Aké najčastejšie chyby robia blogeri v rámci SEO?


  • Zdieľať na Google+

Organické vyhľadávanie predstavuje dôležitý zdroj návštevnosti na webe. Málo blogerov na Slovensku však optimalizuje svoj web, stačí pri tom len niekoľko minimálnych úprav a nastavení. Cestovateľka a blogerka Gabka Koščová nám o SEO pre blog povedala viac.

Potrebujú blogeri vôbec riešiť SEO?

Záleží od toho, aký má bloger cieľ. Pre niekoho je dôležitá široká základňa stálych fanúšikov na Facebooku alebo v newsletteri, pre niekoho je dôležité práve neustále zvyšovanie návštevnosti prostredníctvom prirodzeného vyhľadávania. Veľa blogerov sa SEO nevenuje prioritne a tým pádom sa ukracuje o veľký potenciál novej návštevnosti. Priestor na získanie návštevníkov z prirodzeného vyhľadávania je ale stále veľký.

Ak však bloger vie, že jeho cieľová skupina a obsah, ktorý tvorí, sa uchytí skôr ako príspevok na Facebook a čitateľ pravdepodobne nebude danú tému vyhľadávať vo vyhľadávači, tak v tom prípade by som sa so SEO nejako zvlášť nezaoberala.

Na druhej strane si ale myslím, že už len to, že bloger napíše kvalitný obsah je veľká investícia do SEO. Potom už niekedy stačia drobné úpravy a nemusíme sa vôbec ani baviť o nejak extrémne veľkej vynaloženej snahe.

SEO nastavenia na webe

V rámci SEO a nastaveniach pre web hovoríme o tzv. on-page SEO. Ide o prvky na webe, ktoré môže bloger sám ovplyvniť. Avšak pred tým, ako začne čokoľvek nastavovať, je potrebné zistiť, ako jeho potenciálni návštevníci vyhľadávajú na internete. To znamená, že potrebuje zistiť kľúčové slová, ktoré užívateľ zadá do vyhľadávača.

Foodbloger môže napríklad dookola na blogu písať o tom “ako sa dobre najesť v Bratislave”, ale veľmi mu to nepomôže, ak používateľ bude napríklad hľadať “reštaurácie v Bratislave” alebo “jedlo v Bratislave”. Google si už síce veľa vecí dokáže spojiť, ale čím bližšie sa bloger priblíži vyhľadávaciemu dotazu, tým väčšiu šancu má zobraziť sa na dané kľúčové slovo a zvýšiť návštevnosť z vyhľadávania.

Kľúčové slová je možné zistiť napríklad veľmi jednoducho prostredníctvom tzv. “Google našeptávača”. Začnete jednoducho písať do Googlu nejaké slovo alebo frázu a zisťujete, či vám ju Google ponúkne (“našeptá”).

Sofistikovanejší spôsob je Google Keyword Tool, ktorý vám okrem návrhov na kľúčové slová ponúkne odhadovanú hľadanosť týchto kľúčových slov. Aj keď osobne by som sa na to úplne nespoliehala. Často sa totiž stáva, že Google u daného kľúčového slova uvedie hľadanosť 0 a aj napriek tomu môže z daného kľúčového slova chodiť zaujímavá návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania.

Ďalším šikovným nástrojom je keywordtool.io, kde si zadáte nejaké kľúčové slovo a nástroj sa vám pokúsi nájsť čo najviac relevantných návrhov k tomuto slovu. Osobne využívam najčastejšie práve tento nástroj.

Vo chvíli, keď viete, ako používatelia vyhľadávajú, je potreba dostať tieto kľúčové slová na váš web. Najdôležitejšie časti, kde je potrebné tieto slová dostať sú:

  • URL stránky,
  • titulok stránky,
  • meta popisok stránky,
  • nadpis článku a podnadpisy,
  • obsah článku.

Je dobré robiť linkbuilding?

Pod názvom link building sa skrýva aktivita budovania spätných odkazov smerujúcich na vašu stránku. Jedná sa o tzv. “black-hat aktivitu”, ktorú pravidlá od Google v podstate nedovoľujú, nakoľko Google predpokladá, že odkazy vedúce na stránku vznikajú prirodzene.

Z tohto predpokladu vyplýva, že ak má stránka kvalitné spätné odkazy, vypovedá to niečo o jej kvalite a preto ju vyhľadávače radia na dobré pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

Keďže ale máloktorá stránka získava odkazy prirodzene a samovoľne, je potreba vzniku odkazov troška pomôcť a preto vznikli link buildingové aktivity. Linkbuildery, jednoducho povedané, nadväzujú rôzne spolupráce s webovými stránkami a získavajú spätné odkazy na svoj web rôznymi spôsobmi, aby si zaistili lepšie pozície vo vyhľadávaní a tým pádom vyššiu návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania.

Ako na linkbuilding?

Tak ako to chce Google, teda čo najviac prirodzene. Ak chcete robiť efektívny link building, nemali by ste sa zamerať len na jednu jedinú link buildingovú aktivitu, ale vymýšľať nové možnosti spoluprác s webovými portálmi. Mnoho odkazov tak získate skutočne prirodzene len vďaka tomu, že sa o vás bude vedieť.

Na slovenskom trhu sa za najjednoduchšiu LB aktivitu považuje nákup PR článkov. Aj keď pre mnohé portály táto link buildingová aktivita funguje, ja by som na ňu určite nevsadila všetky karty. Google je každým dňom múdrejší a odkazové portfólio tvorené len odkazmi z PR článkov vie už aj teraz celkom dobre odhaliť. Ak Google odhalí neprirodzené odkazy vedúce na vašu stránku, hrozí vám penalizácia.

Efektívny link building teda znamená, že sa blogeri musia zamyslieť z akých webových stránok by bolo dobré získať odkaz a vymyslieť, akým spôsobom ho získajú. Každý portál má inú motiváciu. Niekto potrebuje sponzorov, niekto potrebuje kvalitný obsah, niekto potrebuje, aby ste odkazali vy naň.

Vo všeobecnosti teda funguje diverzita aktivít, ktorá vzniká naprieč nadviazovaniu vzťahov a rôznym partnerským spoluprácam. Ale to je samozrejme cesta, ktorá je oveľa viac dlhšia a kľukatejšia, avšak efektívnejšia a správna.

Aké najčastejšie chyby robia blogeri v rámci SEO?

Mnohí blogery a linkbuildery sa často pozerajú na budovanie spätných odkazov ako na nejakú vednú disciplínu. Snažia sa nejakým vzorcom určovať, akú formu má mať odkaz, kde má byť umiestnený, koľko odkazov môžu do článku umiestniť, ako ohodnotiť web, kde sa má odkaz nachádzať a aké percento všetkých odkazov môžu tvoriť napríklad spomínané PR články. Jednoducho hľadajú nejaké presné pravidlá, ktorých sa môžu chytiť. A zároveň sa boja, že ak sa nebudú týchto pravidiel držať, nebude im chodiť z vyhľadávačov žiadna návštevnosť, alebo ešte horšie, že im bude hroziť penalizácia.

No práve s týmito presnými pravidlami je väčšia šanca, že dostanú penalizáciu. Pretože to najhoršie, čo môžete pri budovaní spätných odkazov urobiť, je poskytnúť Googlu nejaký presný vzorec odkazového portfólia. A pri tom na to stačí ísť úplne prirodzene a nehľadať za celým link buildingom vedu.

Áno, pravidlá existujú, ale nie sú nejak striktné dané. Typicky sa snažím neumiestniť odkaz takto “prečítajte si článok o SEO tu”, ale takto “prečítajte si článok o SEO.” Podstatou je premýšľať nad tvorbou odkazov tak, aby jeho umiestnenie dávalo zmysel predovšetkým používateľovi. Ak to bude dávať zmysel pre používateľa, tak sa jedná o ideálny stav.

Guestblogging – áno alebo nie?

Podľa mňa áno. Pre mňa je guestblogging jedna z najobľúbenejších link buildingových aktivít. Samozrejme je o niečo náročnejšia, pretože vytvoriť kvalitný obsah zaberie nejaký čas. Ale jedná sa o dobre investovaný čas za predpokladu, že si dáte na guest poste skutočne záležať. Aj keď po pravde to ani inak nejde, pretože nekvalitný obsah už v dnešnej dobe nie je nikto ochotný publikovať zadarmo. Guestbloggingom tak pomáhate tvoriť kvalitný obsah, budujete si meno, dobré vzťahy a zároveň získate relevantný odkaz.

Ako vyhodnotiť organickú návštevnosť cez Google Analytics?

Pri vyhodnocovaní prirodzenej návštevnosti na svojom blogu sa v Google Analytics pozerám predovšetkým na návštevnosť jednotlivých článkov.

V sekcii Akvizícia -> Kanály -> zvolím Organic Search. Defaultný prehľad sa týka kľúčových slov, ale keďže viac než 90% (v mojom prípade až 98%) týchto kľúčových slov je označených, ako (not provided), nemám šancu odtiaľ nič vyčítať. (Not Provided) v podstate znamená, že vám Google nechce prezradiť z akých kľúčových slov chodia vaši návštevnici na vašu stránku.

Preto sa prekliknem v dimenzii na záložku “Vstupná stránka”, ktorá je pre mňa oveľa zaujímavejšia. Sledujem nárast návštevnosti jednotlivých článkov. Buď si zobrazím prehľad za dlhšie časové obdobie, alebo porovnávam čísla s minulým obdobím.

Ak návštevnosť konkrétneho článku v priebehu času rastie, je to dobré. Znamená to, že som vytvorila tzv. “Evergreen content”, teda obsah s dlhodobým efektom, ktorý nestárne, ale je aktuálny aj po jeho publikovaní. Opakom toho je obsah s krátkodobým efektom, ktorý má vysokú návštevnosť len v čase jeho publikovania.

Tento “Evergreen content” je pre mňa zásadný. Ak mi návštevnosť rastie, je to v poriadku. Ak mi návštevnosť naopak klesá, snažím sa článok aktualizovať o nové informácie, prípadne naň získať nejaké nové odkazy.

Dôležitým ukazovateľom je pre mňa takisto doba na stránke. Ak sa blíži k nule, znamená to, že môj článok nespĺňa očakávania čitateľa, ktorý vyhľadával konkrétne kľúčové slovo. Takýto článok sa následne snažím prepísať tak, aby čo najviac odpovedal vyhľadátvacím frázam.

Miera okamžitých odchodov ma v mojom prípade až tak netrápi, ale to len preto, že v rámci článkov nemám žiadne CTA (call to action) tlačítko, ktoré by posielalo čitateľa niekam inam v rámci blogu. Preto je logické, ak sú odchody vysoké. Ak však máte vaše články na blogu prelinkované s kúpou produktu alebo službou a máte vysokú mieru opustenia stránky, je dôležité zistiť, ktoré články majú navyššiu mieru opustenia stránky a ktoré majú naopak túto mieru nižšiu. Následne je dobré porovnať obsah a CTA týchto článkov a vymyslieť, čo by ste mohli urobiť lepšie, aby vám ľudia z článku ihneď neodchádzali, ale pokračovali na ďalšie stránky v rámci blogu.

 

Nemôžete si dovoliť zaplatiť renomovaného SEO odborníka, ale chcete svoj e-shop dostať na lepšie miesta vo výsledkoch vyhľadávania? Vyskúšajte easySEO od WebSupportu. K predplatnému teraz navyše získate aj hodinové SEO školenie od profíkov z Visibility, ktorí vás naučia využiť easySEO na maximum. 

Komentáre