Každý podnikateľ si niekedy kladie otázku, prečo to všetko robí. Niektorí si ihneď povedia, že ide o peniaze. Ale tí druhí aj v takej samozrejmej veci častokrát potrebujú nájsť hlbší zmysel. Peniaze a zisk aj keď sú podstatné, priorita pre nich nikdy neboli. A nám sa na poslednom WebSupport evente tento zmysel podarilo nájsť.

Stalo sa na ňom niečo zvláštne. Po pozvánkach sa zaprášilo a už po 2-3 dňoch bola kapacita naplnená. Ďalej sme toto podujatie už nemarketovali. Keď v deň konania začal prebiehať networking a komunikácia s jednotlivými účastníkmi, začal som sa dozvedať pre mňa nepochopiteľné veci.

Zistil som, že máme reálnych fanúšikov. Dokonca až priateľov. Považujú nás za slovenský google  :), sme pre nich firma s veľým F, sníva sa im o nás 🙂 a sú ochotní cestovať 100-vky kilometrov kvôli nám. Boli tam klienti ale aj exklienti ktorí prišli napríklad z Ružomberka, Trenčína a ďalších miest iba na otočku kvôli tomu čo robíme. Prišli na tých pár hodiniek, aby sa s nami porozprávali a pozreli ako to u nás reálne funguje. Prišli sa inšpirovať, pokecať si, stretnúť sa a spoznať nás.

A vtedy som pochopil, že nemusíte byť supervyhajpovaný technologický startup, aby Vaše podnikanie malo hlbší zmysel a oddaných fanúšikov. Stačí byť obyčajná  firma, ktorá robí neobyčajné veci. Firma plná ľudí ktorí robia to čo ich baví. Firma s kopou perfektných zákazníkov, ktorí ju nevnímajú iba ako číslo účtu na faktúre, ale milujú ju.

Ako a prečo? Stačí sa popri svojom poctivom core podnikaní úprimne podeliť o svoje vedomosti a skúsenosti. Tým pomáhať a inšpirovať ostatných ktorí do svojich projektov a firiem tieto skúsenosti prenesú a bude sa im dariť viac a rýchlejšie.

Keď počúvate ako sa  po vzore vašej firmy ostatní snažia zmeniť svoj prístup k zákazníkom, ako implementujú niektoré metódy vývoja a riadenia.  Ako odchádzajú z práce ktorá ich nebaví a idú za svojím snom alebo rozbiehajú svoje podnikanie. Vtedy idú ekonomické motivácie podnikania  do úzadia a objaví sa ten hlbší zmysel: vytvoriť niečo nepochopiteľné, niečo čo vôbec nie je samozrejmé, niečo magické. Povýšenie vzťahu klient – firma – zamestnanec – fanúšik na niečo vzácnejšie.

A po poslednom ws evente mám dojem, že sa nám to všetkým zamestnancom, klientom a našim fanúšikom darí vytvárať. Niečo, kde peniaze hrajú až sekundárnu úlohu. Namiesto toho je tu snaha robiť v živote to, čo nás baví a tým sa stávať šťastnejší. Pomáhať si aj bez okamžitého nároku na odmenu, zdieľať skúsenosti, inšpirovať a motivovať sa navzájom aj keď ste firma ktorá faktúruje a klient ktorí platí.

Čaká nás veľká výzva. Posunúť to ešte ďalej a rozvíjať nepochopiteľné veci.


Michal Truban– CEO at WebSupport.skmail: truban@websupport.sktwitter: @michal_truban Michal Truban

Komentáre