WebSupport blog

Ako preraziť v „handmade“ podnikaní

Michaela Gerhardová má zázračnú schopnosť. Dokáže meniť ženy na lesné víly. Jej podnikanie začalo ako záľuba. Dnes sú jej venčeky a kvetinové ozdoby mimoriadne obľúbené nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Michaela nám porozprávala o svojej značke Magaela a o podnikaní s ručnou výrobou.

Ako si sa dostala k podnikaniu s handmade?

V prvom rade to zo začiatku vôbec nebolo o podnikaní, len o záľube, ktorá sa stala vášňou, z vášne vznikol sen a dnes si ho plním. Magaelu zrodili ručne šité náušničky, ktoré som si šila sama pre seba, ale zo začiatku priatelia, a neskôr i širšie okolie, prejavili o ne záujem tiež. K náušniciam sa časom pridali čelenky, venčeky a dnes už u nás nájdete aj svadobné podväzky :).

Ako dlho ti trvalo, kým si si mohla povedať “…tak týmto sa už uživím”?

Hm, pravdupoviedac sa to bojím vysloviť ešte aj dnes. Magaela ako taká vznikla v roku 2013, kedy sme sa s manželom rozhodli, že ideme do toho naplno a z koníčka vytvoríme našu prácu, obživu. Ale všetci dobre vieme, aké ťažké to podnikatelia u nás majú. Stále bojujem s tým, že niektorým ľuďom sa zdajú byť naše ceny privysoké, čo ma mrzí, lebo keď z cien odrátam provízie, DPH, náklady na výrobu a materiál, tak môžem hovoriť naozaj len o minimálnom zisku. A to nehovorím o výplatách, odvodoch, prezentačnom materiáli či nákladoch na fotenie, lebo základom úspechu je prezentácia výrobkov. Takže hoci naozaj rastieme a mňa to neskutočne teší, hoci objednávky stúpajú a ja som nesmierne šťastná, dôležité je nezaspať na vavrínoch a prichádzať neustále s niečím novým.

Predávaš svoje produkty aj mimo Slovenska? Kde máš najviac objednávok?

Najviac zákazníčok máme zo Slovenska, z Čiech a Nemecka, kde sa navyše konajú aj pravidelné predajné akcie, ale môžem povedať, že Magaela je už aj vo svete. Mávam zákazníčky z Francúzska či Austrálie, dokonca i z Ameriky a mnohých ďalších krajín. Je to naozaj veľmi fajn pocit :). Môžem povedať, že zahraničný trh už dobieha ten slovenský a český a posielame veľa tam aj tam.

Akým spôsobom predávaš svoje výrobky?

Výrobky Magaela môžu ľudia nájsť na handmade portáloch ako sú SAShE, český Fler, nemecká DaWanda či medzinárodné Etsy. Mnoho objednávok nám pribúda i vďaka sociálnym sieťam, na Facebooku máme vlastný účet, kde s ľuďmi komunikujeme prostredníctvom správ. Taktiež nás zákazníčky môžu nájsť na vlastnej webovej stránke magaela.sk, kde nám môžu svoje požiadavky zaslať mejlom.  A ako som už spomínala, zúčastňujeme sa i mnohých predajných akcií, veľmi sme si obľúbili pražské Dyzajn markety, ale aj iné akcie na Slovensku či v Nemecku, kde nás ľudia tiež začínajú spoznávať.

Všimli sme si, že máš naozaj krásne produktové fotky. Aké dôležité sú podľa teba?

Prezentácia výrobkov je kľúč k úspechu. Toto naozaj netreba podceňovať. Ešte teraz sa smejem, keď si spomeniem na svoje prvé produktové fotografie. Časom som však prišla na to, že toto je oblasť, do ktorej sa naozaj oplatí investovať. Za prvé ušetrené peniaze som si teda kúpila foťák, knihy o fotení a učila som sa. Neskôr pribudli i rôzne spolupráce s fotografkami, z ktorých dnes vznikli pekné priateľstvá a fotky, za ktoré sa nehanbím :).

Ako využívaš sociálne siete na propagáciu svojich produktov?

Nie nadarmo sa hovorí, že kto nie je na Facebooku, neexistuje :). Kľúčovou je pre nás táto sociálna sieť, prostredníctvom ktorej môžeme priamo oslovovať naše zákazníčky a komunikovať s nimi. FB vytvára akýsi pocit blízkosti. Navyše je medzinárodný, takže zachytáva naozaj široký výber zákazníčok. Dnes je, myslím, samozrejmosťou pre každú firmu či podnikateľa mať aktívny profil na FB. No pre nás je najlepšou “sociálnou sieťou” predajná akcia so živým kontaktom, kde sa môžeme so zákazníčkou naživo vidieť, prehodiť pár slov, poradiť jej a ponúknuť možnosť naše výrobky vyskúšať. Taktiež využívame Instagram, Twitter aj Pinterest, kde sa naša komunita ešte len rozrastá.

Nedávno si bola v Teleráne. Ako ti televízia pomáha s tvojím biznisom?

Teleráno je pre mňa skvelá skúsenosť, neviem, či je to tou rannou hodinou, ale vždy sa mi tam podarí vytvoriť kúsok, ktorý je potom u zákazníčok veľmi obľúbený :). Je mi cťou, že môžem vystupovať i v takom skvelom prostredí. A pomáha. Minimálne ma nakopnú všetky tie správy, ktoré v to ráno dostanem, ako ma ľudia videli a ako sa im moja práca páči. To sú presne tie momenty, pri ktorých si poviete, že nech je to akokoľvek ťažké, oplatí sa to robiť. No a rovnako sme mali už pár zákaziek, ktoré vznikli práve vďaka tomu, že ma ľudia videli v televízii.

Ako si na tom s objednávkami na zákazku? Je o ne veľký záujem?

Joj, veru je. Hlavne v jarno-letnom svadobnom období, v čase prijímaní a Vianoc. V poslednom čase až toľko, že hoci mám v dielničke pár šikovníc, čo mi pilne pomáhajú, po nociach nemôžem spať, pretože pracujem, aby som všetko postíhala. Dievčatá si dokonca berú robotu aj domov. Poriadne sa v dnešných dňoch zapotíme, a to nielen preto, že sa oteplilo :). Veľmi ma to teší, naozaj, hoci je to náročné obdobie, teší ma každá prijatá objednávka. A hoci by som už niekedy aj mala odmietnuť niektoré želanie, nedá mi to. Jednoducho sa musím aspoň pokúsiť vyhovieť a potešiť všetky zákazníčky, ktoré sa na nás obrátia.

Čo sa ti najlepšie predáva?

Uf, ťažká otázka. Ale najčastejšie venčeky, polvenčeky, malý romantický štvrťvenček je u nás veľmi obľúbený. Záujem je tiež o čelenky. No a nevestičky okrem doplnkov do vlasov túžia po kyticiach, pierkach pre ženícha či svadobčanov a po náramkoch.

Čo sú podľa teba kľúčové aktivity pri predaji tvojho výrobku zákazníkom?

Ako som už spomínala – nezaspať na vavrínoch. Neustále sa zdokonaľovať a prinášať niečo nové, niečo, čo zaujme. Rovnako dôležitý je pre mňa okrem spomínanej prezentácie výrobkov výber materiálu. Strávim neopísateľné množstvo času pri hľadaní takých kvietkov a materiálu, ktorý je naozaj kvalitný a na prvý pohľad nerozoznateľný od živých kvietkov. Samozrejme, chýbať nesmú komunikácia a osobitý prístup k zákazníčke. I keď množstvo objednávok stúpa, nechcela by som, aby sa z Magaely niekedy stala pásová výroba. Záleží mi na tom, aby každá jedna zákazníčka mala u nás pocit, že je jedinečná, a tak sa k ich prianiam snažíme i pristupovať.

Čo ťa na tvojej práci najviac teší?

Sloboda. A nekonečná inšpirácia v prírode, ktorá je všade okolo nás. Teší ma, že moja práca nie je prácou, ale poslaním a láskou k životu.

Aké máš plány do budúcna?

Túto otázku dostávam veľmi často a vždy na ňu odpovedám rovnako :). Mám mnoho snov a mnoho vízií, no ako správna víla verím, že sny sa nesplnia, ak o nich budeme príliš hovoriť. Tak radšej mlčky pracujem na tom, aby sa splnili, a s výsledkom sa potom s vami rada podelím :).

Čo by si poradila začínajúcim podnikateľom?

Prajem im veľa trpezlivosti. Nech je ich motiváciou láska k práci, lebo verte, zo začiatku to bude bolieť. Začiatky podnikania sú o stratách a odriekaní. No len ten, kto sa nevzdá, vytrvá a neustále sa bude zdokonaľovať, kto pochopí, že musí veľa dať, aby dostal, bude úspešný.

Michaela je perfektným príkladom mladej, šikovnej baby, ktorá robí biznis so srdcom. Podnikanie by vás malo v prvom rade baviť a napĺňať. Ak sa vám článok páčil, prečítajte si aj naše ďalšie rozhovory so šikovnými slovenskými podnikateľmi.

Komentáre