WebSupport blog

Odhaľte tajomstvo zvykov a zmeňte ich

Viete, čo môžu mať spoločné zubná pasta, osviežovač vzduchu, anonymní alkoholici a tréner amerického futbalu? Že nič? Práveže až príliš veľa – ich podstatou sú zvyky. Kniha Sila zvyku, ktorej autorom je Charles Duhigg, rozoberá teóriu zvykov na desiatkach príkladov a je fakt super.

Podľa štúdie z Dukeovej univerzity sa viac než 40% každodenných činností zakladá na zvykoch, nie na vedomých rozhodnutiach. Je to pochopiteľné a poväčšinou aj vítané – šetríme si tým rozhodovaciu energiu. No na druhej strane sa my, páni tvorstva nelíšime od myšky z nasledujúceho pokusu.

Pri pokuse vedci niekoľkokrát opakovali tú istú situáciu. Myš vypúšťali do bludiska s možnosťou cesty vľavo alebo vpravo. Na konci ľavej cesty bola umiestnená čokoláda, na konci pravej figa borová. Tesne pred vypustením vždy zaznel zvukový signál. Myška spočiatku po bludisku blúdila, ale s narastajúcim počtom opakovaní sa naučila, že čokoláda je vždy vľavo. Nakoniec si spojila aj zvuk s cestou a čokoládou. Veď sa pozrite, ako sa zmenila jej mozgová aktivita

V myške sa podarilo vypestovať niečo, čo v knihe označujú ako “zvykovú slučku”. Aj keď potom s pokusom na dlhú dobu prestali, zvyková slučka vôbec nezmizla. Akonáhle zvuk zopakovali, spustilo sa naučené správanie.

Zvyk = zvyková slučka zložená z troch krokov:

  1. podnet – niečo, čo vyvolá v mozgu očakávanie blížiacej sa odmeny
  2. správanie – samotná činnosť, po vykonaní ktorej dostaneme odmenu
  3. odmena – to, prečo to celé robíme

Či už ide o dobré návyky, zlozvyky alebo dokonca jemnú manipuláciu zo strany markeťákov ako v nasledujúcom príklade, podstata je vždy rovnaká.

Na začiatku 20. storočia už existovali zubné pasty, ale až Pepsodent sa stala prvou globálne úspešnou a vytvorila miliardový trh. Podarilo sa jej to vďaka spojeniu výborného podnetu a ešte lepšej odmeny. “Prejdite si jazykom po zuboch. Pocítite povlak – dôvod, prečo vám zuby žltnú a kazia sa.” Takýto slogan masíroval ľudí v celoštátnej kampani. Zároveň sa zloženie pasty trochu líšilo od konkurencie. Mala štipľavo-sviežu chuť, ktorá zostávala po umytí zubov. To bola skvelá odmena. Ľudia proste mali pocit, že pasta funguje. Obraty Pepsodentu vyleteli prudko nahor.

P.S. Po tejto kapitole som sa cítil pomerne hlúpo, keď som si uvedomil, že na mňa úplne rovnako funguje ústna voda Listerine. Štípe tak silno, že ju považujem za najlepšiu ústnu vodu, akú som používal 🙂

Poznanie princípu zvykov nám pomôže s úspešnejším vytváraním si dobrých zvykov a aj so zmenou tých zlých.

Vytvorenie dobrého návyku:

Dobrý návyk je v podstate konkrétne správanie. Ako ste už isto pochopili, je dôležité ho obaliť dobrým podnetom a motivujúcou odmenou. Príklad: chcete ráno behávať, tak si ešte večer nachystajte tenisky k posteli, to môže byť váš podnet. Dezert po raňajkách môže byť zas vašou odmenou. Takto si vytvoríte zvykovú slučku, ktorá po čase začne fungovať automaticky. Treba len vydržať aj napriek úvodným zlyhaniam. Vraví sa, že stačí 21 dní.

Vytváranie nových zvykov tvorí podhubie pre ďalšie zvyky a spúšťa tak reťazovú reakciu. Napríklad je dokázané, že ľudia, ktorí si každé ráno ustelú posteľ, sú výkonnejší, spokojnejší a lepšie dodržiavajú rozpočet. Podobne aj deti, ktoré mávajú pravidelné rodinné večere, majú lepšie známky a vyššiu sebadôveru.

Čo so zlozvykmi?

Sklamanie na úvod, zlozvyku sa nedá zbaviť. Dá sa však zmeniť. Je potrebné zachovať podnet aj odmenu, ale nahradiť neželané správanie medzi nimi. Aby sa vám to podarilo, musíte presne spoznať jednotlivé časti vašej zvykovej slučky.

  1. Autor knihy odporúča začať s testovaním rôznych odmien, aby ste sa dostali na podstatu odmeny, po ktorej váš mozog túži.
  2. Potom si určite podnet. V dnešnom svete preplnenom podnetmi je to ale extra ťažké. Skúste sledovať, čo predchádza nechcenému správaniu a zapisujte si to. Podnety rozdeľujte do piatich základných kategórií: miesto, čas, duševný stav, ľudia naokolo, bezprostredne predchádzajúca činnosť. Skôr či neskôr ten primárny podnet vypláva na povrch.
  3. Nasleduje nahradenie neželaného správania za nové, ktoré prinesie rovankú odmenu, ale nebude nám proti srsti.

Toto je len zhrnutie mojich skromných poznámok, viac príkladov, teórie a hlbšie ponorenie sa do celej problematiky vám prinesie celá kniha. Ak môžem, určite odporúčam – Sila zvyku, Charles Duhigg.

P.S. aj tento blog vznikol ako súčasť budovaniu nového zvyku: čítanie knihy >>> robenie si poznámok do zdielateľnej podoby >>> dobrý pocit z užitočnosti a vašich like-ov 😀

[mc4wp_form]

Komentáre