Cloudové riešenia

Množstvo cloud riešení denne používame bez toho, aby sme si to uvedomili. Záber pojmu cloud je veľmi široký, napríklad od videotelefónie až po strojové učenie a predikciu vývoja ceny za tovar. Čo všetky cloudové riešenia spája, je internet. Na ňom je postavený model používania počítačových technológií vzdialene, odkiaľkoľvek, napríklad len pomocou webového prehliadača.

Model nasadenia

Z pohľadu spôsobu, akým je cloud poskytovaný, poznáme viacero modelov nasadenia.

Verejný cloud (public cloud) – ide o model, kedy je služba poskytovaná širokej verejnosti a môže si ju zriadiť takpovediac každý. Takáto služba je pre všetkých jej používateľov rovnaká a s rovnakou funkcionalitou. Ide o „tradičný“ alebo „klasický“ model cloud riešenia. Prakticky si pod tým môžeme predstaviť napríklad vyhľadávanie od Google alebo VPS od Websupportu.

Privátny cloud (private cloud) – pri tomto modeli cloudu je riešenie vyhradené len pre jednu organizáciu, napríklad firmu. Privátny cloud môže, ale aj nemusí byť v administrácii tejto organizácie. Tak isto môže, ale aj nemusí byť umiestnený v priestoroch organizácie. Typickým príkladom je, keď poskytovateľ verejného cloudu vyhradí výpočtový výkon a ďalšie služby len pre jednu organizáciu.

Hybridný cloud (hybrid cloud) – model hybridného cloudu je kombináciou verejného a privátneho cloudu. Navonok takéto riešenie vystupuje ako jedno riešenie. Príkladom môže byť webová prezentácia vo verejnom cloude, ktorá je prepojená na privátny cloud s informáciami o zákazníkoch a ich transakciách.

S obľúbenosťou cloudových riešení prišla aj potreba tzv. multicloudu (multi-cloud alebo multi cloud). Multicloud je použitie viacerých poskytovateľov cloudu. V porovnaní s hybridným cloudom, ktorý skôr rieši architektúru riešenia, sa multicloud zameriava na zníženie závislosti od jedného poskytovateľa. Dôvodov môže byť ale viacero, napríklad dodržiavanie pravidiel ukladania osobných informácií, geografického umiestnenia služieb, zníženie latencie, optimalizácia nákladov a pod. 

Distribučný model

To, akým spôsobom je cloud riešenie ponúkané, resp. ako veľmi ide do hĺbky, upresňuje jeho distribučný model.

Infraštruktúra ako služba – IaaS (Infrastructure as a Service) – najčastejšie ide o prevádzkovanie virtualizovanej infraštruktúry, kedy sa o všetky problémy s hardvérom stará poskytovateľ. Okrem virtuálnych strojov (VM) môžu byť súčasťou úložiská pre dáta, siete, load-balancer a pod. Ide o vhodné riešenie, keď chcete mať kontrolu nad všetkým od operačného systému. 

Platforma ako služby – PaaS (Platform as a Service) – ide o obľúbený distribučný model najmä z pohľadu developerov, kedy im poskytovateľ zabezpečuje celé behové prostredie pre rôzne programovacie jazyky, databázy, API a podobne, vrátane jeho aktualizácií. Vývojár sa tak môže zamerať len na tvorbu kódu a nemusí riešiť prostriedky na jeho prevádzku. 

Softvér ako služba – SaaS (Software as a Service) – „najvyšší“ distribučný model, kedy si používateľ kupuje prístup k aplikácii a nie samotnú aplikáciu. A už vôbec ho nezaujíma, kde a ako je aplikácia prevádzkovaná. Príkladom môžu byť online kancelárske nástroje, CRM, rôzne úložiská typu Dropbox, komunikačné nástroje ako Zoom alebo Skype a pod.

Okrem týchto distribučných modelov sa občas vyskytnú také, ktoré poskytujú niečo-ako-službu. Typicky to bývajú databázy, v poslednej dobe kontajnery alebo serverless služby s prístupom funkcia ako služba. Častokrát sa radia do kategórie Čokoľvek ako služba – XaaS (Anything as a Service), čo je označenie množstva produktov a nástrojov, ktoré je možné zakúpiť pomocou „ako služby“.

Výhody cloudu

– prístup odkiaľkoľvek,

– absencia potreby nákupu vlastného hardvéru,

– rýchle navýšenie výkonu a možnosti škálovania,

– optimalizácia prevádzkových nákladov,

– lepšie zabezpečenie a dodržiavanie bezpečnostných štandardov ako pri on-premise riešeniach.

Nevýhody

– nevyhnutnosť internetového pripojenia,

– komplexita multicloudu – je lákavý, ale ťažký,

– možnosť straty súkromia,

– závislosť na poskytovateľovi a konkrétnych funkciách.

Aktualizované 28. februára 2022

Bol pre vás tento návod nápomocný?

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Spýtajte sa nás, radi poradíme
Po - Ne 8:00-22:00
Kontaktovať podporu