WebSupport blog

6 tipov na úspešnú kampaň pre neziskovú myšlienku

Zmena zimného času na letný rozčúli asi každého. Budíme sa o hodinu skôr, sme nervózni a hlavne nechápeme prečo by sa mal čas posúvať späť. Väčšina z nás si zanadáva a ide ďalej. Jozef Mak pri frflaní nezostal.

“Začal som skúmať prečo vlastne DST existuje, ako vzniklo a aké má dopady. Na moje prekvapenie sa touto témou zaoberá veľké množstvo vedeckých štúdií (často publikovaných v renomovaných magazínoch), ktorých závery vo výraznej väčšine hovoria o negatívnych dopadoch. Zarazila ma šírka záberu dopadov DST – od ekonómie a environmentalistiky, cez psychológiu až po medicínu. Jedna perlička za všetky je dokázaný priamy vplyv zmeny letného a zimného času na zvýšený výskyt samovrážd.”

Diplomovka o infografikách bola katalyzátorom pre vznik kampane proti DST. Jeho web We don’t need DST sa stal virálnym, zasiahol ľudí po celom svete, preložil sa do 20 jazykov a petíciu proti letnému času podpísalo viac ako 5 500 jednotlivcov, ktorých vstávať o hodinu skôr tiež otravuje. Jozef sa s nami podelil o tipy a triky, ako vytovriť kampaň na neziskovú myšlienku.

Vhodne zvolená forma

Cieľom bolo agitovať medzi ľuďmi. Na to treba získať čo najväčšie publikum. Virálnosť bola preto základom celého projektu. Na tento účel bola prispôsobená celá forma. Jednoduchý web s jasným posolstvom – stručne, ale účinne informuje resp. presviedča a zároveň sa opiera kvalitné vedecké štúdie, pričom celý čas vedie návštevníkov k hlavnému cieľu – zdieľať stránku na sociálnych médiach.

Crowdsourcing

Pri téme, ktorá má potenciál spájať ľudí a zároveň ich rozčuľuje, je dobré, nechať ich angažovať sa a využiť ich energiu v prospech projektu. V priebehu pár hodín až dní od spustenia stránky reagovali desiatky ľudí na prosbu o pomoc s prekladom webu. Celkovo 42 ľudí poslalo preklady a stránka je preto dostupná až v 20 jazykových mutáciach. To umožnilo získať ešte väčšie množstvo návštevníkov.

Twitter a nové technológie

Pri takomto globálnom projekte sa Twitter ukázal byť dôležitejším ako Facebook. Až 45 % všetkej návštevnosti pripadalo tisícom tweetov s linkom na mikro stránku. Kľúčové bolo zaujať pozornosť vplyvných ľudí a médií s desiatkami, až stovkami tisíc followerov.

To sa podarilo kombináciou dizajnu, technológií a samotnej témy. V čase spustenia, bolo využitie HTML5 a CSS3 na vytvorenie infografiky s bohatými animáciami relatívne priekopnícke. To zaujalo známych webdizajnérov ako Chris Coyier, či developerov Christian Heilmann, alebo weby Smashing Magazine a Webdedigner Depot.

Ak si ešte predstavíme komplikácie, ktoré DST občas vytvára pri vývoji software, tak medzi geekmi z projektu proti DST vznikla slušná virálna vlna.

Načasovanie

Wedontneeddst.com bolo spustené 1 deň pred zmenou letného času na zimný v EÚ a 8 dní pred zmenou v USA. Obdobie keď sa ľudia chystajú prenastavovať čas na hodinkách je časom kedy s DST prichádzajú priamo do styku a to je moment kedy ich je najlepšie zasiahnuť. Efekt by bol výraznejší pri jarnom posune času kedy ľudia viacej nadávajú lebo sa menej vyspia. To však z pohľadu diplomovej práce nebolo možné vzhľadom na termín odovzdávania.

Mobile first

Z časových dôvodov nebol projekt prispôsobený pre mobilné platformy čo bolo jeho najväčšou slabinou. Hoci v dobe vzniku projektu neboli mobilné zariadenia z pohľadu návštevnosti dominantné, bola to nevyužitá príležitosť. Dnes by som už projekt od základu tvoril primárne pre mobilných návštevníkov.

Či už máte neziskovku alebo dôležitú myšlienku, o ktorú sa treba podeliť so svetom, nechajte sa inšpirovať tipmi od Jozefa. Tešíme sa na ďalšie slovenské virálne projekty a pevne veríme, že sa toho letného času jedného dňa konečne zbavíme.

[mc4wp_form]

Komentáre