto face-to-face metóda tréningu ponúka možnosť komunikovať hodnoty firmy efektívnejšie a je plodnejšia ako online kurzy. Napríklad pri predstavení nových firemných pravidiel môže skupinová diskusia prinášať priestor pre pokladanie otázok, čím môžu zamestnanci lepšie porozumieť pravidlám.

Lekcie a semináre 

Lekcie mali vždy negatívnu reputáciu kvôli tomu, že boli často nudné. Napriek tomu majú vo firmách stále svoje miesto. Lekcie sú užitočné špeciálne vtedy, keď ich vedie externý človek mimo firmy. 

Výhody 

  • Umožňujú komunikovať dôležité informácie pre všetkých zamestnancov naraz

Nevýhody 

  • Potrebujú určité množstvo času – môžu ovplyvniť priebeh pracovných procesov
  • Nemusia byť vhodné pre veľmi malé firmy

Prípadové štúdie

Fungujú najlepšie pri učení teoretických vedomostí a princípov. Cieľom je otestovať, ako zamestnanci uplatňujú svoje znalosti pri riešení skutočných obchodných problémov. Napríklad, ak agentúra narazí na špeciálny projekt, môže ho prideliť zamestnancom ako prípadovú štúdiu – tak zamestnanci môžu prísť k iným prístupom pri riešení problémov. 
Prípadové štúdie podporujú rozhodovanie, analytické myslenie a tímovú prácu.

Výhody

  • Ide o dobrý spôsob, ako viesť zamestnancov k uvažovaniu o teóriách, ktoré prekračujú ich každodennú prácu. Niekedy to pomáha v riešení ich skutočných obchodných výziev. 

Nevýhody

  • Nie je to efektívne pre všetky typy podnikov

Správne školenie vám pomôže nastaviť lepšie očakávania týkajúce sa úloh zamestnancov, zodpovedností a pracovnej kultúry. Okrem toho, že školenie vedie k zvýšeniu produktivity a udržania zamestnancov, investovaním do odbornej prípravy môžete tiež z dlhodobého hľadiska ušetriť peniaze.

Pamätajte, že vzdelávanie zamestnancov je investíciou. Nielenže uvidíte lepšiu výkonnosť vo svojom tíme, ale rozviniete tím zamestnancov, ktorí sa cítia ocenení a istí vo svojej práci.