SPF záznamy

SPF záznam (Sender Policy Framework) je typ TXT záznamu, ktorý obsahuje informácie o tom, ktoré SMTP servery (IP adresy) sú oprávnené odosielať emaily z určitej domény. Cieľom SPF je obmedziť falšovanie odosielateľa v emaile a zabrániť tak SPAMu.


Ako vyzerá SPF záznam

Záznamy SPF sú definované ako jeden reťazec textu. Príklad záznamu:

v=spf1 a mx include:_spf.websupport.sk ?all

Tento záznam hovorí o tom, že pre doménu vasadomena.tld je autoritatívny SMTP server smtp.websupport.sk. Ak sa odošle správa cez smtp.websupport.sk, e-mailový server, ktorý podporuje kontrolu pomocou SPF záznamu prekontroluje uvedené hodnoty. Keďže IP adresa SMTP servera z ktorej bola správa odoslaná (smtp.websupport.sk) zodpovedá SPF záznamu, bude správa ďalej spracovaná.

Ak však bude správa odoslaná cez SMTP server smtp.priklad.sk, ktorý má IP adresu 1.2.3.4, správa už spracovaná štandardným spôsobom nebude. IP adresa 1.2.3.4 nie je totiž u danej domény v SPF zázname nadefinovaná a je tak vyhodnotená ako potencionálny SPAM.

Úprava SPF záznamu prebieha rovnako, ako pri TXT záznamoch, keďže u nás je SPF súčasťou TXT záznamov.

Ako upraviť TXT záznamy? »

Kombinácia rôznych SPF záznamov

TXT záznam pre SPF musí byť v DNS iba jeden. Ak potrebujete povoliť odosielanie z viacerych serverov, je potrebné ich skombinovať do jedného.

Ak potrebujete napríklad do nášho spf záznamu pridať google spf záznam spravíte to takto:

  • Pôvodný záznam: v=spf1 a mx include:_spf.websupport.sk ?all
  • Nový záznam: v=spf1 a mx include:_spf.websupport.sk include:_spf.google.com ?all

Záznamy sa oddelujú medzerami. Týmto záznamom sú k odosielaniu pošty autorizované servery Websupportu a Googlu. Ostatné servery nie su povolené a neprejdú spf kontrolou.

Riešenie problémov

Odmietnutie e-mailu našim serverom kvôli SPF kontrole

Ak má server prijímateľa zapnutú SPF kontrolu, mail z iného servera, ako je definovaný v SPF zázname sa odosielateľovi vráti ako zamietnutý serverom prijímateľa s chybovou hláškou o nedoručení v znení:

"550 Message rejected because SPF check failed​."

V takomto prípade sú 2 možnosti ako umožniť odosielateľovi v poriadku doručiť odoslanú poštu:

  • Správca, prípadne odosielateľ pridá správny SPF záznam do svojej domény.
  • Príjemca si vypne funkciu SPF, avšak opäť môže dôjsť k zvýšenému prijímaniu spamových správ na schránkach pod danou doménou.

Vypnutie SPF kontroly

1. Prejdite do Webadminu
2. Zo sekcie Služby vyhľadajte doménu, pre ktorú chcete zmeniť SPF
3. V ľavom menu v kliknite na E-maily
4. Prejdite na Nastavenia a v časti Kontrola odosielateľa domény – SPF vypnite overovanie SPF

Aktualizované 30. decembra 2021

Bol pre vás tento návod nápomocný?

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Spýtajte sa nás, radi poradíme
Po - Ne 8:00-22:00
Kontaktovať podporu