Virtuálnu realitu mnohí považujú za „the next big thing“. Uchopiť tento koncept a využiť ho pre svoj biznis sa už pokúsilo niekoľko slovenských firiem. Ako sa dá využiť virtuálna realita pre biznis? Spýtali sme sa predstaviteľov niekoľkých slovenských spoločností.

Virtuálna realita v hernom priemysle

Hry mnohým napadnú ako ideálne odvetvie pre rozvoj virtuálnej reality. Či je to skutočne tak nám povedal Šimon Šicko, CEO Pixel Federation.

„Na tomto poli sme už podnikli prvé kroky v roku 2016 a na začiatku 2017. Vydali sme logickú puzzle hru COLAB pre Samsung gear a Oculus. Hra sa páčila a mala vysoký rating na google store. Napísal o nás dokonca aj New York Times, ale žiaľ finančne sme neboli úspešní. Ukazuje sa, že herný VR priemysel sa nerozbehol tak, ako všetci experti predpokladali. Nepoznám jediné herné štúdio, ktoré by malo úspešný VR projekt. Dokonca aj naši kamoši z Islandu PPC (eve online) nezaznemali úspech a pritom boli výrazne podporovaní Oculusom. Búducnosť VR možno tkvie vo VR SPORT odvetví, teda niečo ako E-SPORT. Každopádne je zatiaľ VR platforma sklamanie a neplánujeme v najbližšej dobe nič vyvíjať.“

Virtuálna realita v ecommerce

O čosi pozitívnejšie vidí využitie virtuálnej reality v ecommerce Michal Meško, CEO kníkupectva Martinus.

„Virtuálna realita pravdepodobne bude jednou z vecí, ktorá radikálne zmení viac oblastí života, ako si vieme predstaviť – vrátane nakupovania. Dnes má už za sebou prvotné fázy nadšenia aj sklamania, a hoci je ešte stále 2-5 rokov od masového rozšírenia, virtuálna a rozšírená realita sa už pomaly dostávajú napríklad do mobilných telefónov. U nás sme zatiaľ skôr vo fáze hrania sa, objavovania a rozmýšľania, ako tieto technológie využiť prakticky a na pridanú hodnotu pre bežných ľudí, nie len ako hračku pre geekov – aj keď nebránime sa aj tým.

Viem si predstaviť, že možno sa raz dopracujeme k sprostredkovaniu virtuálneho kníhkupectva aj domácej knižnice e-kníh vo virtuálnej forme, ale od toho sme ešte asi ďaleko a opäť, je otázne, ako sa podarí dať tomu unikátnu pridanú hodnotu o toľko väčšiu, aby nahradila skutočný zážitok.

Ak sa bavíme o nakupovaní všeobecne, obrovskú výhodu môže mať pri skúšaní rôznych tovarov – to môže byť naozaj pridaná hodnota. Vyskúšajte si, ako sa otvára práčka, ako sa ovláda kosačka, ako vyzerá nejaký drahý produkt z akéhokoľvek uhla. Virtuálny alebo augmented reality manuál, ktorý vás naučí danú vec ovládať rýchlejšie, ako návod. A o čo ľahšie by sa skladali poličky z Ikea, ak nám v nejakej forme Google Glass ukazovali, ktorú dosku chytiť ďalej a ako ju umiestniť. Takýchto možností je nespočetne.“

Virtuálna realita v marketingu a reklame

Zakladateľ reklamnej agentúry Triad, Marek Mrázik, využitie augmented reality v rámci reklamy zatiaľ veľmi nepredpokladá.

„Virtuálna realita si podľa mňa v reklamnej branži prešla malým „hypom“ v čase keď prišli na trh cenovo dostupné zariadenia (napr Oculus). Konečným výsledkom boli ale aj tak len case study videá, v ktorých ľudia využívali VR. Problém ktorý aktuálne VR má, je malá rozšírenosť zariadení a teda možnosť zasiahnuť malý počet ľudí. Aktuálne je najrozumnejšie realizovateľné využitie VR ako súčasť eventov. Kým sa radikálne nazvýši penetrácia VR zariadení, tak budúcnosť VR vidím oveľa viac v entertainment segmente ako v marketingu.“

Virtuálna realita v komunikácii

Ako budeme komunikovať v rámci podujatí? Má virtuálna realita v tomto odvetví budúcnosť? Spýtali sme sa Františka Krivdu, co-foundera a brand officera Slido.

„Viem si to predstaviť. V minulosti sme zožali úspech s našou inováciou Slido for Google Glass, čo nebolo úplne ďaleko od princípov virtuálnej reality. Vďaka našej appke mal speaker pred očami aktuálne informácie od svojho hľadiska, mohol vidieť otázky alebo real-time náladu publika. Stále hľadáme nové inovácie, ktoré by sme mohli aplikovať vo svete eventových technológií. Pri remote meetingoch alebo live-stream eventoch dáva virtuálna realita celkom zmysel v rámci interaktívnej komunikácie.“

Komentáre