WS biz know-how #2: začnite okamžite


  • Zdieľať na Google+

Nerobte veci zložitejšími ako sú. V začiatkoch vášho podnikania si môžete dovoliť neuveriteľnú mieru voľnosti. Ste mladí, naivní, flexibilní, rýchlo sa učíte a hlavne nemáte čo stratiť. Využite svoju malosť a prepchajte sa cez najmenšie štrbiny na trhu.
Na začiatku neberte vaše podnikanie príliš vážne. Nehľadajte problémy tam, kde nie sú. Máte obrovskú výhodu, že môžete začať za pár eur mesačne. Nepotrebujete žiadne stroje, budovy, žiadne obrovské investície. Preto si to nekomplikujte papierovaním, podnikateľskými plánmi, účtovníctvom, rozpočtom a hľadaním prekážok. Hneď ako dočítate tento blog začnite pracovať. Napíšte prvé riadky kódu, obvolajte prvých zákazníkov, zasejte prvé semienka.

Najhoršie, čo môže človek bez skúsenosti robiť, je snažiť sa plánovať, vymýšľať a manažovať veľké projekty. Neviete to = Nerobte to. V priebehu podnikania sa to všetko naučíte, aby ste neskôr boli rovnako neefektívny ako veľké korporácie. Ale na začiatku sa venujte tomu, čo viete. Naprogramujte, nastavte, rozbehnite svoje služby, začnite ich predávať od začiatku a hneď zistíte, či to má zmysel. Ak dokážete predať svoje služby v takom amatérskom podaní, aké to asi bude, keď na nich budete tvrdo pracovať ďalej? Aby sme sa správne chápali, nesnažím sa tvrdiť, aby ste predávali zlé služby. Tak by ste to ďaleko nedosiahli. Chcem skôr poukázať na chybu, na ktorej si veľa začínajúcich podnikateľov vyláme zuby. Sú slepí, keď sa pozerajú na problémy príliš zložito. Veľa plánovania a čakania na dokonalosť, ktorá nemusí nikdy prísť, vás pripravuje o úspešný štart a prvých zákazníkov.

Čiže ako prvé, dotiahnite váš produkt čo najrýchlejšie do fázy, v ktorej bude niekto ochotní ho kúpiť a naďalej ho zo všetkých síl zlepšujte. Bez peňazí a skúsenosti nezačínajte projekt, na ktorý potrebuje dlhú fázu (mesiace) pred predajom, pretože zhoríte rýchlejšie ako Palach.

Druhá podstatná vec na začiatok: sústreďte sa na jadro.  Všetko ostatné outsourcujte. Nerobte sami účtovníctvo, pokiaľ teda nepodnikáte ako účtovná firma. Ignorujte toľko byrokracie, koľko beztrestne zvládnete. Na právnika na začiatku ani nemyslite. Nepotrebujete sa zaťažovať vytváraním,  špekulovaním a podpisovaním zmlúv, ktoré sú zbytočné. Vaše podnikanie bude mať na začiatku menšiu hodnotu ako papier, na ktorom sú zmluvy vytlačené, tak neplytvajte dažďovými pralesmi. Všetok čas, ktorý ušetríte na zbytočnostiach vám pomôže vytvoriť lepší produkt a vysmiatejších zákazníkov.

Zhrnutie:
Neberte sa na začiatku vážne, dodá vám to krídla. Buďte flexibilný a venujte sa jadru podnikania, všetko ostatné outsourcujte.

Michal Truban – truban@websupport.sk

Komentáre

  • Smith
    Odpovedať
    Autor
    Smith

    Musím súhlasiť. Ja som začínal presne naopak. Veľa plánov, veľa papierov, podnikateľské zámery, a všetko okolo toho. Zabil som rok zbytočným plánovaním a pritom väčšina plánov aj tak vyšla úlne inak ako boli na papiery. Ponaučenie? Riešiť problémy za pochodu a nehľadať problémy kde nie sú, alebo kde by sa mohli nájsť.

    A hlavne držať sa jedného pravidla: v jednoduchosti je krása. Nekomplikovať si zbytočne veci.

    A úplne súhlasím s outsourcingom určitých vecí, radšej to nechať profesionálom, ktorí vedia kde a aké papiere treba.

  • zuzu
    Odpovedať
    Autor
    zuzu

    retweetujem;)

  • ado
    Odpovedať
    Autor
    ado

    Veru, aj malá ryba sa vie drzo hýbať vo veľkom rybníku.

  • Márius Rak
    Odpovedať
    Autor
    Márius Rak

    Vyvíjať svoje CMS som začínal s tým že sa tak naučím php. Postupne to prešlo cez 2 otrasné verzie a teraz tvorím tretiu. Tú som vôbec neplánoval čo a ako bude. Mal som približný sen ako to bude fungovať a to je tak všetko.

    Teraz píšem kód pre jednu časť a zrazu zistím, že v predchádzajúcej časti to mám, ale inak. Alebo to nemám a potrebujem to tu aj tam. Alebo to mám ale zle a musím to prerobiť tu aj tam. Alebo vytváram niečo čo sa dalo vytvoriť lepšie, krajšie, bezpečnejšie ale musel by som pred tým prerobiť veľa veci a tak to nechám tak- snáď sa k tomu niekedy vrátim.

    Pred začatím projektu som totiž nenapísal na papier jedinú čiarku. Nevedel som čo ako bude a neplánoval som, ako radíte v článku. Ibaže plánovať treba. Keby som na začiatku plánoval, projekt je krajší, bezpečnejší, má menej bugov a viem čo kde mám. To mi teraz chýba a projekt budem musieť celý preliezť od začiatku a pracne ho vylepšovať. Stratil som tým dosť veľa času ale mám aspoň skúsenosť/skúsenosti.

    Teda ak začínam/začínate nejaký projekt, vždy je lepšie si to aspoň zhruba načrtnúť na papier – čo to bude mať, čo to bude robiť, ako to bude vyzerať a čím to bude podobnejšie tým to bude kvalitnejšie. Pri malých projektoch to netreba – malý projekt je napríklad osobná stránka založená na wordresse, alebo stránka pre ockovu firmu, ktorá ponúka pokladanie dlažby. Ak je to ale projekt, ktorý bude používať aj niekto iný ako ja, ktorý ma štruktúru typu

    index.php
    -> include header.php
    -> include connect.php
    -> include este-daco.php
    -> include functions.php
    -> include content.php
    -> include footer.php

    tak je lepšie si na papier urobiť mapu mysle a napísať to čo v projekte chcem. A to aj na začiatku podnikania.

  • Michal Truban
    Odpovedať
    Autor
    Michal Truban

    pozor. je rozdiel medzi tvorbou softwaru a podnikanim. (aj ked spolocne crty sa daju najst). pri vyvoji sw aj podnikani je viacero moznosti ako zacat. ja sa snazim po urcitych skusenostiach presadzovat cestu zdola. stavanie od nuly. kazdopadne pri vyvoji sw treba co najpresnejsiu specifikaciu. to je bez debaty. a cim vacsi projekt tym viac a podrobnejsie treba odhadovat a planovat. ale ak s tym nemate skusenosti, je vas odhad a plan vopred odsudeny na zanik. pochybujem, ze clovek bez skusenosti dokaze naplanovat a odhadnut nejaky sw projekt na 1-3 roky. a podobne je to aj s podnikanim.

    aj na zaciatku podnikania sa potrebujete zamysliet a trosku naplanovat. ja som chcel tymto clankom poukazat na castu chybu, ktoru robi velmi vela ludi. a to, ze bez skusenosti si naplanuju naddimenzovane podnikanie. cize uz na zaciatku sa vidia v obrovskych cislach a tomu sa aj prisposobia. pritom svoj plan logicky spravia zle, kedze nestavaju na ziadnych datach ani skusenostiach. druha cast tejto chyby je v tom, ze ludia vidia pri planovani tolko problemov, ktore tam v podstate nie su, ze ich to od podnikania odradi. ja tvrdim, ze ked clovek neinvestuje vela do podnikania, dodava mu to lahkost a rychlost a je zbytocne do toho vymyslat problemy.

    ale netvrdim, ze je zle si v klude premysleit plan, zakladne veci nacrtnut a odkonzultovat. ale ludia to castokrat prehanaju a je to zbytocne.

  • Márius Rak
    Odpovedať
    Autor
    Márius Rak

    V tom máte pravdu ale pri našich zákonoch je niekedy problém sa problémom vyhnúť a netreba ich ani hľadať a vyskytnú sa samé 🙂

  • Steve
    Odpovedať
    Autor
    Steve

    Michal napis nejaky post o naberani prvych ludi, ked sa firma zacina rozbiehat, ako si to riesil, riesis.

    V tomto smere ma clovek obcas chut sa vratit na 8 hodinove sichty do bane 🙂

    • Michal Truban
      Odpovedať
      Autor
      Michal Truban

      v niektorych z dalsich blogpostov sa planujem venovat aj tomuto problemu. ako prijaty prvych cudzich ludi, ked este nemate skusenosti s pohovormi, nemate poriadne kancelarie kde by ste ich zavolali a podobne.. aj tymto sme si presli a teraz uz tieto problemy neriesime. presne taketo konkretnejsie problemy chcem v buducnosti riesit.

      • Tibor Kádek
        Odpovedať
        Autor
        Tibor Kádek

        uz teraz sa tesim na taky blogpost 🙂 … premyslam nad outsourcingom, lebo uz hrozi znovu obdobie burn-out syndromu pri takej zatazi. Hlavne ked som v poslednom case nabral nove dobrovolnicke projekty. Pri nich ma viac bavi vyvoj novych modulov a potom si to dam zaplatit pri komercnej zakazke. 😉
        Velmi sa mi paci vyzarovanie websupport.sk, hlavne ked som nasiel http://freeweb.sk/ – robim nieco podobne ale v malom http://nawebe.net/ – su to zaciatky a moj cas je obmedzeny a nemam este take moznosti ako vy, ale snad casom.
        Vas spokojny zakaznik. 🙂

  • Gepid
    Odpovedať
    Autor
    Gepid

    Ach jo. To boli časy keď človek plánoval brutálny SW a nakoniec sa z toho vvyklul malý programík ktorý vie akurát sčitovať.
    Teraz to robím iným spôsobom. Napíšem jednoduchý kód a už len dolaďujem a dopĺňam funkcie. Je to pekné keď sa človek pozerá ako je jeho kalkulačka , ktorá bola robená za účelom sčitovania vie dnes robiť sin, cos, tan, faktoriál a neviem čo ešte všetko (Keď hovorím o kalkulačke tak by to bolo jednoduché v nejakom php alebo jave. Pri robení kalkulačky a zvýšenia si skillu to treba robiť v asm. 🙂 ) (Samozrejme robiť kalkulačku je v dnešnej dobe zbytočnosť. To som uviedol ako príklad)

  • Gepid
    Odpovedať
    Autor
    Gepid

    A ešte k tomu CMS. Myslím si, že je zbytočné robiť ho. Zoberie to veľa času a je z toho málo osohu. (Človek sa prakticky nič nenaučí). Je to len o selectoch, insertoch…Teda keď ide len o publikačný systém. A treba počítať aj s tým, že takýto CMS bude nespočetne dier. Pozrite sa na WP. Tam stále upravujú bezpečnostné chyby. Preto by som sa aj bál/hanbil(?) predávať takýto CMS.
    (Tie zátvorky sú návykové:) )

  • Márius Rak
    Odpovedať
    Autor
    Márius Rak

    Gepid, nesúhlasím, pri tvorbe tohto CMS som sa naučil neskutočne veľa fintičiek ale hlavne ako správne narábať s php, JS a jQuery. Je pravda, že pri systéme na blog, teda taký, ktorý vie vytvoriť čistú stránku a blog je to takmer o ničom(aj keď aj tam sa dajú naučiť základy a niečo na viac) ale aspoň môj projekt je o inom. Očakávam od neho viac ako len prázdnu stránku a blog.

    A čo myslíš, aký projekt je lepší na to aby si sa naučil webové jazyky? Je lepšia stránka pre ockovú firmu, alebo veľké, rozsiahle CMS, ktoré má poslúžiť komukoľvek? Čo by si odporučil nejakému začiatočníkovi, ktorý sa chce učiť? btw: chyby sa najdú všade, nemusí to byť CMS.

    Ale to sme už dosť mimo témy 🙂

  • Michael Pekarek
    Odpovedať
    Autor
    Michael Pekarek

    otazka: hladam si pracu ako programator/koder a narazil som na problem: ak nemam 50 super referencii, nikto mi neda sancu (stazene tym, ze hladam poziciu ako externista) a teda sa naskytuje otazka, ako mam vobec zacat ?

    ospravedlnujem sa, ak je otazka off topic.

    • Smith
      Odpovedať
      Autor
      Smith

      skús začať na rôznych fórach a tam si najdi prvé zákazky (napriklad: webtrh.cz, domainer.sk a podobne). Nazbieraš tám pár referencií a potom budeš mať čo ukázať.

      Často na tých fórach vidíme ako tam grafici ponúkajú návrhy zadarmo, alebo kóderi nakódovanie designu, len preto aby získali referencie. teraz netvrdím, že by si mal robiť zadarmo. ale určite, keď dáš zaujímvú cenu, tak sa zákazky nájdu a budeš mať referencie.

  • Aaa
    Odpovedať
    Autor
    Aaa

    Michal, dá sa začať za pár EUR mesačne bez účtovníctva keď je na Slovensku taký debilný systém ? Založenie Sro mi bráni pohnúť sa ďalej.

    • Smith
      Odpovedať
      Autor
      Smith

      V pripíde, že budeš podnikať na živnosť tak ti stačí jednoduché učtovníctvo a to zvládneš aj sám, pokiaľ tých faktúr nebudú stovky.

    • MichalTruban
      Odpovedať
      Autor
      MichalTruban

      zalozit s.r.o sa da pomerne lacno. teda vies si to spravit aj sam a platis iba za poplatky. (cca 12 000 sk ak si spravne pamatam ?), na internete je kopec navodov ako to zriesit. ak sa s tym nechces trapit, robi to vela pravnickych kancelarii za 15-20 000Sk. co sa tyka depositu 200 000 Sk, tak je verejnym tajomstvom, ze realne tie peniaze nemusis mat. iba sa podpisuje vyhlasenie, ze ich mas. robi to tak 80% spolocnosti.

      a uplne najlacnejsia moznost ako zriesit s.r.o, je odkupit od niekoho kto ju uz nepotrebuje. likvidacia s.r.o. je velmi nakladna a zdlhava zalezitost, tak vela ludi to robi radsej prepisom na niekoho ineho. nazov si uz zmenis za par supov.

      btw, my sme tiez zacinali na zivnosti dokonca mojeje mamy :). az ked sme sa trosku posunuli, riesili sme s.r.o.

      mozno aj o tomto napisem nejaky blogpost.

      • Smith
        Odpovedať
        Autor
        Smith

        No záleží ako si zakladá to s.r.o. Sú tri možnosti:

        A. založí si ju sám bez elektronického podisu. Tam treba 331 eur na kolok na zápis do OR. 3 eurá za jednu živnosť. A poplatky za overenie podpisov. Odporúčam matriku, tam je to lacnejšie ako u notára. A taktiež nejaké eurá pre právnika na vypracovanie zakladateľskej listiny (prípadne spoločenskej zmluvy ak su 2 a viacej ). Suma sumárum:
        331 eur + 9 eur (3 zivnostenske listy) + 5 eur (podpisy na matrike) + 20 eru (pravnik) = 365 eur

        B. S využitím elektronického podpisu. postup ten istý akurát poplatok za zápis nie je 331 eur ale polovica.

        C. Vyuzit firmu na zakladanie firiem, kde ju zalozia uz za 331 eur + poplatky za zivnostenske listy

        Michal odkúpenie je dobrý nápad, ale radšej by som odkupoval od nejakej firmy, ktorá sa tým zaoberá. Nakoľko môže mať firma nedoplatky, prípadne sú v nej nejaké problémy. A o tých sa človek dozvie, až vtedy, keď je neskoro.

        • MichalTruban
          Odpovedať
          Autor
          MichalTruban

          jasne. uplne s tebou suhlasim. odkupovanie je lacne, ale treba si dat nato pozor. aj ked ja osobne urcite doporucujem zalozit si novu vlastnu s.r.o.

        • Smith
          Odpovedať
          Autor
          Smith

          možno jediná výhoda v kúpe už zabehnutej s.r.o. môže byť história. Ja sám som nad kúpou uvažoval, naľko banka nedá úver novej firme. Ale firma z históriou už je pre banku zaujímavejšia

  • Brian
    Odpovedať
    Autor
    Brian

    Podla mna je lepsie si zalozit novu s.r.o. ako kupovat od niekoho uz existujucu (nikdy nevies ci sa niekto neobjavi s papierom o dlhoch :)))

  • sookie
    Odpovedať
    Autor
    sookie

    Super. jedina vec, s ktorou nesuhlasim – ake take legal povedomie je potrebne. Ak ho nemas, mozu sa veci skomplikovat (predrazit). V tomto pripade vsak staci pouzit kamaratske rady – koncipient alebo zacinajuci advokat uplne staci.